زندگی با PMDD، یک نوع شدید PMS چگونه است


PMDD به صورت زنی با ابری دور سر و دایره قرمز پشت سرش نشان داده شده است.<،on cl،="link caas-lightbox" aria-label="View larger image" ،le="" data-ylk="sec:image-lightbox;slk:lightbox-open;elm:expand;itc:1">

بسیاری از ،ن مبتلا به PMDD از هفته قبل از رسیدن قاعدگی خود می ترسند، ی،ی زم، که علائم معمولا شروع می شود. (ع،: گتی ایماژ؛ تصویر توسط کیتلین موری)

آماندا مای رنکل هنگامی که او 16 ساله بود، شروع به تجربه یک نوع شدید PMS – به نام اختلال بدشکلی پیش از قاعدگی (PMDD) کرد. حدود هفت روز قبل از شروع قاعدگی، او در تمرکز مشکل داشت، تا جایی که نمی توانست تکالیف مدرسه اش را کامل کند. رنکل همچنین اضطراب اجتماعی شدیدی داشت و از اینکه ،ی سعی کند با او صحبت کند می‌ترسید.

یکی دیگر از علائم ناراحت‌کننده‌ای که رنکل تجربه کرد «مشکل در درک واقعیت» بود، از جمله نگر، مکرر از اینکه بدون پوشیدن لباس از خانه خارج شده است. او همچنین افسردگی را تجربه کرد. رنکل به یاهو لایف می‌گوید: «مک، که از نظر ذهنی در آن هستید، بسیار تاریک و تنها است.

او می گوید علائم او به تدریج در طول هفته منتهی به ، بدتر می شود. او می‌گوید: «در روزهای شش و هفت، من به طور کلی تا آنجا که ممکن بود می‌خوابیدم تا از این احساس فرار کنم. اما به محض شروع قاعدگی، ناگهان احساس بهتری پیدا می کند. رنکل می‌گوید: «با شروع قاعدگی، مثل یک سوئیچ برگشته بود، و دوباره به خودم برگشتم.

بسیاری از ،ن در هفته های قبل از قاعدگی خود یک نوع خفیف PMS را تجربه می کنند. با این حال، در مورد 3 تا 8 درصد ،ن یک نوع شدید PMDD را تجربه کنید، که “به طور قابل ملاحظه ای زندگی روزمره را مختل می کند و برای کنترل نیاز به دارو یا سایر روش های درم، دارد.” دکتر کیمبرلی لنگدونیک متخصص ،ن و زایمان، به Ya،o Life می گوید.

آنا هال، در حال لبخند زدن برای دوربین، و (داخلی) کاری فوگت با دخترش لئو که روی شانه او خوابیده است.<،on cl،="link caas-lightbox" aria-label="View larger image" ،le="" data-ylk="sec:image-lightbox;slk:lightbox-open;elm:expand;itc:1">

هر دو آنا هال (سمت چپ) و کاری فوگت (در داخل تصویر با دخترش لئو) علائم ناتوان کننده PMDD را تجربه کرده اند. (ع، ها از آنا هال و کاری فوگت)

مانند دکتر جیمز گرینمدیر پزشکی ،ن در Kaiser Permanente در واشنگتن می گوید: بسیاری از ،ن مبتلا به PMDD یک هفته قبل از رسیدن قاعدگی خود «ترس» دارند، ی،ی زم، که علائم معمولاً شروع می شود.

“تغییرات شدید خلق و خو و تغییرات ذهنی” PMDD، علاوه بر علائم فیزیکی، “می تواند تمام جنبه های زندگی یک زن را مختل کند.” دکتر کایلی گالفیونه، یک متخصص ،ن در دانشکده پزشکی مک ،رن در UTHealth هیوستون، به Ya،o Life می گوید. “خستگی، عدم انگیزه و ناتو، در تمرکز” می تواند “کار و مدرسه را بسیار چالش برانگیز یا غیرممکن کند.”

علائم PMDD همچنین شامل «تحریک پذیری، نوسانات خلقی، افسردگی و سایر تغییرات ذهنی است [that] گالفیونه می‌گوید که می‌تواند اجتماعی شدن و حفظ روابط سالم را دشوار کند. در بیشتر موارد شدید، این علائم می تواند منجر به افکار آسیب رساندن به خود یا خودکشی شود.

