توسعه راه حل های پایدار برای معضلات منابع مشترک در سرزمین ماسایی


نوشته دکتر آنا رابینوویچ

من برای پیوستن به مدرسه پر جنب و جوش و دوستانه روانشناسی در دانشگاه سا، به ،وان خواننده در روانشناسی اجتماعی و پایداری هیجان زده هستم.

جاه طلبی پژوهشی من این است که با انجام تحقیقات تأثیرگذار که تفاوت واقعی را برای جوامع ذینفع ایجاد می کند، به چالش جه، همکاری پیرامون مدیریت پایدار منابع زیست محیطی مش، رسیدگی کنم. این من را به توسعه همکاری‌های بین‌رشته‌ای متعدد و تعامل با جوامع متنوعی که با چالش مدیریت منابع مش، در سراسر جهان روبرو هستند، سوق داد.

یکی از پروژه‌های اخیرم که توسط آکادمی بریت،ا تامین می‌شود، من را به شمال تانز،ا برد، جایی که خانه ماسایی، یک قبیله چوپان نمادین است. یکی از مشکلاتی که دامداران ماسایی در دهه های اخیر با آن مواجه بوده اند، فرسایش خاک در اراضی مرتع مش، است. خندق های عمیق زمین را برای چرای دام نامن، می کند و معیشت مردم را تهدید می کند.

ع، از خندق عمیق در زمین مزرعه ماسایی

به طور سنتی، ،ها ستون فقرات اقتصاد ماسایی هستند: ،ها و بزها برای کمک به پوشش هزینه مسکن، پوشاک و هزینه های مدرسه کودکان فروخته می شوند. آنها همچنین بخشی جدایی ناپذیر از هویت فرهنگی هستند: بزرگان محلی به ما گفتند: “اگر ، نداشته باشید، به ،وان عضو محترم جامعه شناخته نمی شوید.” در حالی که گله های ، در برابر فرسایش خاک آسیب پذیر هستند، آنها همچنین در شروع این روند ویرانگر نقش دارند. رشد گله ها، همراه با کوچک شدن زمین در دسترس مردم ماسای، محدودیت در مسیرهای حرکتی سنتی، و عدم مدیریت موثر چرا می تواند منجر به تهی شدن مراتع شود.

بیشتر تلاش‌های قبلی برای حل این مشکل با جنبه اجتماعی موضوع درگیر نبوده است. بسیاری از تحقیقات بر رویکرد کمبود اطلاعات تکیه دارند، که بر این فرض استوار است که مشکل تنها به دلیل عدم درک و اطلاعات وجود دارد. چیزی که این رویکرد به آن توجه نمی کند، شکاف بین نگرش ها و نیات است. افرادی که با مشکلی روبرو هستند ممکن است از قبل بدانند که چه کاری باید انجام شود، اما نمی‌خواهند یا نمی‌توانند اقدامی انجام دهند. برای رفع این شکاف، توجه به پویایی گروه، هنجارهای اجتماعی، ارزش های فرهنگی و ارتباطات مهم است. در پروژه خود، جوامع محلی و پویایی های اجتماعی درون آنها را در مرکز هر کاری که انجام می دهیم قرار می دهیم.

ع، گله ، در حال راه رفتن روی زمین خشک در سرزمین ماسایی

ما چندین کارگاه را با جوامع ماسایی در ناحیه مون،ی طراحی کردیم، منطقه ای که به ویژه تحت تأثیر فرسایش شدید خاک قرار گرفته است. هدف بلندمدت اولیه ما تقویت انسجام جامعه با فراهم ، فضایی برای مشارکت‌کنندگان برای همکاری، به اشتراک گذاشتن دانش موجود – و شروع ساختن برنامه‌های پایدار برای آینده بود. ما مطمئن شدیم که افراد از هر ،ت و گروه سنی به طور مساوی در هر یک از کارگاه‌ها حضور داشته باشند، زیرا، مانند سایر مشکلات مرتبط با آب و هوا، تنها در صورتی می‌تو،م در مبارزه با فرسایش شدید خاک پیروز شویم که کل جامعه با هم روی آن کار کنند.

در طول اولین مجموعه کارگاه‌ها، شرکت‌کنندگان پرسش‌نامه‌هایی را تکمیل ،د، جایی که نظرات فردی خود را در مورد فرسایش خاک و نگرش به انواع مختلف اقداماتی که می‌توان برای کاهش آن انجام داد به اشتراک گذاشت. ما آن داده ها را جمع آوری کردیم و برگشتیم تا یافته های خود را با شرکت کنندگان به اشتراک بگذاریم. برخی از این یافته‌ها نشان داد که بسیاری از مردم معتقد بودند که برخی کارها، مانند شیوه‌های چرا، باید متفاوت انجام شود، اما هرگز نظرات خود را در بحث‌های اجتماعی بیان ن،د.

