آشنایی با دندانپزشک عمومی و 32 کاری که برای مراجعان انجام می دهد

سفیدکردن دندان‌ها، مرتب کردنشان و مواردی ازاین‌دست در زمره خدمات زیبایی دندانپزشکی قرار می‌گیرد. حال باتوجه‌به این دسته‌بندی برای انواع خدمات و درمان‌ های دندانپزشکی، در ادامه با یک دسته‌بندی دقیق انواع این خدمات را با جزئیات کامل‌تری بررسی خواهیم کرد. برخی ذاتا دندان‌های سالم و زیبایی دارند و به دلیل مراقبت‌های مداومی که از دندان‌های خود انجام داده‌اند، دندان‌های آنها هیچ مشکلی ندارد. اما پوسیدگی، جرم دندان، نامرتب‌بودن دندان‌ها، عفونت‌های دندان و لثه و موارد بسیار متعدد دیگر، همگی به خدمات و درمان‌ های دندانپزشکی نیاز دارد.

اما فعالیت آن ها در قرن 14 میلادی ممنوع گردید و دندانپزشکی تنها برای گروه خاصی مطرح شد. پیر فاچارد اولین فردی که در این حوزه به طور درست و منطقی به ارائه کتاب ها و مقالات می پرداخت، نام پدر دندانپزشکی را به خود اختصاص داده است. دروس تخصصی این رشته با دروس دوره‌ی دبیرستان بسیار متفاوت هستند اما میتوان گفت باید به درس زیست شناسی علاقه‌مند باشید. «مریم بصیری»، فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته سلولی و مولکولی، گرایش بیوشیمی و علاقه‌مند به مباحث روانشناسی و علوم اعصاب است.

کشور هایی از جمله آمریکا، کانادا، انگلستان، اتریش، اسپانیا، فرانسه، سوئیس و آلمان دارای درجات بسیار معتبری برای ارائه رشته دندانپزشکی در دانشگاه های خود هستند. طرح رشته دندانپزشکی به صورت اجباری است و داوطلبان باید به مدت دو سال این طرح را در مناطق محروم سپری کنند. نه خیر رشته دندانپزشکی در هیچ دانشگاهی بدون کنکور دانشجو قبول نمی‌کند. موسسه حرف آخر از سال 1401 نحوه ارائه دوره‌های آموزشی خود را تغییر داده است.

  • داوطلبان باید قبل از انتخاب رشته تحصیلی خود به سراغ بررسی معایب و مزایای رشته تحصیلی بروند.
  • به این ترتیب واحدهای دانشگاهی برای بهبود کیفیت آموزش خود تلاش بیش‌تری می‌کنند تا بتوانند شهریه‌ای درخور امکاناتی که در اختیار دانشجو می‌گذارند، دریافت کنند.
  • عرض ادب و احترام، از نظر سنی ممکنه در استخدام مراکز دولتی به مشکل برخورید اما بازهم دقیق نمیشه گفت که تا اون زمان شرایط استخدام به چه شکل باشه و امروزه اکثر دندان پزشکان مطب شخصی دارند و یا در کلینیک ها مشغولند که سن مطرح نیست.
  • داوطلبان پس از گذراندن 6 سال تحصیلی موفق می‌شوند مدرک دندانپزشکی خود را کسب کنند.
  • ، یک دست دندان کامل متحرک یا سایر انواع دندان مصنوعی، طرح درمان ایمپلنت ‌های دندانی و انجام درمان‌ های ایمپلنت ‌های درمانی، روکش ‌های زیبایی توسط متخصص پروتز ساخته و طراحی می گردد.

اما به‌هرحال قیمت خدمات دندانپزشکی قطعا باکیفیت این خدمات مرتبط است. معمولا در کودکان انواع ارتودنسی به‌عنوان روش‌های درمان دندان و ظاهر فک مدنظر قرار می‌گیرد. اما در حال حاضر بزرگسالان بیشتر به دنبال درمان از ارتودنتیست‌ها برای اهداف زیبایی هستند. افراد برای درمان عیوب دندان‌های خود و بهبود ظاهر آنها در بزرگسالی بیشتر به دنبال درمان های زیبایی دهان و دندان از طریق ارتودنسی هستند. آنها با مراجعه به متخصص ارتودنسی امکان دریافت این خدمات برای زیبایی دندان‌ها را بررسی خواهند کرد.

