فرومون های گربه چیست و چه کاری انجام می دهند؟


سیگنال های شیمیایی که گربه شما به جا می گذارد – و اینکه چگونه آنها نقش مهمی در رابطه گربه شما با محیط خود و شما دارند.

دو گربه زنجبیلی همدیگر را در آغوش می گیرند و یکی سرش را روی دیگری می مالد
ع،: Scalia Media/Shutterstock

توسط Zazie Todd PhD

این صفحه حاوی پیوندهای وابسته است که به این م،ی است که می‌توانم از ،یدهای واجد شرایط بدون هیچ هزینه‌ای برای شما کمیسیون دریافت کنم.

تا حدودی فرومون های گربه ها هنوز یک راز هستند – اما ما بیشتر از همیشه در مورد آنها می د،م. درک آنها یکی از کلیدهای درک رفتار گربه شما است.

فرمون ها چیست؟

فرومون ها سیگنال های شیمیایی هستند که از نظر فنی سمیوشیمیایی نامیده می شوند زیرا م،ی دارند. گربه‌ها فرمون‌های مختلفی تولید می‌کنند و آنها را به‌،وان سیگنال‌های شیمیایی می‌گذارند که خود یا گربه‌های دیگر متوجه آن خواهند شد. چیزی که به احتمال زیاد در مورد آن شنیده اید، فرمون مصنوعی موجود در Feliway Cl،ic است که برای کمک به ایجاد احساس در خانه به گربه ها استفاده می شود.

فرومون ها نوعی مولکول آلی فرار هستند و گربه ها واکنش ذاتی به آنها دارند. به عبارت دیگر، گربه ها مجبور نیستند یاد بگیرند که چه هستند. آنها با پاسخ متولد می شوند. از فرمون ها برای ارسال پیام استفاده می شود که ممکن است برای گربه دیگری باشد، اما گربه ها نیز فرمون های خود را بو می کنند. گاهی اوقات گیرنده پیام حضور دارد، مانند زم، که گربه ها به یکدیگر می مالند، اما گاهی اوقات نیستند و زم، که بعداً با آن مواجه می شوند، پیام را دریافت می کنند.

چگونه گربه ها فرمون ها را تشخیص می دهند

گربه ها فرمون ها را با اندام vomeronasal (VNO) تشخیص می دهند. VNO دو کیسه پر از مایع در کام سخت در بالای دهان است. دو راه وجود دارد که مولکول ها می توانند به آنجا برسند. مولکول های موجود در بینی می توانند در مخاط بینی حل شوند و از طریق کانال نازوپالاتین وارد VNO شوند. از طرف دیگر، مولکول‌ها لیسیده می‌شوند یا به داخل دهان تنفس می‌شوند، جایی که در بزاق حل می‌شوند. مولکول ها از طریق دو سوراخ در پشت دندان های جلویی به VNO می روند. مولکول ها را می توان به بیرون رانده و به داخل VNO بازگرداند، بنابراین پردازش آنها ممکن است کمی طول بکشد. VNO به بخشی از مغز به نام آمیگدال متصل می شود.

این امکان وجود دارد که سیستم بویایی نیز بتواند فرمون ها را تشخیص دهد (Tirindelli et al 2009). ما می‌د،م که این اتفاق در موش‌ها می‌افتد، بنابراین احتمالاً برای گربه‌ها هم همین‌طور است.

گربه ها با استفاده از چیزی به نام پاسخ فلمن، فرمون ها را تشخیص می دهند. این شبیه گریماس است و شامل بلند ، سر، عقب کشیدن لب ها و قرار دادن زبان به سمت جلوی دهان است. این در همه گربه ها ی،ان است و می تواند سی ث،ه یا بیشتر طول بکشد. در طی پاسخ فلمن، فرومون ها وارد مجاری می شوند و همچنین به حرکت فرمون ها به سمت VNO کمک می کند.

بچه گربه ها در سن 5 هفتگی شروع به نشان دادن پاسخ Flehmen می کنند و تا 7 هفتگی کاملاً رشد می کنند.

چگونه گربه ها فرمون می سازند

گربه‌ها در غدد اطراف بدن، از جمله بین سر و گوش، کنار لب‌ها، زیر چانه و گونه‌ها، فرمون تولید می‌کنند. گربه ها همچنین دارای غدد در پدهای روی پنجه های خود و در ناحیه مقعد و دستگاه ادراری-تناسلی هستند. گربه‌های ماده غده‌هایی در اطراف ،ک‌ها دارند که فرمون آرام‌بخش مادر را تولید می‌کنند.

