محبوبیت دستگاه‌های زاپینگ مغز برای بهبود تمرکز افزایش می‌یابد


در سال 2021، کریگ گیبون به بیماری لایم تشخیص داده شد. دکتر او برای او آنتی بیوتیک تجویز کرد، اما این دارو نتوانست یکی از ناتوان کننده ترین علائم او را از بین ببرد: مه مغزی پایدار که تمرکز یا یادآوری اطلاعات را برای او دشوار می کرد.

بنابراین او با رویکرد متفاوتی پیش رفت: تحریک مغز در خانه.

در چند سال گذشته، گیبون در حال آزمایش بود تحریک جریان مستقیم ترانس کر،الیا tDCS، که جریان های الکتریکی ضعیفی را از طریق الکترودهای متصل به سر به مغز می رساند.

تحریک مغز به اشکال مختلف انجام می شود، اما همه آنها بر یک ایده متمرکز هستند: ارسال زاپ های کوچک به ،مت های خاصی از مغز برای تغییر فعالیت آن. برخی از کاربردهای آن به خوبی تثبیت شده است: تحریک مغناطیسی ترانس کر،ال در بیمارستان ها و کلینیک ها به ،وان راهی برای درمان افسردگی استفاده می شود. نسخه دیگر، تحریک عمیق مغز، شامل کاشت الکترودهای جراحی در مغز است و سال‌هاست که برای کاهش علائم بیماری پارکینسون.

گیبون، 32 ساله، از شهر نیویورک، شنیده بود که می توان از آن برای کاهش علائم مه مغزی استفاده کرد.

او گفت: «این به من کمک کرد تا کمی بیدار شوم و کارها را پیش ببرم.

بیشتر تکنیک های تحریک مغز شامل قرار دادن الکترودها – هادی هایی که الکتریسیته از طریق آن ها حرکت می کند – بر روی ،مت های خاصی از سر فرد است. این الکترودها تکانه های الکتریکی کوچکی را از طریق جمجمه به مغز ارسال می کنند.

کاربردهای پزشکی تحریک مغز معمولا در بیمارستان ها یا مطب پزشکان انجام می شود. اما استفاده از دستگاه های تحریک کننده مغز در خانه در میان گروهی از علاقه مندان رو به رونق است و می گویند که وضعیت ذهنی آنها را بهبود می بخشد و به آنها برتری می دهد، مانند امتح، که در آینده یا پروژه ای در محل کار انجام می شود. دیگران آن را راهی برای دستیابی به حالات مراقبه عمیق تر یا وضوح ذهنی می دانند.

دستگاه های خانگی به صورت آنلاین در دسترس هستند و معمولاً قیمت آنها از 40 دلار تا حدود 500 دلار متغیر است. آنها معمولاً بزرگتر از یک کنترل تلویزیون یا تلفن هوشمند نیستند. باتری‌ها، کلاهک‌ها و تسمه‌های سر، سالین و سایر لوازم مورد نیاز برای ارسال پالس‌های ضعیف الکتریسیته به مغز گاهی به‌صورت جداگانه فروخته می‌شوند.

بسیاری از آنها به ،وان دارای مجوز از سازمان غذا و دارو به بازار عرضه می شوند که مست،م یک روند بررسی دقیق تر از آنچه برای تأیید FDA نیاز است دارد.

رابرت راینهارت، عصب‌شناس دانشگاه بوستون، می‌گوید: علیرغم محبوبیت فزاینده آنها، بسیاری از دانشمندان با استفاده از این دستگاه‌ها در خانه مخالف هستند، زیرا اطلاعات زیادی در مورد ایمنی آنها در درازمدت وجود ندارد.

ما در مورد تزریق برق به مغز ،ی صحبت می کنیم. ممکن است ،ی صدمه ببیند.» ما باید بهتر درک کنیم که این ابزارها چه کاری می توانند انجام دهند، از جمله هرگونه عواقب ناخواسته ای که ممکن است داشته باشند.

علم در مراحل اولیه

آنا و،،، استادیار اخلاق پزشکی و سیاست سلامت در دانشگاه پنسیلو،ا، مطالعات چرا و چگونه مردم از تحریک مغز در خانه استفاده می کنند. او دریافت که مردم از این دستگاه ها برای درمان اختلالات سلامت روان یا بهبود عملکرد ذهنی استفاده می کنند.

و،، گفت: «افسردگی و اضطراب دو نشانه اصلی برای مردم هستند. اما دلایل دیگری که مردم از آن استفاده می‌،د، افزایش تمرکز، بهبود حافظه و مواردی از این دست بود.

و،، گفت، علیرغم مخالفت پزشکان و دانشمندان، که نگران ایمنی بودند، تحریک مغز در خانه به طور جدی در اوایل دهه 2010 آغاز شد.

او گفت: «آنها از این که افراد اساساً از همان فناوری استفاده می‌،د، اما آن را در خانه انجام می‌دادند، خیلی خوشحال نبودند، بنابراین از دستگاه‌های مشابه برای تحریک مغز خود با سطوح پایین برق در خانه استفاده می‌،د».

و،نر خاطرنشان کرد: علم پشت این که چرا تحریک الکتریکی مغز به نظر می رسد به حافظه و توانایی های تفکر کمک می کند، هنوز در مراحل اولیه است.

