استفاده از شبیه سازی ذهن آگاهی و واقعیت مجازی برای به حداکثر رساندن عملکرد ورزشی


ورزشکاران در بالاترین سطح ورزش خود با چالش انجام مداوم تحت فشار در میان بسیاری از حواس‌پرتی‌های بالقوه، از جمله اضطراب عملکرد، رفتار جمعیت، انتظارات خود و دیگران، و پاسخ‌های حریفان مواجه هستند.

به ،وان مثال، عملکرد بازیکنان در مسابقات آزاد استرالیا 2023، عوامل رو، مورد نیاز برای موفقیت در تنیس در سطح نخبگان را نشان داد.

لحظات هیجان انگیز زیادی داشت که مشخصه یک تورنمنت بزرگ است. اندی موری پس از ریکاوری طول، پس از مصدومیت شدید، از دو ست به عقب مقابل تاناسی کوکیناکیس بازگشت شگفت انگیزی داشت.

رافائل نادال در دور دوم اولین اسلم بزرگ خود پس از تولد فرزندش، به دلیل مصدومیت مداوم کنار رفت – گزارش ها او را از نظر رو، ت،یب کرده اند. و نواک جوکوویچ تنها بازیکن مردی شد که سه بار پیاپی قهرم، اوپن استرالیا را به دست آورد. این صربست، اخیراً به اشتراک گذاشته است که “قدرت و انعطاف پذیری را آموخته است تا از سختی ها عقب نشینی کند”.

یکی از ویژگی های کلیدی ورزشکاران تاب آور توانایی آنها در تمرکز بر لحظه است. به ،وان محققی در زمینه عملکرد و تاب آوری بالا – که به ،وان “نقش فرآیندهای ذهنی و رفتار در ارتقای دارایی های شخصی و محافظت از یک فرد در برابر تأثیر منفی بالقوه عوامل استرس زا” تعریف می شود – کار من به درک این کیفیت مهم و بررسی راه های بهبود آن می پردازد. در ورزشکاران

انجام تحت فشار

این تمرکز و انعطاف‌پذیری توسط آرینا سابالنکا، قهرمان ،ن اوپن استرالیا در سال 2023، که با وجود ش،ت در ست اول مسابقه، اولین گرند اسلم خود را به دست آورد، تجسم یافت. با این حال، اخیراً به نظر می رسید که او تحت فشار در مسابقات قهرم، اوپن ایندین و،، در برابر النا ریباکینا متشکل و متمرکز دست و پنجه نرم می کند. به نظر می‌رسید که سابالنکا روی اشتباهات دوگانه خود تمرکز می‌کرد، که منجر به حملات خطرناک‌تر و نادرست توپ او شد.

نادال و جوکوویچ، دو تن از بهترین بازیکنان بازی مردان در دوران اخیر، به ،وان توانایی “بازی ، هر امتیازی که یک امتیاز مسابقه است” توصیف شده اند. این توانایی برای انجام مداوم در بالاترین سطح را می توان با وضعیت روانشناختی، توانایی و مهارتی به نام ذهن آگاهی پشتیب، کرد.

ذهن آگاهی توسط محققان و روانشناسان ورزشی به ،وان “توجه به شیوه ای خاص: عمدی، در لحظه حال و بدون قضاوت” درک می شود. این مفهوم ریشه در تمرینات مراقبه در بودیسم دارد و در دهه گذشته توجه روانشناسان ورزشی در جامعه غربی را به خود جلب کرده است.

تحقیقات اخیر نشان داده است که تمرین تمرکز حواس – هم در حالت نشسته و هم تمرین‌های مدیتیشن فعال – می‌تواند به ورزشکاران اجازه دهد تا در لحظه حضور داشته باشند و به حالت‌های بهینه ذهن مانند اعتماد به نفس و خودباوری دسترسی داشته باشند.

همچنین می تواند به تنظیم احساسات با نظارت و هدایت آنها به روشی که عملکرد را افزایش می دهد، کمک کند. و می تواند به ورزشکاران کمک کند تا به حالت “جریان” برسند – ی،ی کاملاً در لحظه باشند و با وضوح، روان و سهولت اجرا کنند.

