درک اختلال عاطفی فصلی و چگونگی مقابله با آن


12 ژانویه 2023 ساعت 6:00 صبح EST

تصویر متحرک از ابر طوف، با عبور دانه های برف از بالای سر.
<،on aria-label="Comment" cl،="PJLV PJLV-iPnDcc-css">

اظهار نظر

برای میلیون‌ها آمریکایی، ماه‌های زمستان – زم، که روزها کوتاه‌تر و شب‌ها سردتر می‌شوند – زمان غم و اندوه و مبارزه است. به آن الگوی زمست، می گویند اختلال عاطفی فصلی، یا SAD.

متخصصان سلامت می گویند افسردگی فصلی چیزی بیش از «آب زمست،» نیست. به گفته متخصصان، ،ن، افراد جوان‌تر و ،، که سابقه خانوادگی افسردگی دارند بیشتر در معرض خطر هستند و علائم ممکن است تا پنج ماه ادامه داشته باشد.

این یک افسردگی سالیانه عود کننده است. کلی روهان، روانشناس بالینی و استاد علوم روانشناسی در دانشگاه ورمونت، گفت: آبکشی کنید، تکرار کنید، سال بعد دوباره این کار را انجام دهید. “این مدت زمان زیادی در افسردگی است.”

هیچ پاسخ ساده ای در مورد علت ایجاد SAD وجود ندارد. به گفته کارشناسان، برای برخی از افراد، هوای تاریک و دلگیر فقط یک ارتباط رو، منفی دارد. اما شواهدی نیز وجود دارد که نشان می دهد کاهش نور خورشید در طول پاییز و زمستان به طور مستقیم و غیرمستقیم منجر به تغییرات خلق و خو می شود.

علائم SAD چیست؟

یکی از نشانه های SAD تغییر در عادات خواب، عمدتاً خواب بیش از حد است.

یکی دیگر از علائم پرخوری و میل به کربوهیدرات است. افزایش وزن می تواند در افراد مبتلا به SAD رخ دهد.

اجتناب از فعالیت های اجتماعی و کناره گیری اجتماعی از علائم شایع هستند. افراد مبتلا به SAD اغلب می گویند که احساس خواب زمست، دارند.

برخی از عوامل خطر برای SAD چیست؟

جغرافیا ممکن است یک عامل باشد. پژوهش نشان می دهد افرادی که در مناطق دورتر از خط استوا زندگی می کنند – جایی که ساعات روز کمتری در زمستان وجود دارد – بیشتر در معرض خطر SAD با الگوی زمست، هستند.


میانگین دمای ژانویه

میانگین دمای 30 ساله 1991-2020

میانگین دمای هاوایی در تمام سال بالاتر از 32 درجه فارنهایت است

میانگین دمای ژانویه

میانگین دمای 30 ساله 1991-2020

میانگین دمای هاوایی در تمام سال بالاتر از 32 درجه فارنهایت است

میانگین دمای ژانویه

میانگین دمای 30 ساله 1991-2020

میانگین دمای هاوایی در تمام سال بالاتر از 32 درجه فارنهایت است

دما نیز ممکن است تاثیر داشته باشد، اما دلیل آن مشخص نیست. روث بنکا، رئیس روانپزشکی و پزشکی رفتاری در ویک ،ت، می‌گوید: ممکن است دمای بسیار پایین تأثیر مستقیمی داشته باشد، یا ممکن است در هوای سرد، «ما زیاد بیرون نمی‌رویم و در معرض نور زیاد قرار نمی‌گیریم». دانشکده پزشکی دانشگاه.

نقش نور خورشید در افسردگی فصلی چیست؟

تحقیقات نشان میدهد که نور تاثیر مستقیمی بر هوشیاری و خلق و خوی دارد و بدون آن، برخی از افراد ممکن است بیشتر مستعد افسردگی باشند.

بنکا گفت که ریتم شبانه روزی ما – که یک چرخه تقریباً 24 ساعته دارد و به ما می گوید چه زم، بیدار شویم، غذا بخوریم و بخوابیم – با قرار گرفتن در معرض نور روزانه تنظیم می شود.

او افزود که ریتم های فصلی نیز وجود دارد که در طول سال اجرا می شود و با مدت زمان نور خورشید در طول روز تنظیم می شود و بر مواردی مانند اشتها، ال،ای خواب و خلق و خوی ما تأثیر می گذارد.


