دندان‌پزشکی ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد-یارا مشاور

اما بااین‌حال برخی روش‌های درمان دندان نیز با روش‌های زیبایی هم‌پوشانی دارند و ممکن است در کنار درمان، این روش‌ها برای زیبایی نیز مدنظر قرار بگیرند. انواع ارتودنسی، ایمپلنت، روکش دندان، جراحی فک و اصلاح خطوط لثه از جمله این موارد است. لازم به ذکر است که گذراندن درس های پایه برای ورود به دوره کلینیکی (مرحله دوم) ضروری است.

افرادی که برای خود مطب شخصی دارند، با توجه به موقعیت مطب، تجربه و بازاریابی، می توانند درآمد داشته باشند. افرادی هم که در کلینیک ها مشغول به کار هستند، معمولا حقوق ثابتی داشته و البته ممکن است درصدی بابت حق عمل دریافت کنند. بعد از گذراندن این دو سال، دانشجویان باید در امتحان جامع علوم پایه شرکت کنند پس از آن، دانشجو وارد دوره تخصصی خواهد شد. درس رادیولوژی یکی از درسهای دندان‌پزشکی و از علوم اساسی جهت دستیابی و شناسایی حالات طبیعی و غیرطبیعی استخوان فکها و دندانها می‌باشد. در درس بیماریهای دهان و تشخیص، به شناسایی ، تشخیص کلینیکی و پاراکلینیکی ضایعات حفره دهان و درمان ضایعات مخاطی آن و ارتباط آن با سایر بیماریهای بدن پرداخته می‌شود. در این مرحله دانشجویان درسهای نظری و عملی علوم پایه و عمومی را در دانشگاه (کلاس و آزمایشگاه)‌ می‌گذرانند.

  • علاوه بر این، دندانپزشک باید صبر و حوصله کافی جهت انجام درمان مقتضی را داشته باشد چون اصولا درمان های دندانپزشکی زمانبر هستند.
  • برخی ذاتا دندان‌های سالم و زیبایی دارند و به دلیل مراقبت‌های مداومی که از دندان‌های خود انجام داده‌اند، دندان‌های آنها هیچ مشکلی ندارد.
  • دانشجویان این رشته باید از دست هایی ماهر و توانمند برخوردار باشند، چون بسیاری از کارهای دندانپزشکی، از تراش دندان گرفته تا بازسازی دندان، نیاز به دست‌هایی هنرمند و توانا دارد تا بتوان به نحو احسن، کارهای ظریف دندانپزشکی را انجام داد.
  • از طرفی نیز گاهی افراد برای دریافت خدمات زیبایی به دندان پزشکی مراجعه می‌کنند.

و در نهایت می‌توانند بیماری‌های دهان و دندان را تشخیص داده و در حد یک دندانپزشک عمومی نسبت به درمان آنها اقدام کنند. طبق گزارش انجمن دندان‌پزشکان عمومی ایران بیکاری در رشته دندانپزشکی ۳۰ درصد است، یعنی از هر 10 نفری که مدرک دکتری رشته دندانپزشکی دارند، 3 نفر از آنها بیکار می‌باشند. مسائلی دیگری که در درآمد و بازار کار یک دندانپزشک وجود دارد توانایی انجام ماهرانه کار و توانمندی در انجام کارهای ظریف دندان و همچنین برقراری ارتباط خوب با بیمار است، درواقع این موارد با درآمد دندانپزشکان رابطه مستقیم دارد. با این حال اهمیت زیبایی دندان در بین مردم رو به افزایش است که فرصت شغلی بسیار مناسبی برای متخصصین این رشته به ارمغان می‌آورد. نکته مثبت این شغل این است که اکثرمراجعه کننده‌ها یک دندانپزشک را بر می‌گزینند و به مراجعه‌کننده‌ی دائمی آن دندانپزشک تبدیل می‌شوند.

دکتر زینب فلاح

فلوراید از مینای سالم دندان حمایت می‌کند و با باکتری‌هایی که به دندان‌ها و لثه‌ها آسیب می‌رسانند مبارزه می‌کند. پلاک و جرم از عوامل اصلی بیماری‌های لثه هستند و ظاهری ناخوشایند نیز به دندان‌ها می‌بخشند. به همین دلیل حتی در مواردی این دست از خدمات دندانپزشکی در زمره خدمات زیبایی نیز قرار می‌گیرند. سپس دندانپزشک یا متخصص بهداشتی، دندان‌های شما را با استفاده از یک برس چرخان و با خمیر پولیش تمیز و جلا می‌دهد. خدمات درمانی معمولا به دنبال دندان‌درد، پوسیدگی دندان، جرم گرفتن دندان‌ها، عفونت لثه و دندان، عفونت‌های ریشه و دیگر خدمات دندان پزشکی موردنیاز است.

کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی فروردین در تهران مبتنی بر اهداف زیر فعالیت می کند :

سیلانت محلول مایعی است که روی سطح دندان قرار گرفته و به‌عنوان یک ماده پلاستیکی بادوام روی آنها قرار می‌گیرد. باید به این مورد اشاره کنیم که هر ساله در ایران حدود ۱۲ هزار دندانپزشک در دانشگاه ها پذیرش می شوند. معمولا در کلینیک ها دندانپزشک یک حقوق ثابت دارند و علاوه بر آن به ازای هر بیمار، درصدی هم به عنوان حق العمل دریافت می‌کند که بستگی به توافق و قرارداد بین مالک کلینیک و دندانپزشک دارد.

جرم‌گیری و تمیزکردن دندان‌ها

پوسیدگی‌های دندانی که باعث ایجاد حفره (سوراخ) در دندان‌ها شده است، با پر کردن دندان درمان می‌شود. این شیوه درمانی یکی از رایج‌ترین گزینه‌ها در بین انواع خدمات و درمان‌ های دندانپزشکی است. دندان‌پزشک از مته و ابزارهای دیگر برای از بین بردن پوسیدگی استفاده می‌کند. برای انجام انواع خدمات دندانپزشکی می‌توانید از طریق سامانه دکترتو با بهترین دکتر دندانپزشک شهر خود آشنا شوید و از طریق اینترنتی نوبت بگیرید. دندان پزشکان با توجه به شرایط کاری و محل کار درآمدهای متفاوتی دارند. در کل طبق قانون مدیریت خدمات کشوری حقوق دریافت می کنند و به عنوان مثال دندان پزشکی که در کلینیک کار می کند، علاوه بر یک حقوق ثابت، به ازای مداوای هر بیمار درصدی نیز به او تعلق می گیرد.

در نتیجه دندانپزشک باید با انجام ورزش های مورد نیاز به تقویت عضلات و سلامت جسمی خود بپردازد. برای مشاهده سایر تخصص های پزشکی و کاربردهای آن به صفحه لیست تخصص های پزشکی مراجعه کنید. برای لکه‌گیری ابتدا مجله خبری پزشکی لکه‌های دندان در لایه بیرونی از بین می‌روند. همچنین لکه‌هایی که زیرسطح مینای دندان قرار گرفته‌اند نیز حذف می‌شوند. در لکه‌گیری دندان از روش‌های فیزیکی مانند سایش لکه و ترکیبات شیمیایی استفاده می‌شود.