آشنایی با دندانپزشک عمومی و 32 کاری که برای مراجعان انجام می دهد

این مجموعه با دارا بودن محیطی کاملا متفاوت و مدرن و کادری مجرب از دندانپزشکان ارائه دهنده کلیه خدمات رایج و درمان های تخصصی می باشد ،این مرکز مجهز به بخش رادیولوژی ( عکس تمام دندانی ) OPG می باشد . متخصص ارتودنسی در مشهد، دندانپزشکی رشته ای است که اکثر افراد در طول زندگی خود به نحوی به آن نیاز پیدا می کنند. با گذشت زمان و گسترش روزافزون مطالب علمی، دندانپزشکی نیز مانند سایر علوم به رشته های تخصصی تقسیم شده است. افراد پس از گذراندن دوره ۶ ساله دندانپزشکی عمومی باید در آزمون دستیاری شرکت کرده و به دوره تخصص دندانپزشکی راه یابند. امروزه در کشور ما فرصت های شغلی برای دندانپزشکان جوان به دو دلیل عمده محدود تر شده است که یکی از این دلایل پیشرفت بهداشت در کشور ما است و دیگر اینکه در چند سال اخیر رشد پزشکان و دندانپزشکان نسبت به نرخ رشد جمعیت افزایش یافته است.

محصلان این رشته باید از نظر کارهای فیزیکی و عملی نیز مهارت لازم را داشته باشند؛ زیرا آنها باید تمام چیزهایی که به صورت تئوری آموزش دیده اند، باید در عمل انجام دهند. با توجه به این که دندان پزشکی یک رشته سخت است، بنابراین داوطلبان سخت کوش، باهوش و توانا می توانند در آن پذیرفته شوند. دندانپزشک به تشخیص و درمان بیماری‌های دهان و دندان می پردازد و از همین رو شاید بهتر باشد که عنوان این رشته را دهان‌پزشکی گذاشت.

  • در نتیجه دندانپزشک باید با انجام ورزش های مورد نیاز به تقویت عضلات و سلامت جسمی خود بپردازد.
  • همچنین می توانید برای مشاهده ی معرفی سایر رشته های دانشگاهی به لینک زیر مراجعه کنید.
  • این افراد در تشخیص بیماری های لثه، گذاشتن ایمپلنت، عملکرد و زیبایی ساختار لثه تخصص پیدا می کنند.
  • در این سبک آموزش کنکور که برای اولین بار در ایران توسط موسسه حرف آخر اجراء شد، کلیه منابع کنکور به صورت شهودی سازی و در قالب تصویرسازی و تکنولوژی انیمیشن تدریس می شوند.
  • دوره تحصیلی رشته دندانپزشکی کمتر از رشته پزشکی و بیشتر از سایر رشته‌های پیراپزشکی است.

متخصص ارتودنسی فردی است که پس از گذراندن دوره دکترای دندانپزشکی عمومی (معمولا ۶ سال)، در آزمون سراسری و دشوار دستیاری پذیرفته شده و وارد دوره آموزش تخصصی ارتودنسی می شود. ارتودنسی در میان تخصص های دندانپزشکی محبوبترین رشته است و تنها بهترین رتبه ها امکان ورود به آنرا دارند. به جز پروسه های رایجی که در بالا نام برده شد، این دندانپزشکان میتوانند روش های پیشرفته تر دندانپزشکی را انجام دهند. همان طور که می دانید مدت مجاز تحصیل مقطع لیسانس حدود چهار سال و برابر با هشت نیمسال تحصیلی می باشد.

این رشته را می‌توان رشته‌ی علمی و عملی (هنر در کنار علم) دانست که علاوه بر دانش علمی، کار عملی نیز به همراه دارد. دامنه وسیع این رشته امکان ادامه تحصیل در هر رشته تخصصی را بر اساس سلایق و ویژگی‌های شخصیتی مختلف افراد فراهم می‌کند. دانشگاه اصفهان به علت سطح کیفی بالاتر، امکانات و آموزش با کیفیت نسبت به سایر دانشگاه‌های کشور در سطح خوبی قرار دارد. حضور اساتید برجسته و باتجربه در دانشگاه اصفهان، به ویژه دانشکده دندانپزشکی، خود بیانگر سطح علمی دانشگاه است. شما هم با پیوستن به جمع بزرگ و بالغ بر ۶۰۰ هزار نفری دانشجویان و دانش‌آموزان فرادرس و با بهره‌گیری از آموزش‌های آن، می‌توانید تجربه‌ای متفاوت از علم و مهارت‌آموزی داشته باشید. سلام می خواستم بدونم رشته دندانپزشکی بهتره یا پزشکی با توجه به تراکم بالا دانشجویان پزشکی نسبت به دندانپزشکی و سختی قبول شدن در رشته تخصص برای پزشکی.