در ایران نیز از سالیان دور درمان دندان درد به کمک عطارها و دارو های گیاهی انجام می شد. زمانی که دارالفنون تاسیس شد، در سال 1307 مدرسه دندانپزشکی نیز در آن دایر گردید. همچنین در ادامه با تاسیس دانشگاه تهران، این رشته به آن منتقل شد و تا به امروز نیز در این دانشگاه و دیگر دانشگاه های برتر کشور تدریس می گردد.

رشته دندانپزشکی یکی از پردرآمدترین رشته‌های گروه تجربی محسوب می‌شود. این رشته درآمد بسیار بالایی دارد و داوطلبان پس از فارغ‌التحصیلی به راحتی از درآمد بالایی برخوردار می‌شوند. داوطلبان به راحتی می‌توانند پس از فارغ‌التحصیلی به دنبال بورسیه تحصیلی باشند. دندانپزشکان با توجه به شرایط خود می‌توانند زمان مراجعه بیماران را مشخص کنند.

اندودونتیست ، متخصص درمان ریشه

بنابراین به راحتی می‌توان گفت که رشته دندانپزشکی همراه با رشته پزشکی از پردرآمدترین رشته‌های تحصیلی در کشور و جهان هستند که درآمد بسیار بالایی دارند. دانش‌آموزان و داوطلبان برای قبولی در کنکور سراسری تمامی تلاش خود را به صورت شبانه‌روزی انجام می‌دهند. آرزوی هر داوطلب و دانش‌آموزی قبولی در کنکور سراسری با کسب یک درصد و رتبه عالی است. اکثر داوطلبان از دوره متوسطه اول آرزوهایی در مورد رشته‌های تحصیلی خود در دانشگاه دارند و از همین دوره برای قبولی در کنکور تلاش‌های خود را انجام می‌دهند. یکی از محبوب‌ترین گروه‌های تحصیلی در کنکور سراسری، گروه علوم تجربی است. گروه علوم تجربی رشته‌های پرطرفدار و پردرآمد زیادی دارد و اکثر داوطلبان به دنبال قبولی در این رشته‌ها هستند.

معرفی رشته دندانپزشكی

چندین جلسه دندانپزشکی برای برنامه‌ریزی درمان مناسب، طراحی و نصب ایمپلنت موردنیاز است. از تخصص های مهم دندانپزشکی می توان به پاتولوژیست دهان و دندان، اندودنتیست، ترمیمی و زیبایی، تشخیص بیماری دهان و دندان، پریودنتیست، جراحی فک دهان و صورت، پروتزهای دندانی، دندانپزشکی اطفال، ارتودنسی، رادیولوژی فک و صورت اشاره کرد. استاد پیشکسوت دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، از گردهمایی متخصصین بیماری های لثه و ایمپلنت در روزهای پایانی مهر ماه خبر داد.

دندانپزشکی دانشی است که فرد علاوه بر داشتن دانش، علم و مهارت کافی، باید هنر و مهارت دستی لازم جهت خلق دوباره اثر هنری مثل دندان را داشته باشد. که امکان گذراندن این دوران در مراکز آموزشی دانشگاهی یا مراکز درمانی استان وجود دارد. ادبیات 56 درصد ، عربی 74 درصد ، دین و زندگی 75 درصد ، زبان انگلیسی 45 درصد ، ریاضیات 54 درصد ، زیست شناسی 64 درصد ، فیزیک 66 درصد ، شیمی 71 درصد. پروتز دندان به معنی جایگزینی دندان طبیعی با نمونه مصنوعی آن است، درواقع زمانی که دندان طبیعی بیمار به دلیل پوسیدگی یا مشکلات دیگر نمی‌تواند به‌درستی کار کند آن را با روکش‌های ساده و یا یک دندان مصنوعی تعویض می‌کنند. زمان استفاده از بریج دندان ابتدا دندان‌های مجاور تراش داده‌شده و روکش‌هایی روی آن‌ها قرار می‌گیرد و درنهایت دندان جایگزین به این روکش‌ها اتصال داده می‌شوند. زمانی که آسیب دندانی بیمار بسیار زیاد بوده و دندان‌پزشک مجبور به کشیدن دندان می‌شود روش معمول برای جایگزینی دندان کشیده شده استفاده از بریج یا پل دندان می‌باشد.