راینهارت رهبری مطالعه‌ای را که در ماه آگوست در مجله Nature Neuroscience منتشر شد، انجام داد و نشان داد که به نظر می‌رسد که ارسال فشارهای الکتریکی کوچک به مغز باعث تقویت حافظه در گروهی از افراد مسن برای حداقل یک ماه می‌شود. این مطالعه شامل 150 فرد 65 تا 88 ساله بود که اختلال عصبی تشخیص داده شده نداشتند. از بیماران خواسته شد تا در چهار روز متوالی از کلاهک تعبیه شده با الکترود به مدت 20 دقیقه استفاده کنند. نوع تحریک شبیه به تحریک جریان مستقیم ترانس کر،ال بود، اما از نوع متفاوتی از جریان الکتریکی استفاده می‌کرد.

او گفت، یافته ها نشان می دهد که جدا از استفاده بالینی، تحریک مغز می تواند روزی به جریان اصلی تبدیل شود، مشابه روشی که مردم برای افزایش هوشیاری از کافئین استفاده می کنند.

راینهارت گفت: “شما می تو،د آینده ای را تصور کنید که در آن افراد از تحریک استفاده می کنند.” “من فکر می کنم مردم به شدت علاقه مند به افزایش توانایی خود برای ارائه نوعی مزیت پیشرفته هستند.”

وزوز آنلاین

تحریک جریان مستقیم ترانس کر،ال به صورت آنلاین کشش پیدا کرده است. subreddit r/tDCS به بحث در مورد علم، فناوری و استفاده از دستگاه‌های تحریک مغز اختصاص دارد. این گروه دارای بیش از 16000 عضو است.

فیل دوگان، 66 ساله، اهل مک‌لین، ویرجینیا در میان آنهاست.

او گفت که پس از گوش دادن به پاد،ت در Radiolab و همچنین یک کتاب صوتی، هر دو در این زمینه، به تحریک مغز علاقه مند شده است.

در ژانویه، او یک دستگاه tDCS از تامین کننده تج،ات پزشکی کاپوترون به قیمت حدود 450 دلار ،یداری کرد، با این امید که تمرین مدیتیشن او را بهبود بخشد و همچنین به پاک ، مه مغزی کمک کند، که او آن را به سن خود نسبت داد.

من به دنبال اصلاح چیزی نیستم که به نظرم ،اب است. دوغان گفت: من به دنبال پیشرفت در ذهنم هستم.

کتی کین ویلیس، 53 ساله، از میشیگان، گفت که از یک دستگاه tDCS استفاده می‌کند که به صورت آنلاین به قیمت 250 دلار برای کمک به کاهش برخی از علائم طول، مدت کووید، از جمله مه مغزی، ،یداری کرده است.

او گفت که از زمان ،ید دستگاه در بهار گذشته، بسیاری از علائم او کاهش یافته است.

کین ویلیس که حداقل دو بار در روز به مدت 20 دقیقه از این دستگاه استفاده می کند، می گوید: «من آنقدرها هم مه آلود نیستم. این واقعاً شما را آرام می کند. تقریباً شبیه مراقبه است.»

راینهارت گفت: اما اینکه آیا دستگاه‌های خانگی واقعاً به بهبود عملکرد ذهنی افراد کمک می‌کنند جای بحث دارد و اشاره کرد که پذیرش عمومی tDCS سریع‌تر از انباشت دانش دانشمندان در مورد این روش اتفاق می‌افتد.

و،، گفت که انتظار ندارد تحریک مغز به موفقیت اصلی برسد تا زم، که مطالعات به طور قطعی نشان دهد که مزایای واقعی دارد.

او گفت: «سوال اصلی این است که آیا این واقعاً کار می‌کند یا خیر. “این می تواند یک دارونما باشد، نمی تواند به هیچ وجه موثر باشد.”

برای دکتر مایکل فا،، دانشیار نورولوژی در دانشکده پزشکی هاروارد، تعجبی ندارد که تحریک مغز در خانه طرفداران زیادی پیدا کرده است.

او می‌گوید: «این وعده اینکه می‌تو،د به‌مدت 20 دقیقه در روز به‌طور غیرتهاجمی کلاه بگذارید و عملکرد شناختی‌تان را تغییر دهید یا تقویت کنید، چیزی است که مردم را هیجان‌زده می‌کند.»

با این حال، او گفت که کاربران باید با احتیاط عمل کنند. در سرمقاله 2016 در مجله Annals of Neurologyفا، هشدار داد که تحریک مغز در خانه با برخی از خطرات همراه است که برخی از آنها آشکارتر از دیگران است.

عوارض جانبی شناخته شده می تواند شامل خارش، احساس سوزن سوزن شدن یا سوختگی های کوچک باشد. او گفت که طرفداران استفاده در خانه استدلال می کنند که این عوارض جانبی حداقل است و مردم باید بتوانند با ریسک خود از آنها استفاده کنند.

فا، گفت، اما تحریک مغز ممکن است اثرات گسترده تری داشته باشد: ممکن است برخی از توانایی های شناختی را به قیمت برخی دیگر افزایش دهد. و در حالی که زاپ های الکتریکی هدف قرار می گیرند، تحریک بر ،مت های بیشتری از مغز از آنچه که کاربر فکر می کند تأثیر می گذارد.

فا، گفت ترجیح دادن افرادی که علاقه مند به تحریک مغز هستند تحت نظارت پزشکی از آن استفاده می کنند.

او گفت اما برای طرفداران این بحث، «ما عملکرد مغز خود را به طور معمول با چیزهایی مانند کافئین و الکل اصلاح می کنیم. من می توانم یک فنجان قهوه از قفسه ب،م و می توانم یک آبجو از قفسه ب،م. و یک بحث این است که چرا نمی توانم یک دستگاه تحریک مغز را از قفسه ب،م؟

دنبال ، NBC HEALTH بر توییتر & فیس بوک.




منبع: https://www.nbcnews.com/health/health-news/-،me-،in-stimulation-،in-zapping-devices-improve-focus-grow-popul-rcna67231