فرومون‌ها را می‌توان از طریق مالیدن صورت، بستن دم، پاشیدن ادرار، ،اشیدن و قرار گرفتن در معرض غدد اطراف سر،ک‌ها در محیط یا روی سایر گربه‌ها رسوب کرد.

نقش اجتماعی فرومون های گربه

صورت گربه ها به اشیاء موجود در محیط (از جمله مبلمان و دیوارها) و همچنین به یکدیگر و انسان ها ساییده می شود. تیمی از دانشمندان به سرپرستی پاتریک پیجات پنج بخش شیمیایی مختلف را در فرمون‌های رسوب‌شده در اثر مالش صورت پیدا کرده‌اند که با نام‌های F1، F2، F3 و غیره شناخته می‌شوند. در حالی که ما هنوز نمی‌د،م همه آنها چه می‌کنند، یکی از آنها (F2) ) با رفتار ، مرتبط است. یکی دیگر، F3، منطقه ای است و برای علامت گذاری اشیا و مکان هایی که گربه اغلب استفاده می کند استفاده می شود. نسخه مصنوعی این در Feliway Cl،ic است. F4 برای روابط اجتماعی درون گروه‌های گربه‌ها مهم است: گربه‌هایی که سوار می‌شوند به یکدیگر مالش می‌دهند (به نام آلو مالش) و همچنین مکان‌های مشابه را آلو مالش می‌دهند. از این رو تصور می شود که “رایحه گروهی” ایجاد کند.

همچنین تصور می‌شود که دم‌پیچ ، «بوی گروهی» و در نتیجه انسجام اجتماعی را حفظ می‌کند.

احتمالا گربه شما هم دوست دارد سرش را روی شما ،د. این یک سلام دوست داشتنی است و نشانه این است که آنها شما را به ،وان بخشی از گروه اجتماعی خود قرار می دهند. دانشمندان همچنین دریافته‌اند که گربه‌ها ترجیح می‌دهند که ما آنها را در نواحی اطراف سر و صورت که در آنجا فرمون می‌سازند نوازش کنیم (الیس و همکاران 2014). (اما به یاد داشته باشید که همیشه به گربه خود حق انتخاب بدهید که نوازش شود یا نه).

علامت گذاری قلمرو گربه ها

فرومون ها همچنین مصارف سرزمینی دارند. مالش سر، وسط و ادرار پاشی همگی این کار را دارند. در زم، که گربه نیست، فرومون‌های رسوب‌شده هنوز وجود دارند و تصور می‌شود که اطلاعاتی درباره زمان حضور گربه، سلامت، وضعیت ، و غیره ارائه می‌دهند. فرضیه های متعددی در مورد نحوه عملکرد این کار وجود دارد.

اسپری ادرار سیگنال های بینایی و بویایی را بر جای می گذارد. محل سمپاشی احتمالاً با دقت انتخاب می شود. در گربه‌های وحشی (F silvestris)، پیشنهاد شده است که گیاه خاصی را برای سمپاشی انتخاب کنند، درخت عرعر معمولی، زیرا خواص شیمیایی گیاه باعث تقویت فرمون‌ها می‌شود.

وسط ریزش – رها ، مدفوع در یک مکان برجسته – همچنین ممکن است فرمون ها را در دسترس گربه های دیگر قرار دهد. گربه‌های انباری مدفوع را در منطقه خود دفن می‌کنند، اما زم، که از انبار دور هستند آنها را در معرض دید قرار می‌دهند. تحقیقات نشان می‌دهد که گربه‌ها می‌توانند بین مدفوع گربه‌های آشنا و ناآشنا تفاوت قائل شوند، مدت زمان بیشتری را صرف بو ، مدفوع گربه‌های ناآشنا کنند و به بوی مدفوع گربه‌های ناآشنا عادت کنند (ناکابایاشی و همکاران 2012).

همچنین تصور می شود که ،اشیدن یک هدف سرزمینی دارد. در یک آزمایش، گربه‌ها زم، که با Feliscratch، یک نسخه مصنوعی از فرمون‌های موجود در بالشتک‌های کف پا، در مقایسه با دارونما، یک پست را به طور قابل توجهی بیشتر ،اش دادند (کوزی و همکاران 2013). بنابراین به نظر می رسد وجود آن گربه ها را به ،اشیدن تشویق می کند. از آنجا که Feliscratch شامل ماهی گربه ای نیز می شود، مشخص نیست که کدام ماده (یا ،یب) مسئول این اثر است (ژانگ و مک گلون 2020).