با مشاهده نتایج، اعضای جامعه متوجه شدند که نه تنها می‌توانند در مواجهه با فرسایش خاک کارها را متفاوت انجام دهند، بلکه می‌توانند آن کارها را با هم انجام دهند، و این با هنجار گروه مغایرتی ندارد. بنابراین، در مجموعه بعدی کارگاه‌ها، از طریق بحث‌های گروهی، شروع به ایجاد هنجارهای گروهی صریح و منطبق با شیوه‌های مدیریت پایدار زمین کردیم که به مق، با فرسایش خاک کمک می‌کرد. روشن شده است که اقدام فوری نه تنها ضروری است، بلکه مطلوب و مورد تأیید جامعه است، زیرا با روش های ماسایی در انجام کارها سازگار است. در این مرحله، شرکت‌کنندگان بحث‌های گروهی خود را بر یافتن بهترین راه‌ها برای مدیریت زمین خود متمرکز می‌کنند و به ،وان یک جامعه عمل می‌کنند. ایده این است که چون این تصمیمات بر اساس یک هنجار جامعه محلی است و از درون گروه گرفته می شود (به جای تحمیل بیرونی)، منجر به اقدام پایدار می شود.

ع، اعضای قبیله ماسایی که دور یک میز جمع شده‌اند و در حال صحبت ، و نگاه ، به مواد کارگاه هستند

در واقع، چندین ماه بعد، تغییرات قابل توجهی در جوامعی که ما با آنها کار کردیم شروع شده است. طرح های مدیریت زمین در بسیاری از روستاها اجرا شده است، و قهرمانان محلی کار فعالی را برای ترویج ابتکارات بازسازی و پیشگیری از خندق آغاز کرده اند. بسیاری از جوامع موافقت کرده اند که مناطق خاصی از زمین های مش، را فقط در یک زمان خاص از سال به چرا اختصاص دهند، که به پوشش گیاهی زمان می دهد تا بازسازی شود و از فرسایش بیشتر خاک جلوگیری می کند. تعدادی از طرح های کاشت محلی نیز آغاز شده است، از جمله قطعات آزمایشی برای مشاهده اثرات محدودیت های کاشت و چرا بر سلامت خاک. این تنها آغازی از یک سفر طول، برای مق، با فرسایش خاک در سرزمین ماسایی است، و ما امیدواریم که ببینیم طرح‌های اجتماعی چگونه توسعه می‌یابند و از آنها در آینده حمایت می‌کنند. ما از نزدیک با شورای منطقه محلی در تانز،ا همکاری کرده‌ایم تا اطمینان حاصل کنیم که حمایت نهادی برای حفظ تأثیر وجود دارد.

رویکردی که ما برای توسعه راه حل های پایدار برای مدیریت زمین مش، استفاده کرده ایم، می تواند برای سایر معضلات منابع مش، نیز استفاده شود. در این پروژه، جوامع برای حفاظت از مرتع مش، تلاش می کنند، اما بسیاری از منابع مش، دیگر وجود دارد که نیاز به حفاظت در سراسر جهان دارند، از ماهیگیری و سواحل گرفته تا محیط های شهری مش،. اگر چالش منابع مش،ی دارید که مایلید با آن همکاری کنید، خوشحال می شوم از شما بشنوم!


بیشتر خواندن:

Rabinovich، A.، Heath، S.، Zhischenko، V.، … نداکیدمی، P. (2020). حفاظت از عوام: پیش‌بینی‌کننده تمایل به کاهش ت،یب زمین مش، در میان دامداران ماسایی. مجله روانشناسی محیطی، 72، 101504.

Rabinovich، A.، Kelly، C.، Wilson، G.، ناصری، M. و همکاران. (2019). “چه بخواهیم و چه نخواهیم تغییر خواهیم کرد”: فرسایش خاک در زمین ماسایی به ،وان یک معضل اجتماعی و چالشی برای تاب آوری جامعه. مجله روانشناسی محیطی، 66، 101365.


ع، آنا رابینوویچ

دکتر آنا رابینوویچ اخیراً به ،وان خواننده در روانشناسی اجتماعی و پایداری به دانشکده روانشناسی دانشگاه سا، پیوست.

مربوط


منبع: https://blogs.sus،.ac.uk/psyc،logy/2022/08/16/co-developing-sustainable-solutions-to-shared-resource-dilemmas-in-maasai-land/