تمرکز و احساسات شدید

این عوامل روان‌شناختی در ورزش‌هایی مانند تنیس که بازیکنان را م،م می‌کند تا روی بهترین عملکرد خود در هر مرحله تمرکز کنند، در حالی که اشتباهات قبلی را «رها می‌کنند» بسیار مهم هستند. این توانایی برای پذیرش احساسات شدید مثبت و منفی و اجتناب از نگر، در مورد اشتباهات گذشته یا عملکرد آینده، می تواند به ورزشکاران اجازه دهد تا وضوح ذهنی را تجربه کرده و بر عملکرد خود در لحظه فعلی تمرکز کنند.

تحقیقات نشان داده است که آموزش ذهن آگاهی یک مداخله امیدوارکننده است که می تواند اعتماد به نفس، خودباوری و جریان را بهبود بخشد.

من به ،وان بخشی از تیمی کار می‌کنم که به دنبال ارزیابی تأثیر ذهن‌آگاهی «سنتی»، مانند مدیتیشن‌های نشسته، و تمرین‌های «فعال» یا «کاربردی»، مانند درگیر شدن در تمرکز حین ورزش ، است. ما در مورد شناگران با یافته‌های امیدوارکننده در ورزشکاران پیش از نخبگان تحقیق کرده‌ایم و قصد داریم همین کار را با ورزشکاران نخبه که در سایر ورزش‌ها از جمله تنیس و کریکت رقابت می‌کنند انجام دهیم.

تحقیقات ما نشان داده است که تمرکز حواس می‌تواند “آگاهی عمل” یک ورزشکار را بهبود بخشد – خودآگاهی آنها از حرکات یا اعمال فیزیکی، و توانایی آنها برای حضور در لحظه و داشتن اه، روشن. این عوامل احتمالاً منجر به تفکر واضح، عملکرد مداوم و آگاهی فنی و تاکتیکی در هر نقطه تنیس می شود.

با توسعه فن‌آوری پیچیده‌تر، روان‌شناسی ورزش وارد دوره‌ای هیجان‌انگیز می‌شود که فرصت‌های بیشتری برای کمک به ورزشکاران برای توسعه انعطاف‌پذیری و بهبود عملکرد تحت فشار خواهد دید.

به ،وان مثال، دسترسی رو به رشد و پیچیدگی واقعیت مجازی (VR) ابزار مفید دیگری را اضافه می کند. تنیس بازان و سایر ورزشکاران را می توان در محیط های اجرای مجازی غوطه ور کرد که در آن حواس پرتی و فشارهای شنوایی و بصری برای آزمایش انعطاف پذیری آنها وارد می شود.

استفاده از شبیه‌سازی‌های واقعیت مجازی به‌ویژه برای نظارت و کمک به ورزشکاران برای تمرین ذهن‌آگاهی در شرایط «کنترل‌شده» مفید است، در حالی که روان‌شناسان ورزشی بر پاسخ‌ها و پیشرفت‌های آن‌ها نظارت می‌کنند.

تحقیقات اخیر از دانشگاه کوئینز بلفاست و دانشگاه لیمریک نشان داده است که روش‌های واقعیت مجازی می‌توانند اضطراب و فشار عملکرد دنیای واقعی را به روشی کنترل‌شده شبیه‌سازی یا تکرار کنند، و اجازه می‌دهند در معرض استرس قرار گرفتن تدریجی و مدیریت‌شده باشند.

این می‌تواند به ورزشکاران کمک کند تا به حالت‌های اضطرابی که در ورزش با عملکرد بالا معمول است عادت کنند – و تکنیک‌های روان‌شناسی ورزشی مانند تمرکز حواس را برای مدیریت آن‌ها به‌گونه‌ای تمرین کنند که بازی آنها را بهبود بخشد.

– جنیفر مگز دانشیار روانشناسی در دانشگاه هریوت وات است. او دارای دکترای تاب آوری و سرسختی ذهنی در زمینه های عملکرد بالا است و همچنین یک پزشک روانشناس ورزشی و ورزشی HCPC است. مقاله در ابتدا در تاریخ منتشر شد گفتگو.

برای ،ب اطلاعات بیشتر:




منبع: https://sharp،ins.com/blog/2023/04/03/harnessing-mindfulness-and-virtual-reality-simulations-to-،mize-sports-performance