برخی از فرمون ها با رفتار ، مرتبط هستند. در گربه‌هایی که از نظر ، دست نخورده هستند، نرها پس از استشمام ادرار یا بدن گربه‌های ماده دست نخورده، رفتار فلمن را نشان می‌دهند. گربه ماده این کار را زیاد انجام نمی دهد.

شواهدی که نشان می‌دهد فرومون‌ها با رفتار اجتماعی مرتبط هستند، از مطالعه‌ای ناشی می‌شود که ارتباطی بین التهاب VNO و پرخاشگری نسبت به سایر گربه‌ها پیدا کرد (As،i et al 2016). آنها 20 گربه را کالبد شکافی ،د. گربه هایی که دارای التهاب اپیتلیوم حسی در VNO بودند، به احتمال زیاد نسبت به گربه های دیگر تهاجمی بودند، اما هیچ ارتباطی برای التهاب اپیتلیوم غیرحسی وجود نداشت. هیچ کدام با پرخاشگری به انسان ارتباطی نداشت. این در راستای این ایده است که فرمون ها مخصوص ارتباط گربه-گربه هستند.



درمان با فرمون برای گربه ها

چندین فرومون مصنوعی موجود است: یک فرومون مصنوعی F3 که در آن یافت می شود Feliway Cl،ic و برخی برندهای دیگر؛ یک فرومون مصنوعی گربه سانان که در آن یافت می شود Feliway Multicat (همچنین به ،وان دوستان Feliway شناخته می شود)؛ سمیوشیمیایی بین دیجیتال گربه مصنوعی که به ،وان FeliScratch موجود است. اخیرا، Feliway Optimum حاوی یک مجتمع مصنوعی جدید است که هدف آن ،یب فرمون ها و کار در موقعیت های بیشتر است.

دامپزشکان ممکن است از یک آنالوگ F3 برای کمک به گربه ها با داشتن یک پخش کننده در اتاق معاینه و اسپری ، حوله های مورد استفاده برای پوشاندن حامل های گربه استفاده کنند (تیلور و همکاران 2022). همچنین ممکن است از نگهبانان گربه تشویق شود که حوله ها یا ملافه ها را در کالسکه گربه اسپری کنند یک اسپری فرمون 15 دقیقه قبل از رفتن به دامپزشکی

به طور کلی، پایه شواهد برای استفاده از فرمون های مصنوعی برای حل مسائل رفتاری مخلوط است و بسیاری از مطالعات از طرح های من، استفاده نکرده اند، که ارزیابی نتایج را دشوار می کند (ویتال، 2018). یک مطالعه تصادفی‌شده روی Feliway Multicat که از گروه کنترل دارونما استفاده کرد، نشان داد که به حل پرخاشگری بین گربه‌ها در خانواده‌هایی با بیش از یک گربه کمک می‌کند (DePorter et al 2018). مطالعه تصادفی دیگری با دارونما نشان داد که یک نسخه مصنوعی از فرمون F3 می تواند استرس را در گربه ها زم، که به طور موقت در یک حامل هستند کاهش دهد (Shu and Gu 2022). با این حال، تحقیقات بیشتری در مورد فرومون های گربه مورد نیاز است.

فرمون های مصنوعی باید به ،وان بخشی از یک برنامه رفتاری کلی استفاده شوند، نه اینکه به تنهایی استفاده شوند. به نظر می‌رسد که در نحوه واکنش گربه‌ها تفاوت‌های فردی وجود دارد، و همچنین پیشنهادی وجود دارد که استفاده از catnip ممکن است به عملکرد بهتر فرمون‌های F3 کمک کند (اگرچه دوباره، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است).

اگر از فرمون مصنوعی استفاده می کنید، به دقت فکر کنید که آن را در کجای خانه قرار دهید. باید در اتاقی باشد که گربه زمان زیادی را در آن سپری کند و جایی نزدیک به محل استراحت آنها باشد. اگر چندین گربه دارید، ممکن است به چندین گربه نیاز داشته باشید تا آنها را در جایی قرار دهید که گربه‌های مختلف وقت خود را در آن می‌گذرانند. می‌تو،د از نیش گربه‌ای، ،اب‌بازی‌ها یا غذایی که در نزدیکی آن قرار گرفته‌اند استفاده کنید تا گربه را تشویق کنید تا به جایی که هست نزدیک شود و فرمون را تشخیص دهد.

به یاد داشته باشید که به راه‌های دیگری برای کمک به گربه خود نیز فکر کنید، مانند بهبود تخصیص منابع در خانه، اختصاص زمان اضافی برای بازی (به ویژه بازی با یک ،اب‌بازی چوبی)، دادن ،اب‌بازی‌های پازل غذای گربه، و اطمینان از اینکه گربه شما دارای فضاهای مخفی است. ، آموزش گربه خود و یافتن راه های دیگر برای کاهش استرس.

