آشنایی با انواع خدمات و درمان های دندانپزشکی!

«پی‌یر فوشار» فرانسوی را بعضاً پدر یا پایه‌گذار دندان‌پزشکی می‌نامند.[۱] او کتابش را پیرامون نگهداری و ترمیم دندان منتشر کرد. فوشار آرایشگر و دندان‌پزشکی بود که در دربار پادشاهی فرانسه خدمت می‌کرد. گروه اول یا به عبارتی «آرایشگران ماهر» افرادی بودند آموزش‌دیده که تنوع و خدمات تخصصی‌شان آن‌ها را از آرایشگرهای عمومی متمایز می‌ساخت. دستهٔ دوم اما آرایشگرانی بودند که تنها توانایی تراشیدن ریش و کشیدن دندان را داشتند. شایان‌ذکر است که فرانسه در سال ۱۴۰۰ فعالیت‌های دندان‌پزشکی برای آرایشگران عمومی را ممنوع اعلام کرد و از آن به بعد این دسته از آرایشگرها تنها به خدمات آرایشگری می‌پرداختند.

  • همه این ناحیه‌ها در دفترچه انتخاب رشته سازمان سنجش درج می‌شوند، اما با یک مثال بیش‌تر متوجه خواهید شد.
  • در پزشکی مخصوصا دوره عمومی درس خواندن دوره دانشجویی و تسلط کافی به مباحث کتاب ها در کنار کار بالینی مهم تر از دندانپزشکی است.
  • انتخاب بعضی ها پروتز دندانی معمولی است که روی لثه قرار می‌گیرد و بعضی ها نیز اوردنچر یا همان کاشت دندان را انتخاب می‌کنند.
  • کشورهایی مانند ایرلند، سوئد، ژاپن، استرالیا، ایالات متحده، اسپانیا از بهترین کشورها برای شغل دندانپزشکی به حساب می آید.

اما استفاده از رزین‌های کامپوزیتی برای ترمیم همرنگ دندان به یک اتحاد قوی نیاز ندارد و می‌تواند پیوند فیزیکی و مکانیکی صاف و مستقیم برای دندان آماده کند. فرایند ترمیم به این صورت است که بعدازاینکه پزشک، دندان را بی‌حس کرد بخش پوسیده‌شده را از آن جدا کرده و آن را برای ترمیم آماده می‌کند. سپس ماده پرکننده مستقیماً درون دندان قرار داده می‌شود و سپس متناسب با ساختار دندان تراش داده می‌شود. متناسب با نوع لکه ی ایجاد شده، روش های زیادی برای از بین بردن لک های روی دندان وجود دارد اما اگر لکه های ایجاد شده روی دندان سرسخت باشد، از بلیچینگ دندان استفاده می‌شود در کل روش های مختلفی برای از بین بردن لک مورد نظر وجود دارد.

خدمات زیبایی

داوطلبان در کنکور تجربی باید به سوالات پنج درس تخصصی زیست شناسی، زمین شناسی، فیزیک، شیمی و ریاضی پاسخ دهند. کار فارغ التحصیلان رشته دندانپزشکی تشخیص بیماری های دهان و دندان از جمله پوسیدگی دندان، آبسه دندان، برفک دهان، التهاب لثه و درمان آن می باشد. در قدیم هم این رشته به صورت تجربی مانند رشته مامایی، رشته کشاورزی و … وجود داشت و دندانپزشکی را با دندان سازی یکسان می دانستند. اما امروزه رشته دندانسازی به عنوان بخشی از علم تخصصی دندانپزشکی و تا مقطع دکترای عمومی آموزش می بینند.

دندانپزشکان عمومی چه اقداماتی برای بیماران و افراد جامعه انجام می دهند؟

این مجموعه با دارا بودن محیطی کاملا متفاوت و مدرن و کادری مجرب از دندانپزشکان ارائه دهنده کلیه خدمات رایج و درمان های تخصصی می باشد ،این مرکز مجهز به بخش رادیولوژی ( عکس تمام دندانی ) OPG می باشد . متخصص ارتودنسی در مشهد، دندانپزشکی رشته ای است که اکثر افراد در طول زندگی خود به نحوی به آن نیاز پیدا می کنند. با گذشت زمان و گسترش روزافزون مطالب علمی، دندانپزشکی نیز مانند سایر علوم به رشته های تخصصی تقسیم شده است. افراد پس از گذراندن دوره ۶ ساله دندانپزشکی عمومی باید در آزمون دستیاری شرکت کرده و به دوره تخصص دندانپزشکی راه یابند. امروزه در کشور ما فرصت های شغلی برای دندانپزشکان جوان به دو دلیل عمده محدود تر شده است که یکی از این دلایل پیشرفت بهداشت در کشور ما است و دیگر اینکه در چند سال اخیر رشد پزشکان و دندانپزشکان نسبت به نرخ رشد جمعیت افزایش یافته است.

