انواع روش‌های درمانی در دندانپزشکی دندانپزشکی دکتر یزدی زاده

رشته دندان‌پزشکی یکی از پر تقاضاترین رشته‌های تحصیلی است که هر ساله تعداد زیادی از افراد به فکر ادامه تحصیل در این رشته در خارج از کشور می‌باشند. متقاضیان این رشته، برای ورود به دانشگاه‌های خارج از کشور باید در آزمون ورودی ویژه هر دانشگاه شرکت کنند. در بعضی موارد برخی از دانشگاه‌ها شرط گذراندن دوره‌های پیش _ دندان‌پزشکی را گذاشته‌اند که باید این دوره‌ها گذرانده شوند. شهریه دانشگاه‌های پردیس خودگردان (بین‌الملل) و ظرفیت مازاد، معمولأ به دو گروه شهریه ثابت و شهریه متغیر تقسیم می‌شود. شهریه کلیه واحدهای پردیس خودگردان پزشکی و دندان‌پزشکی به غیر از سه دانشگاه مستقر در تهران، برای یک ترم تحصیلی مبلغی معادل بیش از 10 میلیون 500 تا 10 میلیون و 900 هزار تومان بوده است. گفتنی است شهریه کلیه دانشگاه‌های پردیس و ظرفیت مازاد هر سال بین 10 تا 15 درصد افزایش می‌یابد.

  • دندانپزشکان اطفال، وسایل و تجهیزات مخصوص و ویژه ای دارند که به کمک این وسایل به بررسی و درمان دندان های کودکان می‌پردازند.
  • با توجه به این که پروسه انتخاب رشته یکی از حساس‌ترین و مهم‌ترین مراحل کنکور به شمار می‌رود، بهتر است حداقل میانگین درصد لازم برای قبولی هر رشته مورد نظرمان را بدانیم.
  • را فرا می گیرد و بعد از آن، آموزش تخصصی در ارتباط با دهان و دندان آغاز می شود.

این متخصصین با بکارگیری ابزار و تکنیکهای خاص می تواند درمانهای پیچیده بویژه تجدید عصب کشی های ناموفق و همچنین جراحی انتهای ریشه دندان ها را به سرانجام برسانند. چرا که او در هنگام تراش دندان، ردیف کردن، ساخت و ترمیم دندان و موارد دیگر باید از خلاقیت هنری خویش بهره برده و دارای نگرش کارشناسانه هنری باشد. با وجود اینکه دندانپزشک عمومی دارای درآمد مناسبی می باشد، اما هر چه تخصص و مهارت بالاتری وجود داشته باشد و همچنین با توجه به محل کار، حقوق و درآمد تغییر می کنند. به طور مثال اگر یک دندانپزشک در بیمارستان دولتی مشغول به کار باشد، مطابق با خدمات کشوری حقوق دریافت می کند. اما در کلینیک های تخصصی علاوه بر دریافت حقوق ثابت، حق الزحمه ای به ازای هر بیمار نیز دریافت می شود.

دوره تخصصی همراه با کارآموزی: دوره 4 ساله

لکه هایی که در لایه بیرونی دندان ها قرار دارند و لکه هایی که زیر مینای دندان قرار دارند با این روش به طور کامل حذف می‌شود. این روش مشابه روش ارتودنسی است ولی تفاوتشان در این است که در روش کراودینگ از روش های ساده تری برای ترمیم دندان ها استفاده می‌شود. در این روش، مینای دندان با سوهان کشی و یا برداشتن کمی از مینا توسط دندانپزشک تغییر شکل می‌دهد.این روش به سرعت تاثیرگذار است و دردی در این روش حس نمی‌شود. این روش یکی از رایج ترین و موفق ترین روش ها برای اصلاح ناهنجاری های مربوط به فک و دندان است. تیتانیوم استفاده شده در ایمپلنت، ماده های امن است و استخوان ها می‌توانند به راحتی در کنار این ماده رشد کنند.

متاسفانه برخی از داوطلبان بنا به دلایل مختلف نمی‌توانند در رشته دندانپزشکی یا رشته مورد علاقه خود قبول شوند. این داوطلبان در چنین شرایطی به دنبال راه‌های جایگزین برای قبولی در رشته دندانپزشکی هستند. برای انتخاب کشور و دانشگاه مد نظر برای تحصیل در رشته دندانپزشکی، باید به نکاتی مانند مخارج سالانه زندگی، اجاره مسکن، هزینه تحصیل، مدت زمان تحصیل، شرایط دریافت ویزا، مدارک و آزمون مورد نیاز را در نظر گرفت. معمولا معتبرترین دانشگاه‌ها برای پذیرش آزمون ورودی دارند که باید با مدرک کالج یا دبیرستان در آن شرکت کرد و یا از مقطع لیسانس با شرکت در آزمون جامع علوم پایه می‌توان وارد رشته دندانپزشکی شد. در چند سال اخیر پذیرش در رشته دندانپزشکی نسبت به جمعیت شرکت‌کنندگان افزایش یافته ولی با این حال در برخی از شهرستان‌های کشور شاهد کمبود دندانپزشک هستیم. دندانپزشکان امکان کار در دانشکده دندانپزشکی، مراکز دولتی و بیمارستان‌ها، کلینیک متعلق به یک دندانپزشک دیگر با اجاره یونیت یا در صورت داشتن شرایط لازم، امکان تأسیس مطب خصوصی را دارند.