اگر گربه شما مشکل رفتاری دارد، در صورتی که یک مشکل پزشکی باعث ایجاد یا کمک به رفتار آنها شده است، به دامپزشک خود مراجعه کنید.

احترام به حس بویایی گربه یکی از پنج رکن یک محیط سالم گربه است. شما می تو،د در مورد بینی گربه خود و VNO و نحوه در نظر گرفتن حس بویایی شگفت انگیز آنها در آنچه که بینی گربه شما می داند بیشتر بیاموزید.

اگر این پست را دوست دارید، کتاب من را ببینید پورر: علم شاد ، گربه. گربه مدرن مجله آن را “راهنمای ضروری برای بهبود زندگی گربه” می نامد. خواهد بود در جلد شومیز در تاریخ 6 ژوئن، و جلد سخت اکنون در دسترس است.

PS وبینار من را از دست ندهید چگونه یک گربه شاد داشته باشیم در 30 مه ساعت 10 صبح اقیانوس آرام (13:00 شرقی/6 بعد از ظهر به وقت بریت،ا). رایگان است و برای ،، که ثبت نام می کنند، ضبط در دسترس خواهد بود. زیرنویس‌های بسته در دسترس خواهند بود.

بروشور وبینار چگونه یک گربه شاد داشته باشیم یک گربه زنجبیلی به پهلو خوابیده است و جلد کتاب ،،

لینک های مفید:

منابع

As،i, P, Cozzi, A, Verin, R, Lafont-Leceulle C, Bienboire-Frosini, C, Poli, A and Pageat, P. (2016) آسیب شناسی و رفتار در پزشکی گربه: بررسی ارتباط بین vomeronasalitis و پرخاشگری. مجله پزشکی و جراحی گربه، 18 (2): 997-1002.

Cozzi, A., Lecuelle, CL, Monneret, P., Articlaux, F., Bougrat, L., Mengoli, M., & Pageat, P. (2013). القای رفتار خاراندن در گربه ها: اثربخشی سمیوشیمیایی بین انگشتی گربه مصنوعی مجله پزشکی و جراحی گربه، 15(10)، 872-878.

DePorter، TL، Bledsoe، DL، Beck، A.، & Ollivier، E. (2018). ارزیابی اثربخشی یک محصول پخش کننده فرمون آرامبخش در مقابل دارونما برای مدیریت پرخاشگری گربه در خانواده های چند گربه: یک مطالعه آزمایشی. مجله پزشکی و جراحی گربه، 21 (4)، 293-305.

الیس، اس.، تام،، اچ.، گویارو، سی، و زولچ، اچ (2014). تأثیر ناحیه بدن، آشنایی با نگهدارنده و ترتیب منطقه بر روی واکنش گربه خانگی به نوازش شدن علوم کاربردی رفتار حیوانات، 173، 60-67.

Nakabaya،, M., Yamaoka, R. and Naka،ma, Y. (2012) آیا بوهای مدفوع گربه های خانگی (Felis catus) را قادر می سازد تا آشنایی با بوها را تشخیص دهند؟ مجله اخلاق شناسی 30:325-329.

Shu, H., & Gu, X. (2022). اثر یک محصول فرمون صورت گربه مصنوعی بر استرس در حین حمل و نقل در گربه های خانگی: یک مطالعه آزمایشی تصادفی کنترل شده. مجله پزشکی و جراحی گربه، 24 (8)، 691-699.

Taylor, S., St Denis, K., Collins, S., Dowgray, N., Ellis, SL, Heath, S., … & Ryan, L. (2022). دستورالعمل های محیط زیست دامپزشکی دوستدار گربه ISFM/AAFP 2022. مجله پزشکی و جراحی گربه، 24(11)، 1133-1163.

Tirindelli, R., Dibattista, M., Pifferi, S. and Menini, A. (2009) از فرمون ها تا رفتار. بررسی فیزیولوژیکی 89:921-956.

Vitale، KR (2018). ابزارهایی برای مدیریت رفتارهای مشکل دار گربه: درمان با فرمون مجله پزشکی و جراحی گربه، 20(11)، 1024-1032.

به ،وان یک همکار آمازون از ،یدهای واجد شرایط درآمد ،ب می کنم. به ،وان یک شرکت وابسته به Etsy و وابسته به مار، و اسپنسر، از ،یدهای واجد شرایط درآمد ،ب می کنم.


منبع: https://www.companionanimalpsyc،logy.com/2023/05/what-are-cat-pheromones-and-what-do.html