لمینت­های سرامیکی در مقابل کامپوزیتی مقاومت بیشتری داشته و ثبات رنگ و زیبایی آن‌ها بیشتر است اما گران‌تر هستند. دندانپزشکان اطفال، خدماتی که در برگیرنده دندان های شیری، دائمی، دهان و لثه اطفال هست را ارائه می‌دهند. در این روش پروتز های محرک را با ایمپلنت‌های دندانی ترکیب می‌کند تا ظاهری بسیار طبیعی به دندان ها بدهند. برای رفع مشکلاتی مثل جلو بودن فک و یا نامتقارن بودن فک بالا و پایین از جراحی فک استفاده می‌شود و همینطور در مواقعی که به فک آسیب جدی وارد شده و موجب شکستگی فک شده نیز جراحی فک نیاز است.

شهریه کلیه واحدهای پردیس خودگردان رشته پزشکی و رشته دندانپزشکی، به غیر از سه دانشگاه مستقر در تهران، برای یک ترم تحصیلی مبلغی معادل بیش از ۱۲ میلیون ۵۰۰ تا ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است. از آن جایی که هر ساله بخش عمده‌ ای از ظرفیت ها به رشته ها و دانشگاه های علوم پزشکی اختصاص می‌ یابد، اما همیشه ظرفیت رشته دندانپزشکی به مراتب کمتر از ظرفیت رشته پزشکی است. در این مرحله دانشجویان درس های نظری و عملی علوم پایه و عمومی را در دانشگاه (کلاس و آزمایشگاه)‌ می گذرانند.

نحوه برگزاری کنکور 1402 چگونه خواهد بود؟

دانشجویان در این دوره 4 ساله دروس تخصصی را مطالعه کرده و همراه با آن دوره کارآموزی خود را سپری می‌کنند. دوره کارآموزی رشته دندانپزشکی زیر نظر اساتید برای دانشجویان برگزار می‌شود. دانشجویان پس از گذراندن این 4 سال تحصیلی موفق به فارغ‌التحصیلی می‌شوند و به عنوان دندانپزشک وارد بازار کار می‌شوند.

متقاضیان برای تحصیل در رشته دندان‌پزشکی این کشور متحمل هیچ هزینه‌ای نمی‌شوند و فقط باید بتوانند هزینه‌های زندگی خود در این کشور را تأمین کنند. متقاضیان برای تحصیل فقط ملزم به پرداخت هزینه اندک سالانه ۶۰۰ یورو تا ۱۵۰۰ یورو برای تحصیل در این کشور هستند. تحصیل دانشجویان در دوره‌های روزانه دانشگاه‌های سراسر کشور رایگان است؛ اما در سایر دوره‌ها با پرداخت شهریه همراه خواهد بود. در این دوره‌ها، در بدو دوره ابتدا باید مبلغ 8 میلیون و 500 هزار تومان علی‌الحساب به حساب دانشگاه مقصد واریز کنید تا ثبت نام شما تکمیل شود. سپس بعد از آن، در طی هر ترم بنا به نوع دروس هر ترم (نظری، عملی، پایه، اختصاصی و شهریه ثابت) تعیین می‌شود که آن ترم چه میزان پرداختی خواهید داشت که برای ورود به ترم‌های بعدی، شما می‌بایست هر ترم با دانشگاه تسویه حساب کنید.

در کنار این موارد باید توجه داشت که هزینه تأسیس و راه‌اندازی مطب دندان‌پزشکی که شامل هزینه‌های خرید تجهیزات، وسایل و و مواد دندان‌پزشکی بعلاوه خرید یا اجاره مکانی مناسب برای مطب می‌باشد، نسبتأ بالا است. اما در صورت موفقیت و داشتن تعداد زیاد بیمار، این هزینه‌ها در مدت نه چندان زیادی جبران شده و به سوددهی می‌رسند. دندان‌پزشکان همچنین می‌توانند در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به عنوان هیئت علمی یا همان استاد دانشگاه استخدام شوند. برای این کار علاقه به مباحث علمی، آموزش، تدریس و داشتن تخصص از مهم‌ترین شرایط لازم به حساب می‌آید. ژان پل سارتر فیلسوف، متفکر و نویسنده فرانسوی قرن بیستم، معتقد بود انسان محکوم به آزادی است! به عقیده او انسان مختار است که انتخاب کند و گاه به دلیل سهل‌انگاری‌ها و عدم دور اندیشی مجبور است انتخاب‌های خود را محدود کند!