رشته دندانپزشکی معرفی گرایش ها، دروس، درآمد و بازار کار + فیلم رایگان فرادرس مجله‌

یعنی در حالی که در بعضی از نقاط کشور به ازای هر ۲ هزار نفر یک دندانپزشک داریم، در نقاط محروم کشورمان به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر یک دندانپزشک وجود دارد. با گذشت زمان و با جدا شدن مدرسهٔ طب از دارالفنون، چند اتاق در حیاط وزارت معارف به آن اختصاص داده شد. در سال ۱۳۰۰ خورشیدی، که دکتر سیاح تحصیلات خود را در اروپا به پایان رساند، به ایران مراجعت کرد و با افرادی نظیر دکتر میلچارسکی، دکتر اشتومپ و دکتر استپانیان آشنا شد. در آن زمان به پیشنهاد دکتر میلچارسکی و دکتر سیاح و تصویب مسئولان وقت دستور راه‌اندازی مدرسهٔ دندان‌سازی داده شد.

  • لمینت­های کامپوزیتی در داخل مطب ساخته می‌شوند اما ساخت لمینت سرامیکی در مطب امکان‌پذیر نمی‌باشد و باید در لابراتوارهای دندان‌پزشکی ساخته شود.
  • اگر دندان های شما، مشکلاتی از قبیل جرم دندان، عفونت‌های دندان و لثه، پوسیدگی، نامرتب بودن دندان ها و … دارد، باید به دندانپزشک متخصص مراجعه کنید.
  • ارتودنسی به طور بسیار حرفه ای و خاص به اصلاح و درمان ناهماهنگی دندان ها و فکین می پردازد.
  • کارنامه های قبولی سال گذشته چون نزدیک ترین آزمون نسبت به هر سال هستند، می‌توانند مبنا دقیق تری برای تحلیل وضعیت داوطلبان باشند.
  • دندانپزشک علاوه بر رسیدگی به سلامت دهان و دندان چه کارهایی انجام می‌دهد؟ یک دندانپزشک وظیفه بررسی سلامت دندان و لثه را بر عهده دارد.

✔️ لیست دروس تخصصی و عمومی رشته دندانپزشکی در جدول متن مقاله ارائه شده است. یا ایمپلنت به کار می‌روند، تجهیزات مورد استفاده در جراحی ها و اعتبار و تخصص مراکز و کارکنان آن‌ها هم در محاسبهٔ هزینه ها تاثیرگذار هستند. بسیاری از کلینیک دندانپزشکی تهران که با تخفیفان همکاری می‌کنند، علاوه بر تخفیف‌های ویژه امکان پرداخت هزینه های دندانپزشکی به صورت اقساطی را نیز فراهم کرده‌اند.

دانشگاه پردیس خودگردان

به همین دلیل یکی از رایج ترین روش های درمان، کشیدن دندان آسیب دیده است. بعضی اوقات پوسیدگی دندان ها بسیار افزایش پیدا می‌کند و ریشه و لثه عفونت می‌کند و باعث درد شدید دندان ها می‌شود. هنگامی که بر اثر ضربه های شدید تاج دندان ها آسیب می‌بیند و اندازه آن ها تغییر می‌کند، برای ترمیم دندان آسیب دیده از این روش استفاده می‌شود. رایج ترین مواد برای پر کردن دندان ها، مواد پر کننده ی همرنگ دندان ها است که شکل بدی به دندان ها نداده و زیبایی ظاهر دندان ها را نیز حفظ می‌کند. ابتدا دندانپزشک می‌بایست در مورد دندان های فرد مراجعه کننده، سوالات عمومی را بپرسد تا اطلاعات لازم را به دست آورد سپس برای معاینه دندان ها با آینه و پروب، تک تک دندان ها را بررسی کند. از آن جایی که بهتر است بیماری ها و مشکلات دندان و دهان زود تشخیص داده شود پس باید معاینه به طور منظم و هر 6 ماه یکبار انجام شود.

این یک مانع فیزیکی است که از جمع شدن غذا و سایر باکتری‌ها در شکاف‌های دندان جلوگیری کرده و مانع ایجاد پوسیدگی در دندان‌ها می‌شود. فیشور سیلانت معمولا برای کودکان توصیه می‌شود، زیرا خطر پوسیدگی دندان‌های دائمی را کاهش می‌دهد. در گذشته، دندان‌پزشکی را برابر با دندان‌سازی می‌دانستند اما امروزه دندان‌سازی تنها بخشی از دندان‌پزشکی است. حوزه سلامت کشور هر روز شاهد اخبار و رویدادهای گوناگونی است که مهم‌ترین آنها را در قالب بسته «اخبار سلامت» مرور می کنیم. گروه جهادی شهید شکری، جمعی از دندان‌پزشکان هستند که دغدغه‌شان کمک به مردم در این شرایط سخت اقتصادی و خدمت به خانواده شهدای مدافع حرم است. و در نهایت دانشجو بعد از گذراندن دوران پری کلینیک به درمان بالینی بیماران می پردازد.

