رشته دندانپزشکی معرفی گرایش ها، دروس، درآمد و بازار کار + فیلم رایگان فرادرس مجله‌

این بدین معنی است که داوطلبان بدون هیچ دردسر و مشکلی می‌توانند به فکر انتخاب این رشته تحصیلی باشند. اولین و مهم‌ترین مزیت رشته دندانپزشکی، بازار کار این رشته تحصیلی است. این رشته تحصیلی از بازار کار خوبی برخوردار است و فارغ‌التحصیلان به راحتی می‌توانند پس از اتمام دوران تحصیل خود وارد بازار کار شوند. این رشته امنیت روانی و آرامش زیادی دارد و داوطلبان را با چالش‌ها و دردسرهای زیادی روبه‌رو نمی‌کند.

  • افرادی که در این آزمون پذیرفته می شوند بر روی تابلوی مطب خود عبارت “دارای بورد تخصصی” یا “بورد تخصصی ناسیونال” را درج می نمایند و مدرک “دانشنامه تخصصی” را در معرض دید مراجعین قرار می دهند.
  • همان‌طور که گفته شد برخی از خدماتی که در کلینیک‌های دندان‌پزشکی ارائه می‌شود، در دسته خدمات درمانی و برخی نیز ترمیمی هستند.
  • در سال گذشته، ظرفیت پذیرش گروه علوم تجربی در دوره روزانه دانشگاه‌ های دولتی در کل ۳۵ هزار و ۳۴۲ نفر بوده است و ظرفیت دوره نوبت دوم نیز ۲ هزار و ۳۸۴ نفر اعلام شده بود.
  • پرستاری دندان‌پزشكی، در مقطع كاردانی ارائه می‌شود و فقط خانم‌ها در آن پذيرفته می‌شوند.

با توجه به این که پروسه انتخاب رشته یکی از حساس‌ترین و مهم‌ترین مراحل کنکور به شمار می‌رود، بهتر است حداقل میانگین درصد لازم برای قبولی هر رشته مورد نظرمان را بدانیم. کارنامه‌های قبولی سال گذشته چون نزدیک‌ترین آزمون نسبت به هر سال هستند، می‌توانند مبنا دقیق‌تری برای تحلیل وضعیت داوطلبان باشند. در سال 1400، ظرفیت پذیرش گروه علوم تجربی در دوره روزانه دانشگاه‌های دولتی در کل 35 هزار و 342 نفر بوده است و ظرفیت دوره نوبت دوم نیز 2 هزار و 384 نفر اعلام شده بود. از آن جایی که هر ساله بخش عمده‌ای از ظرفیت‌ها به رشته‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی اختصاص می‌یابد اما همیشه ظرفیت رشته دندان‌پزشکی به مراتب کم‌تر از ظرفیت رشته پزشکی است.

رشته دندانپزشکی بدون کنکور

است و در این دوره بیشتر واحد های درسی به صورت عملی و در آزمایشگاه ها ، کلینیک ها ، مراکز بهداشتی و درمانی و بیمارستان ها گذرانده می شود. بزاق دهان حاوی باکتری‌هایی است که یک‌ لایه نازک رسوبی شکل در دهان ایجاد می‌کند و سطوح دندان را می‌پوشاند. وقتی‌که چیزی می‌خورید اسیدها و قندهای موجود در غذا نیز به سطح دندان چسبیده و یک ساختاری به نام پلاک روی دندان ایجاد می‌کنند.

رشته دندانپزشکی یکی از رشته های پردرآمد و پرطرفدار است که افراد زیادی داوطلب تحصیل در این رشته هستند. طی سالیان اخیر پذیرش در رشته دندانپزشکی نسبت به جمعیت شرکت کنندگان افزایش یافته، ولی با این حال در برخی از شهرستان های کشور شاهد کمبود دندانپزشک هستیم. رشته های دندانپزشکی و پزشکی، هر دو رشته هایی با موقعیت اجتماعی بالا و بازار کار خوب هستند. برای پذیرش در این رشته ها، داوطلبان باید تلاش بسیاری کنند و توانایی های زیادی داشته باشند. بر اساس آخرین آمار، در مجموع ۳۷ دانشگاه دولتی و ۱۹ پردیس دانشگاهی از طریق کنکور سراسری در رشته دندان پزشکی اقدام به پذیرش دانشجو می‌ کنند.

بهترین مدارس دوره متوسطه دوم در کرج👌[لیست 30 تایی]✔️

متاسفانه برخی از داوطلبان تصور می‌کنند که منابع کنکور برای دی ماه تنها نصف کتاب درسی است! بنابراین داوطلبان گروه تجربی برای هر دو نوبت کنکور باید دروس تخصصی را در پایه‌های دهم، یازدهم دوازدهم به طور کامل مطالعه کنند. ارزیابی سلامتی دندان‌ها و لثه‌ها، جرم گیری، عصب کشی دندان و گذاشتن روکش، جراحی دندان، ارتودنسی، خدمات زیبایی دندان و … باید توجه داشت که به دلیل افزایش پذیرش این رشته، خطر اشباع شدن رشته دندانپزشکی تا چند سال دیگر یا کاهش درآمد آن‌ها دور از انتظار نیست. بنابراین بازار کار و میزان درآمد یک دندانپزشک، نسبت مستقیمی با مهارت و قدرت بازاریابی او خواهد داشت. به‌صورت کلی بهتر است قبل از شروع مشکلات دهان و دندان به کلینیک دندان پزشکی مراجعه کرد و با انجام معاینات دوره‌ای از بروز مشکلات جدی‌تر جلوگیری کرد.

لمینیت پوسته نازک از نوع کامپوزیت یا سرامیکی است که دارای استحکام بسیار بالایی می باشد و با قرار گیری این پوسته بروی دندان فرم زیبایی در دندان ها ایجاد می شود. هيچ درمان جايگزينى مانند حفظ دندانِ طبيعىِ شما، از نظر ظاهر و عملكرد، نمى تواند شما را قانع كند. چون دندانپزشک در مدت طولانی یک وضعیت یکسان دارد این می تواند به گردن و کتف و کمر او آسیب بزند. به‌طور کل جرمگیری روشی برای تمیز کردن دندان است که پلاک‌های چسبیده به لثه و دندان را از بین می‌برد. این نوع تمیز کردن با مسواک زدن‌های روزانه تفاوت دارد و به‌صورت عمیق‌تری می‌تواند رسوب دندان را از بین ببرد.

به کسانی که مدرک پایه ای و عمومی دندانپزشکی را دارند دندانپزشک عمومی گفته می‌شود. ✔️ رشته دندانپزشکی در خصوص آموزش نحوه رعایت بهداشت، پیشگیری و درمان بیماری های دهان و دندان به دانشجویان است. بعد از اینکه دروس پایه و عمومی گذرانده شدند، در این رشته نیز همانند رشته پزشکی و داروسازی باید آزمونی جامع سپری شود. اگر چند بار در این آزمون رد شوید، دیگر نمی توانید به ادامه رشته دندانپزشکی بپردازید. بعد از قبولی در این آزمون می توانید تخصص مورد نظر خود را انتخاب کنید که در عنوان بعدی شما را با شاخه های رشته دندانپزشکی آشنا کرده ایم. هر داوطلب کنکور، قبل از آزمون و انتخاب رشته لازم است در مورد آخرین رتبه قبولی دندان‌پزشکی روزانه اطلاعات کافی را کسب کند.