اما در روش بریج محافظه‌کارانه دیگر نیازی به روکش دندان‌های پایه نمی‌باشد بلکه برای اتصال دندان اضافه‌شده به پایه‌های مجاور می‌توان از بالچه‌های فلزی، سرامیکی و یا کامپوزیتی استفاده کرد. متحرک بودن قالب‌ها از مهم‌ترین مزیت این روش می‌باشد زیرا بیمار می‌تواند هنگام غذا خوردن و یا مسواک زدن قالب‌ها را از دندان جدا کند. این روش برای بیماران زیر 14 سال مناسب است زیرا می‌تواند ناهنجاری‌های استخوانی فک را نیز برطرف کند اما ارتودنسی متحرک به این دلیل که در حرکات دندانی محدودیت دارد برای بیماران سنین بالا تجویز نمی‌شود. این روش علاوه بر حرکت دندان موجب حرکت ریشه دندان نیز می‌شود بنابراین ارتودنتیست کنترل بیشتری بروی دندان‌ها دارد. اما در ارتودنسی متحرک از فک بالا و پایین قالب‌گیری می‌شود و پلاک‌هایی برای آن‌ها ساخته می‌شود.

تخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی :

لومینیرز به این دلیل که دارای ضخامتی حدود 0.2 میلی‌متر می‌باشد نیاز به تراشیدن دندان را از بین می‌برد و درعین‌حال بسیار شفاف است. لومینیرز بسیار شبیه به دندان طبیعی بوده و هیچ‌گونه حساسیت و یا ناراحتی دندانی برای بیمار ایجاد نمی‌کند. دندانپزشکان اطفال، وسایل و تجهیزات مخصوص و ویژه ای دارند که به کمک این وسایل به بررسی و درمان دندان های کودکان می‌پردازند.

حقوق و درآمد رشته دندانپزشکی در ایران

اما استفاده از رزین‌های کامپوزیتی برای ترمیم همرنگ دندان به یک اتحاد قوی نیاز ندارد و می‌تواند پیوند فیزیکی و مکانیکی صاف و مستقیم برای دندان آماده کند. فرایند ترمیم به این صورت است که بعدازاینکه پزشک، دندان را بی‌حس کرد بخش پوسیده‌شده را از آن جدا کرده و آن را برای ترمیم آماده می‌کند. سپس ماده پرکننده مستقیماً درون دندان قرار داده می‌شود و سپس متناسب با ساختار دندان تراش داده می‌شود. متناسب با نوع لکه ی ایجاد شده، روش های زیادی برای از بین بردن لک های روی دندان وجود دارد اما اگر لکه های ایجاد شده روی دندان سرسخت باشد، از بلیچینگ دندان استفاده می‌شود در کل روش های مختلفی برای از بین بردن لک مورد نظر وجود دارد.

ظرفیت رشته دندان‌پزشکی در سال 1400

«پی‌یر فوشار» فرانسوی را بعضاً پدر یا پایه‌گذار دندان‌پزشکی می‌نامند.[۱] او کتابش را پیرامون نگهداری و ترمیم دندان منتشر کرد. فوشار آرایشگر و دندان‌پزشکی بود که در دربار پادشاهی فرانسه خدمت می‌کرد. گروه اول یا به عبارتی «آرایشگران ماهر» افرادی بودند آموزش‌دیده که تنوع و خدمات تخصصی‌شان آن‌ها را از آرایشگرهای عمومی متمایز می‌ساخت. دستهٔ دوم اما آرایشگرانی بودند که تنها توانایی تراشیدن ریش و کشیدن دندان را داشتند. شایان‌ذکر است که فرانسه در سال ۱۴۰۰ فعالیت‌های دندان‌پزشکی برای آرایشگران عمومی را ممنوع اعلام کرد و از آن به بعد این دسته از آرایشگرها تنها به خدمات آرایشگری می‌پرداختند.

به دلیل ارتباط داشتن مداوم با دهان و دندان بیمار ممکن است زمینه مشکلاتی مثل ایدز، هپاتیت و انتقال بیماری های عفونی برای دندانپزشک فراهم شود. ناحیه ای که این متخصص به صورت تخصصی به درمان و یا مدیرت آن می پردازد پالپ دندان یا بافت نرم دندان است. متخصصان اندو به صورت تخصصی به درمان ریشه و عصب کشی می پردازند و دندان ها را همچنان به قوت در داخل دهان حفظ می کنند. انسان در مسیر زندگی با فراز و نشیب های فراوانی روبه رو می شود که برخی از آنها نحوه انتخاب راه درست می تواند سرنوشت ساز باشد. انتخاب رشته تحصیلی و انتخاب شغل مناسب نیز از جمله مواردی است که در آینده فرد بسیار تاثیر گذار است. انتخاب رشته تحصیلی و انتخاب شغل ارتباط بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند و نمی توان این دو را جدا از هم در نظر گرفت.

در نتیجه یکی از انواع خدمات و درمان های دندانپزشکی، میناکاری دندان است که از آن برای ترمیم ایرادهای دندان‌ها استفاده می‌شود. معمولا میناکاری را با سایر روش‌های زیبایی دندان مانند باندینگ یا ونیر انجام می‌دهند. دندان‌های مصنوعی، دندان‌هایی هستند که جایگزین برخی یا همه دندان‌های طبیعی شما می‌شوند و می‌توانید به‌دلخواه آنها را بردارید و مجددا در صورت نیاز جای‌گذاری کنید. این مورد هم یکی از رایج‌ترین گزینه‌ها در انواع خدمات و درمان های دندانپزشکی است که معمولا افراد مسن دریافت‌کننده آن هستند. یکی از انواع خدمات و درمان های دندانپزشکی برای ترمیم دندان آسیب‌دیده، باندینگ نام دارد.