درآمد دندان‌پزشک عمومی و دندان‌پزشک متخصص (حداقل در بیشتر تخصص‌های دندان) تفاوت چشم‌گیری ندارند. اما در شاخه‌های پزشکی، اختلاف درآمد پزشک عمومی با پزشک متخصص (مخصوصأ تخصص‌هایی مانند زنان و زایمان یا تخصص‌هایی که شامل جراحی هم می‌شوند) معمولأ بسیار زیاد است. در شرایط فعلی جامعه ما، دندان‌پزشکی یکی از مشاغلی است که به داشتن درآمد بالا مشهور شده است. البته درآمد دندان‌پزشکان با توجه به محل و شرایط کار آن‌ها متفاوت خواهد بود. آن‌هایی که در بخش دولتی کار می‌کنند، مطابق با قوانین پرداخت دولتی حقوق دریافت خواهند کرد.

طول دوره دندانپزشکی حدودا شش سال است و درس های آن در سه بخش عمومی، پایه و اختصاصی برنامه ریزی شده است، که از لحاظ نحوه تعلیم و تدریس، به درس های نظری، عملی نظری و عملی تقسیم می شود. ترمیم و بازسازی دندان های طبیعی و تأمین زیبایی ظاهری دندان ها بخشی از وظایف متخصصان این شاخه رشته دندانپزشکی است. در آلمان همانندِ فرانسه از سال‌های ۱۵۳۰ الی ۱۵۷۵ تنها افرادی می‌توانستند به ارائه خدمات دهان و دندان بپردازند که تألیفی در این حوزه داشته باشند.

امسال قرار است پرداخت شهریه در این دانشگاه با سال‌های گذشته تفاوت پیدا کند. امسال در ابتدا واحدهای دانشگاهی براساس زیر ساخت‌ها و امکانات آموزشی خود دسته‌‌بندی خواهند شد، سپس شهریه مشخص می‌شود. به طور مثال، شهریه دانشجویی که در واحد علوم‌ و تحقیقات تهران تحصیل می‌کند، با شهریه دانشجویی که در ایلام درس می‌خواند، متفاوت خواهد بود.

کامپازیت ونییر در دندان‌پزشکی

رشته دندان پزشکی تلفیقی از علم پزشکی، هنر و ابتکار است یعنی شما صرفا اگر فردی باهوش هستید برای دندان پزشک شدن کافی نیست بلکه باید فردی باهوش، با ابتکار به عمل بالا و هنردوست باشید. برای مثال برای قوی شدن در کار عملی در درس‌هایی مانند مورفولوژی دهان و دندان و پروتز دانشجویان با گچ کار می‌کنند. البته ایجاد گرایش‌های جدید و متنوع این رشته امکان درآمدزایی آن را بیشتر می‌کند خصوصا اگر مهارت‌های لازم و کافی داشته باشید. در حال حاضر دندانپزشکی زیبایی یکی از پرطرفدارترین و پول‌سازترین گرایش‌های تخصصی در دندانپزشکی است. همان‌طور که گفته شد، امکان کار در مراکز دولتی، دانشگاه‌ها یا مطب خصوصی وجود دارد. اما این رشته به سه دوره مجزا تقسیم می‌شود که دوره اول را دوره 2 ساله علوم پایه و دوره دوم را دوره 4 ساله کارآموزی تشکیل می‌دهد.

تعیین نمره قبولی در آزمون دانشنامه و گواهینامه دندانپزشکی/ شرط فراغت از تحصیل دستیاران غیر ایرانی

روش‌های متعددی برای ازبین‌بردن لکه‌ها وجود دارد که استفاده از آنها متناسب با نوع و ماهیت لکه‌ها و میزان سرسختی آنها صورت می‌گیرد. لکه‌گیری در کنار بلیچینگ نیز از انواع خدمات و درمان های دندانپزشکی بسیار معمول و پرتقاضا در کلینیک‌های دندان پزشکی است. یکی از انواع خدمات و درمان های دندانپزشکی، وایتینگ دندان یا سفید کردن دندان نام دارد. این روشی است برای رفع زردی، سیاهی و لکه‌دار شدن دندان‌ها که به‌مرورزمان ایجاد شده است. یکی از روش‌های سفیدکردن دندان، بلیچینگ دندان است که باعث می‌شود دندان‌هایی فوق سفید داشته باشید.