گرایش‌های رشته دندانپزشکی برای ادامه تحصیل چه هستند؟

به روی دیوار مطب یک دندانپزشک، شعاری به این مضمون نصب شده بود “یا نخ دندان یا مردن، کدام را انتخاب میکنید؟” اگر چه باور این سخن مشکل است اما محققین ثابت کرده اند که این شعار گفته ای بی محتوا نیست و اصلا جنبه شوخی ندارد. در واقع هرگونه عفونت در ناحیه دهان به ویژه عفونت ناشی از بیماری های پیرامون دندان و لثه و چرکی که بین فاصله دندان و لثه تجمع می کند، می تواند وارد جریان خون شده و در نهایت سبب سکته قلبی، سکته مغزی یا حتی مرگ شود. مطالب تئوری و دروس این رشته به نسبت پزشکی و داروسازی راحت تر هستند. همچنین کسب مدرک سریع تر و حدود 1 تا 5/1 زودتر از رشته پزشکی می باشد. البته باید گفت که فشار دروس عملی و امتحان های آن در دندانپزشکی بیشتر است. سایت دندانپزشکان ایران ، مرجع نوبت دهی و معرفی بهترین دندانپزشکان در ایران می باشد.

متخصصین رادیولوژی معمولا در مراکز تصویر برداری از بدن مشغول به کار هستند. انواع دیگر روش‌های درمانی زیبایی چون ارتودنسی ، ایمپلنت و پروتز متحرک ، جهت رفع نواقص ساختاری دندان بکار برده می‌شوند. یک دندانپزشک بعد از اینکه دوره ی عمومی دندانپزشکی را تمام کرد باید آزمونی برای ورود به مقطع تخصصی بدهد و بعد از سپری کردن دوره های عملی و علمی مربوط به تخصصش، مجددا آزمون می‌دهد تا وارد مقطع تخصص بشود. در این روش, مشکلات ظاهری دندان توسط ترکیبات و مواد ترمیمی به کمک متخصص زیبایی از بین می‌رود و دندان ها ی مراجعه کننده را منظم و مرتب می‌کند. این خدمات برای دندان های ضعیف، پوسیده و یا شکسته ارائه می‌شود و دندانپزشک می‌بایست این نوع مشکلات را تشخیص داده و از بیماری های درمانی دهان و دندان ها پیشگیری کند.

گاهی اوقات بیماران طرز رفتار مناسبی ندارند و پس از درمان خود دندانپزشکان را با مشکلاتی مواجه می‌کنند. بنابراین این رشته به دلیل ارتباط مستقیم با افراد گاهی اوقات موجب دردسرهایی می‌شود. نوع نشستن یک دندانپزشک موجب می‌شود که او در طولانی مدت دچار مشکلات گردن و کمر شود. به عبارت دیگر مهره‌های کمر دندانپزشکان در مقایسه با سایر افراد زودتر دچار مشکل می‌شود. بنابراین یکی از مهم‌ترین سختی های رشته دندانپزشکی به سلامت دندانپزشک مربوط می‌شود.

این روکش ها از متریال و مواد مختلفی ساخته می‌شود و انواع مخالف و زیادی دارند. اگر می‌خواهید لبخندی زیبا داشته باشید و به دنبال دندان هایی با ظاهر منظم، تمیز، سفید، یکدست و سال هستید می‌توانید از این روکش ها استفاده کنید. برای از بین بردن لکه هایی که به مرور زمان روی دندان ایجاد شده و رفع زردی و سیاهی دندان ها از این روش استفاده می‌شود. وقتی باکتری ها روی دندان ها و لثه جمع شود باعث ایجاد حفره و سوراخ روی دندان و ایجاد پلاک که لایه ای چسبنده است می‌شوند در نتیجه این پلاک ها با تولید اسید باعث فرسایش لثه و دندان ها می‌شود.

در کشور چین تحصیل رایگان وجود ندارد و دانشجو ملزم به پرداخت شهریه و هزینه‌های تحصیل می‌باشد. اما دانشجویان با برخورداری از بورسیه‌های تحصیلی و کمک هزینه‌های دانشجویی و همچنین اخذ مجوز کار پاره وقت دانشجویی می‌توانند بخش زیادی از هزینه‌های زندگی و تحصیل خود را تأمین کنند. متقاضیانی که قصد تحصیل در دوره دندان‌پزشکی فرانسه را دارند، در صورتی که دارای مدرک زبان فرانسوی سطح B2 باشند، می‌توانند به صورت تقریبأ رایگان در این رشته تحصیل کنند. در صورتی که متقاضی فاقد مدرک مهارت زبان فرانسه باشد، می‌تواند در دوره‌ها و کورس‌های زبان فرانسه این کشور شرکت کند و مهارت و نمره لازم را کسب نماید.