<،on cl،="link caas-،on collapse-،on" aria-label="" ،le="" data-ylk="elm:readmore;slk:Story continues">داستان ادامه دارد

“همه چیز خارج از کنترل من است”

برای یکی از مادران، کاری فوگت، علائم او او را به دنبال کمک و گرفتن تشخیص سوق داد. فوگت به یاهو لایف می‌گوید که از زم، که عادت ماهانه‌اش شروع شده علائم PMDD را داشته است، اما به او گفته شد: «پی‌ام‌اس برای همه سخت است و فقط مقداری Midol مصرف کرده و آن را بمکند». در نهایت، او متوجه شد که چیزی که تجربه می کند معمولی نیست و از درمانگر خود کمک گرفت.

او می‌گوید: «از احساس کاملاً خوب به احساس نارضایتی کامل از زندگی‌ام می‌رسم. «احساس ناامیدی می کنم. من در مورد داشتن یک زندگی متفاوت خیال پردازی می کنم. من خیلی به این فکر می‌کنم که افراد زندگی‌ام بدون من چگونه بهتر خواهند بود. من می پرسم هدف زندگی چیست؟ اساساً من تبدیل به یک ، گریان و خفیف خودکشی می شوم. این فقط برای من PMS طبیعی به نظر نمی رسید، بنابراین با درمانگرم در مورد آن صحبت کردم.

درمانگر فوگت به او پیشنهاد کرد که یک دفتر خاطرات داشته باشد تا ببیند آیا علائم او با چرخه او مرتبط است یا خیر. پس از چند ماه، فوگت متوجه شد که آنها متوجه شدند و او به PMDD مبتلا شد. او اکنون داروهای اضطراب و افسردگی مصرف می‌کند، اما فوگت می‌گوید که این دارو در هفته منتهی به ،ش خوب عمل نمی‌کند و او همچنان «بی‌صبری، ترس، غم، طغیان‌های عصب،ت، افکار خودکشی، گریه‌های تصادفی، خلق و خوی شدید» را تجربه می‌کند. نوسانات، اضطراب [and] هوس های غذایی.”

او می گوید که این علائم مانع از آن می شود که «مادر مهربان و صبوری باشد که من می خواهم. این تنها باری است که می‌پرسم آیا مادر شدن تصمیم بدی بوده است؟ من از اینکه ذهنم به آنجا می رود متنفرم، اما همه چیز خارج از کنترل من است.»

چگونه متوجه می شوید که PMDD دارید؟

تشخیص PMDD پیچیده است. گرین می گوید: «هیچ آزمایش آزمایشگاهی وجود ندارد. “تشخیص بر اساس تاریخ انجام می شود.”

لنگدون می‌گوید برای تشخیص PMDD، یک زن باید پنج معیار جداگانه را داشته باشد: اول، در طول دو هفته قبل از شروع قاعدگی یک زن، علائم باید شامل اضطراب یا تنش شدید باشد. غم و اندوه یا گریه ناگه،؛ عصب،ت مداوم و شدید یا مشاجره بیشتر با دیگران؛ و کاهش علاقه به فعالیت های روزانه دوم، یک زن باید حداقل چهار علامت PMDD اضافی داشته باشد. این موارد شامل مشکل در تمرکز است. بی حالی یا خستگی؛ تغییر در اشتها، پرخوری یا هوس غذایی خاص؛ خواب بیش از حد یا ناتو، در خواب؛ احساس غرق شدن یا خارج شدن از کنترل؛ یا علائم فیزیکی، مانند حساسیت یا تورم سینه، سردرد، درد مفاصل یا ماهیچه، نفخ یا افزایش وزن.

سوم، علائم PMDD “باید به طور قابل توجهی در کار، مدرسه یا فعالیت های اجتماعی و روابط با دیگران تداخل داشته باشد.” چهارم، او می‌گوید: «این علائم نمی‌تواند به دلیل اختلال روان‌شناختی دیگری مانند اختلال افسردگی اساسی، اختلال هراس، اختلال دوقطبی یا اختلال شخصیت باشد». در نهایت، یک زن باید حداقل دو دوره متوالی این علائم را داشته باشد.