ساعاتی از روز روشن است

انقلاب زمست،

ساعاتی از نور روز در انقلاب زمست،

ساعاتی از نور روز در انقلاب زمست،

با روزهای کوتاه‌تر و سطوح کمتر نور خورشید در زمستان، برخی از افراد ممکن است اختلالاتی در ساعت شبانه‌روزی تجربه کنند که احتمالاً باعث تولید مواد شیمیایی مهم در بدن می‌شود. کورتیزولهورمون استرس اولیه؛ ملاتونینکه خواب را تقویت می کند؛ و سروتونین، که برای تنظیم خلق و خوی مورد نیاز است – با ساعت خورشیدی هماهنگ نیست. به گفته کارشناسان، و برای برخی، این ممکن است آنها را در برابر افسردگی آسیب پذیرتر کند.

چرا برخی افراد بیشتر در معرض افسردگی فصلی هستند؟

نور خورشید به قدری برای مغز و بدن ما مهم است که شبکیه چشم ما دارای آن است گیرنده های نوری تخصصی که سیگنال هایی را به هسته اطراف هابنولار مغز می فرستد که خلق و خو را تنظیم می کند. فیلیس زی، متخصص مغز و اعصاب و مدیر مرکز طب شبانه روزی و خواب در دانشکده پزشکی فاینبرگ دانشگاه نورث وسترن، گفت: این گیرنده ها همچنین سیگنال هایی را به ساعت شبانه روزی مرکزی ما ارسال می کنند، که چرخه های شبانه روزی ما را در رفتار و فیزیولوژی تنظیم می کند.

به گفته کاترین روکلین، دانشمندان به طور قطع نمی‌دانند که چرا برخی افراد بیشتر به SAD حساس هستند، اما یک نظریه این است که آنها ممکن است گیرنده‌های نوری با حساسیت کمتری در چشمان خود داشته باشند، به این م،ی که نور خورشید کافی برای نگه داشتن این ساعت‌ها در یک راستا قرار نمی‌گیرند. دانشیار روانشناسی در دانشگاه پیتسبورگ.

او گفت: “گیرنده های نوری آنها به اندازه افرادی که SAD نمی گیرند، پاسخ نمی دهند.”

درمان SAD چیست؟

فتوتراپی، همچنین به ،وان درمان با نور روشن شناخته می شود، به منظور تقلید نور در فضای باز است و یک درمان رایج برای SAD است. این شامل قرار گرفتن در معرض یک جعبه نور روشن برای مدت معینی در هر روز، معمولاً در صبح است. اگرچه، در برخی موارد، متخصصان پزشکی و سلامت روان ممکن است درمان های عصرانه را نیز توصیه کنند.

کارشناسان می گویند که افراد نباید بدون مشورت با پزشک یا متخصص سلامت روان، نور درم، را انجام دهند. روهان توصیه می‌کند با یک متخصص در مورد نوع جعبه‌ای با نور روشن صحبت کنید – معمولاً جعبه‌ای با 10000 لو، – در چه ساعتی از روز از آن استفاده کنید، و چند وقت یکبار و چه مدت از آن استفاده کنید، که ممکن است به نیازهای فردی بستگی داشته باشد.

درمان های دیگر شامل درمان شناختی رفتاری، داروهای ضد افسردگی و ایجاد برنامه های روزانه سالم است.

بنکا گفت، یکی از راه‌های مق،، تنظیم برنامه‌ای برای زمان‌های من، بیداری و خواب، غذا خوردن، ورزش و معاشرت با دیگران است. برای افرادی که فکر می کنند ممکن است SAD داشته باشند، مهم است که توسط یک متخصص پزشکی یا سلامت روان تشخیص داده شود و سعی نکنند خود این بیماری را تشخیص دهند. به این ترتیب، آنها می توانند از دریافت درمان من، برای آن مطمئن شوند.

او گفت: «از آنجایی که این یک اختلال است که تا حد زیادی به ریتم‌های شبانه‌روزی و فصلی شما مربوط می‌شود، کارهایی که می‌تو،د برای حفظ درست ریتم‌هایتان انجام دهید، مطمئناً نمی‌تواند آسیبی به همراه داشته باشد.

داده‌های نقشه میانگین دمای منبع از گروه آب و هوای PRISM در دانشگاه ایالتی اورگان. نقشه ساعت‌ها از روشنایی روز در 21 دسامبر (انقلاب زمست،) که منبع آن است ماشین حساب خورشیدی NOAA و با الهام از نقشه برداری توسط برایان برتشنایدر.

<،on alt="view more stories" cl،="wpds-c-jmLDag wpds-c-jmLDag-SQjOY-v،t-secondary wpds-c-jmLDag-biynoz-density-compact wpds-c-jmLDag-hGNJMA-icon-center wpds-c-jmLDag-ikSMOab-css">مشاهده 3 داستان دیگر


منبع: https://www.wa،ngtonpost.com/wellness/2023/01/12/seasonal-affective-disorder-depression-symptoms/