علم دندانپزشکی و شاخه های آن + دروس، گرایش ها، مزایا و معایب متخصص ارتودنسی

این روش به طور معمول در دندان پزشکی ها انجام می‌شود و جزو خدمات زیبایی رایج است. متناسب با شرایط بیمار و شدت مشکل لثه ی بیمار، پیوند لثه توسط متخصص جراحی لثه انجام می‌شود. در این روش، ایمپلنت با جراحی در فک قرار گرفته و سپس یک دندان مصنوعی و یا پروتز در بالای ایمپلنت قرار می‌گیرد.در این روش فک مورد جراحی قرار می‌گیرد. اگر دندان های شما، مشکلاتی از قبیل جرم دندان، عفونت‌های دندان و لثه، پوسیدگی، نامرتب بودن دندان ها و … دارد، باید به دندانپزشک متخصص مراجعه کنید.

  • ما در این مقاله سعی کردیم تا با بررسی صفر تا صد رشته دندانپزشکی شما را با شرایط تحصیل و کار در این رشته آشنا کنیم.
  • معمولا در کلینیک ها دندانپزشک یک حقوق ثابت دارند و علاوه بر آن به ازای هر بیمار، درصدی هم به عنوان حق العمل دریافت می‌کند که بستگی به توافق و قرارداد بین مالک کلینیک و دندانپزشک دارد.
  • یکی از رشته هایی که داوطلبان کنکور می توانند آن را در دفترچه انتخاب رشته کنکور مشاهده نمایند، رشته دندانپزشکیمی باشد.
  • این خدمات برای دندان های ضعیف، پوسیده و یا شکسته ارائه می‌شود و دندانپزشک می‌بایست این نوع مشکلات را تشخیص داده و از بیماری های درمانی دهان و دندان ها پیشگیری کند.

دندانپزشکی مثل پزشکی نیست که با نسخه نوشتن هم شاید بتوانید درآمد داشته باشید، باید کار عملی انجام بدهید. امروزه در کشور ایران فرصت‌های شغلی برای دندانپزشکان جوان به دو دلیل عمده محدودتر شده است که یکی از این دلایل پیشرفت بهداشت در کشور ایران است است. یعنی خوشبختانه کشور ایران نیز مانند سایر کشورهای جهان در جهت پیشگیری و اهداف بهداشتی حرکت کرده و بسیاری از بیماری‌ها را مهار و کنترل کرده است. از سوی دیگر در چند سال اخیر رشد پزشکان و دندانپزشکان نسبت به نرخ رشد جمعیت افزایش یافته است. برای مثال اگر تا ۲۰ سال قبل به ازای هر ۲۵ هزار نفر یک دندانپزشک وجود داشت حال به ازای هر ۵ یا ۶ هزار نفر یک دندانپزشک وجود دارد. البته ذکر عوامل فوق به معنای آن نیست که هیچ فرصت شغلی برای دندانپزشکان جوان وجود ندارد بلکه در بسیاری از شهرستانهای کشور، ایران هنوز شاهد کمبود دندانپزشک هستیم.

درآمد دانشجویان رشته دندان‌پزشکی

اما بااین‌حال برخی روش‌های درمان دندان نیز با روش‌های زیبایی هم‌پوشانی دارند و ممکن است در کنار درمان، این روش‌ها برای زیبایی نیز مدنظر قرار بگیرند. انواع ارتودنسی، ایمپلنت، روکش دندان، جراحی فک و اصلاح خطوط لثه از جمله این موارد است. جراحی فک از جمله انواع خدمات و درمان های دندان پزشکی تخصصی است که در موارد متعددی و خصوصا در کنار سایر روش‌های درمان دندان ممکن است موردنیاز باشد.

دانشگاه های دولتی برای پذیرش رشته دندانپزشکی

پر کردن سوراخ و از بین بردن فاصله ی بین دندان ها نیز جزو خدمات ترمیمی می‌باشد. در این روش دندانپزشک فاصله و درزهای بین دندان را با موادی مخصوص پر می‌کند. اطلاعاتی درباره این موضوع نداریم، به هر حال تخصص دندانپزشکی که از بین نمیره و در جامعه به آن نیاز است. در حال حاظر در ایران امکان ادامه تحصیل در این رشته تا فوق تخصص وجود دارد. درمان های زیبایی و ترمیمی در صورت تمایل توسط متخصص در کلینیک فروردین انجام می شود . متخصص ارتودنسی مفتخر است راهنمای شما برای درمانی مطلوب و موثر باشد.

این بدین معنی است که داوطلبان در کنکور سال 1402 بر خلاف کنکور سال‌های اخیر در دو نوبت آزمون شرکت می‌کنند. برگزاری کنکور در دو نوبت مختلف موجب می‌شود که داوطلبان استرس کمتری در آزمون داشته باشند و نمرات بهتری کسب کنند. برگزاری کنکور در دو نوبت مختلف سوالات زیادی را برای داوطلبان ایجاد کرده است.

متخصص دندانپزشکی ترمیمی

در سال های اخیر در ایران، پذیرش در رشته دندان پزشکی صرفا بر اساس شرکت در کنکور سراسری بوده و چنانچه داوطلبی موفق به کسب رتبه زیر ۲۰۰۰ باشد، شانس قبولی در این رشته را خواهد داشت. و دهان و صورت، رشته دندانپزشکی کودکان و تخصص پروتزهای دندانی هم شاخه های تخصصی دیگر رشته دندانپزشکی است. دندانپزشکی که در یک رشته تخصصی خاص ادامه تحصیل داده باشد (پس از اخذ مدرک دکترای دندانپزشکی) عنوان «متخصص» حتما زیر اسم او و قبل از گرایش مورد نظر ذکر می شود. دندان‌پزشکی یک علم تخصصی است که سلامت دهان و دندان را به عنوان عضوی مهم در سلامت جسم و روح، زیبایی و ادا کردن کلمات تامین می‌کند. همچنین به یاری این علم می‌توان بسیاری از بیماری‌ها را در مراحل اولیه شناخت و از پیشرفت آن جلوگیری نمود.

با این تفاوت که در دوران طرح تخصص، با پرداخت شهریه دوره تخصص نیازی به گذراندن دوران طرح نخواهید داشت. البته این شرایط هم اکنون در دانشگاه‌های آزاد قابل اجرا می‌باشد و برای اطلاعات بیش‌تر، باید به دانشگاه مبدأ مراجعه شود. یکی دیگر از انواع خدمات و درمان های دندانپزشکی، اوردنچر دندان نام دارد. هنگامی که یک بیمار تمام دندان‌های بالایی یا پایینی خود را از دست می‌دهد، گزینه‌های مختلفی برای جایگزینی آن دندان‌ها در دسترس است. برخی از افراد پروتزهای دندانی معمولی را که روی لثه قرار می‌گیرند ترجیح می‌دهند.