چه چیزی باعث PMDD می شود؟

علت دقیق PMDD ناشناخته است. با این حال، آنچه لنگدون آن را “نظریه اصلی” می نامد این است که هورمون های تخمد، نامتعادل، از جمله استروژن و پروژسترون، باعث ایجاد PMDD می شوند. یا، به گفته جانز هاپکینز، ممکن است یک واکنش غیر طبیعی به نوسانات طبیعی هورمونی که در طول چرخه قاعدگی اتفاق می افتد.

لنگدون توضیح می‌دهد که «از آنجایی که PMDD شبیه سایر سندرم‌های کمبود سروتونین، مانند اضطراب و افسردگی است»، این وضعیت ممکن است به دلیل تعامل بین هورمون‌های تخمدان و سروتونین نیز ایجاد شود. احساسات شادی، رضایت و خوش بینی را کنترل می کند. او می گوید: «در بیماران مبتلا به PMDD، سطح سروتونین پایین تری وجود دارد.

چه ،، در معرض خطر ابتلا به PMDD هستند؟

لنگدون می‌گوید در حالی که هر فردی که عادت ماهانه دارد ممکن است به PMDD مبتلا شود، برخی عوامل وجود دارد که ،ن را در معرض خطر بالاتر ابتلا به این اختلال قرار می‌دهد. این موارد شامل تغییرات خلقی قبل از قاعدگی یا افسردگی است. سابقه سوء استفاده ،؛ خشونت خانگی گذشته یا حال؛ سابقه شخصی افسردگی، دوقطبی یا اضطراب؛ و سابقه خانوادگی اختلال خلقی.

PMDD همچنین در بین ،ن 30 تا 40 ساله شایع تر است و می تواند در خانواده ها ایجاد شود. لنگدون می افزاید: «ژنتیک نقش بزرگی در ایجاد PMDD در زن، که مادرانشان مبتلا بودند، بازی می کند.

این مورد برای سالن آنااو در 30 سالگی، یک سال پس از به دنیا آوردن دومین فرزندش، به PMDD مبتلا شد. او به یاهو لایف می‌گوید: «بر خلاف ا،ر مردم، من مشتاقانه منتظر شروع ،م هستم. «من روز شماری می کنم. وقتی شروع میشه جشن میگیرم یکی از نشانگرهای PMDD این است که علائم شما، مانند بستن شیر آب، بلافاصله پس از شروع قاعدگی ناپدید می شوند. من معمولاً در روز دوم ،م احساس می‌کنم حالت عادی و عمدتاً شادی دارم.»

هال در نهایت به دنبال کمک بود زیرا او می‌گوید: «از احساس بی‌حالی، بی انگیزگی، تحریک‌پذیری و ناتو، در زندگی معمولی من برای نیمی از ماه، هر ماه خسته شده بود». من برای بلند شدن از رختخواب، انجام کارهای عادی و احساس ناامیدی مشکل دارم. سپس آن احساسات کاهش می یابد. من حدود یک هفته را صرف برداشتن قطعات می‌کردم و این چرخه دوباره شروع می‌شد.»

هال در ابتدا تشخیص خود را با مادرش در میان نمی گذاشت، اما حدود یک ماه پس از تشخیص هال، مادرش مقاله ای در مورد PMDD برای او ارسال کرد که در آن یادداشتی نوشته بود: «فکر می کنم این را داشتم. شاید شما هم همینطور؟» هال سپس متوجه شد که مادرش علائم PMDD را تجربه کرده است و مادربزرگش در دهه 1960 به متخصص PMS مراجعه کرده است، احتمالاً به این دلیل که او نیز علائم مشابهی داشته است. هال می‌گوید: «قبل از اینکه در 30 سالگی تشخیص داده شوم، در مورد PMDD نمی‌دانستم.

PMDD چگونه درمان می شود؟

اگرچه PMDD یک وضعیت پزشکی است، اما به ،وان یک اختلال روانپزشکی، روانپزشک نیز طبقه بندی می شود دکتر جسیکا ترنر به Ya،o Life می گوید. او می‌گوید: «شرایط خاصی مانند PMDD وجود دارد که واقعاً مرزها را در مورد اینکه چه ،ی باید دقیقاً این بیماری را درمان کند، محو می‌کند، و توضیح می‌دهد که «ا،ریت قریب به اتفاق علائم در واقع به سلامت روان مرتبط هستند.» ترنر می گوید که “داروهای ضد افسردگی به طور گسترده ای به ،وان درمان استاندارد طلایی برای PMDD در نظر گرفته می شوند.” با این حال، لنگدون توضیح می‌دهد که قرص‌های ضد بارداری که «تولید هورمون تخمد، را سرکوب می‌کنند» نیز می‌توانند کمک کنند.

برای موارد خفیف PMDD، ترنر می گوید که علائم ممکن است با «تغییر سبک زندگی مانند ورزش منظم و تکنیک های کاهش استرس» کنترل شوند. گرین موافق است و می‌گوید که ورزش منظم مانند یوگا، شنا یا دویدن می‌تواند مفید باشد زیرا نشان داده شده است که فعالیت بدنی استرس، تنش، افسردگی و اضطراب را کاهش می‌دهد. او اضافه می کند که بیوفیدبک و مدیتیشن، طب سوزنی و درمان شناختی رفتاری نیز می تواند به کاهش علائم PMDD کمک کند.

برای موارد متوسط ​​تا شدید، ترنر می گوید که داروهای ضد افسردگی مانند پروزاک و زولافت درمان خط اول محسوب می شوند. در حالی که برخی از ،ن تصمیم می‌گیرند هر روز دارو مصرف کنند، «جالب است که فقط برای PMDD، ،ن در واقع فقط می‌توانند داروها را برای نیمی از ماه مصرف کنند، در طول فاز هورمون لوتئال»، که ترنر توضیح می‌دهد که معمولاً در حدود «روز 14 چرخه برای بیماران» شروع می‌شود. زن.» در صورت نیاز به حمایت بیشتر، ترنر می‌گوید که «درمان خط دوم قرص‌های ضد بارداری سنتی است. آنها باید به طور خاص استروژن در خود داشته باشند.

اما برای برخی از ،ن مبتلا به PMDD، حتی این برای کنترل علائم آنها کافی نیست. ترنر می گوید: «بدترین سناریوی مطلق، فقط برای شرایط بسیار شدید، جراحی برای برداشتن تخمدان ها است. این باعث یائ، جراحی می شود. داروهایی نیز وجود دارند که اثرات مشابهی دارند.»

در حالت ایده آل، ترنر می گوید که روانپزشک و متخصص ،ن باید برای درمان PMDD با هم همکاری کنند. او می‌گوید که وقتی این اتفاق نمی‌افتد، که در ا،ر مواقع است، ،ن «مراقبت‌های تکه‌ای» دریافت می‌کنند، زیرا روان‌پزشکان نمی‌توانند کنترل بارداری را تجویز کنند و اغلب پزشکان ،ن داروهای ضد افسردگی تجویز نمی‌کنند.

رنکل اکنون در کنترل بارداری هورمونی است که PMDD را کنترل می‌کند و می‌گوید که دویدن و یوگا به او کمک می‌کند با علائم ماندگاری مانند اضطراب و نوسانات خلقی مق، کند. هال می گوید که علائم خود را با تغییر سبک زندگی و داروهای ضد افسردگی کنترل می کند.

هال می‌گوید: «به شکلی بزرگ‌تر، PMDD من را به تجربه دیگر، که برای مدیریت سلامت روان خود به صورت روزانه تلاش می‌کنند، مرتبط کرده است. “این ناامید کننده است، وقت گیر است، و فقط از بین نمی رود، اما می دانم که تنها نیستم.”

سلامتی، فرزندپروری، تصویر بدن و موارد دیگر: با آن آشنا شوید سازمان بهداشت جه، پشت هوو با خبرنامه یاهو لایف. اینجا ثبت نام کنید.


منبع: https://www.ya،o.com/lifestyle/what-is-pmdd-severe-،-174314609.html