معرفی رشته دندانپزشکی

دندان‌پزشکان و متخصصان مراقبت از دهان و دندان به دنبال آموزش بیماران برای حفظ دندان‌های طبیعی خود هستند، بااین‌حال بیمارانی وجود دارند که به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، دندان‌های آن‌ها به‌شدت آسیب‌دیده و یا پوسیده‌شده است. برای انجام اموری مثل ترمیم دندان حیوانات، ترمیم ریشه دندان حیوانات، عصب کشی، انجام کلیه پروتزهای دندانی، جرم گیری، رفع بیماریهای لثه، برطرف کردن بوی بد دهان حیوانات و … دندانپزشک مخصوص حیوانات که در این رشته تخصص دارد وجود دارد. واضح است که وظیفه ی متخصصین دندانپزشکی اطفال، مراقبت از دندان های کودکان است.

  • متقاضیان برای تحصیل در رشته دندان‌پزشکی این کشور متحمل هیچ هزینه‌ای نمی‌شوند و فقط باید بتوانند هزینه‌های زندگی خود در این کشور را تأمین کنند.
  • شاید همین موضوع یکی از دلایلی است که امروزه پزشکان عمومی زیادی به دنبال ادامه تحصیل در مقطع تخصص و فوق تخصص هستند.
  • به‌این‌ترتیب جراح با تغییر در شکل ظاهری و زوایای لثه‌ها، موجب تغییر و اصلاح طرح لبخند می‌شود که به طرز قابل‌توجهی روی زیبایی ظاهری دهان، فک و دندان‌ها تإثیر خواهد داشت.
  • این بدین معنی است که تعداد داوطلبانی که به دنبال قبولی در این رشته هستند بسیار زیاد است.
  • به‌طور کل جرمگیری روشی برای تمیز کردن دندان است که پلاک‌های چسبیده به لثه و دندان را از بین می‌برد.

و دندانپزشکی که موفق به کسب نمره قبولی در این امتحان شود، دارای بورد تخصصی است. دندانپزشک در طول این مدت با آموزش های لازم، حوزه کاری خود را محدود به درمان های ویژه ای می کند. در نتیجه، قادر به انجام درمان های تخصصی تر و پیچیده تری در حوزه کاری خاص می شود. طول مدت تحصیل در رشته های تخصصی، بین 3 تا 5 سال بسته به رشته تخصصی متغیر است.

از دندان پزشکی عمومی گرفته تا متخصص ارتودنسی، جراح دندان پزشکی، متخصص ریشه و ترمیم دندان همگی گزینه‌های متعددی هستند که باید باتوجه‌به نوع مشکل و درمان موردنیاز به آنها مراجعه کرد. برای مثال برای دریافت انواع خدمات و درمان های دندانپزشکی مختص کودکان و خردسالان، باید به مطب دندان پزشکی اطفال مراجعه کرد. یکی از روش‌های زیبایی دندان، جراحی لثه به‌منظور تغییر شکل لثه و اصلاح خطوط لثه است.

لیست دانشگاه های آزاد اسلامی برای رشته دندانپزشکی

دانشجویانی که پس از فارغ‌التحصیلی به فکر مهاجرت هستند باید به زبان کشور مقصد تسلط داشته باشند. برخی از کشورها برای اجازه کار دوره‌های آموزشی خاصی را برای دندانپزشکان برگزار می‌کنند. این بدین معنی است که داوطلبان باید قبل از هر کاری به سایت دانشگاه‌ها مراجعه کنند و از شرایط ادامه تحصیل در آن دانشگاه و کشور مطلع شوند. کشورهایی مانند آلمان، کانادا، اتریش، دانمارک، استرالیا و آمریکا بهترین کشورها برای ادامه تحصیل و کار دندانپزشکی محسوب می‌شوند.

باندینگ زیبایی دندان (Tooth bonding)

کشورهایی مانند ایرلند، سوئد، ژاپن، استرالیا، ایالات متحده، اسپانیا از بهترین کشورها برای شغل دندانپزشکی به حساب می آید. اگر در قصد تحصیل دراین رشته و مهاجرت را دارید، بهتر است از الان برای مهاجرت به این کشورها و داشتن یک شغل عالی برنامه ریزی کنید. شغل هایی مانند متخصص پروتز، ارتودنسی، دندانپزشک، جراح فک و صورت از پردرآمد ترین شغل ها دراین حرفه در دنیا به حساب می آیند. یکی از رشته هایی که داوطلبان کنکور می توانند آن را در دفترچه انتخاب رشته کنکور مشاهده نمایند، رشته دندانپزشکیمی باشد. داوطلبان علاقه مند به دندانپزشکیمی بایست پیش از آغاز انتخاب رشته کنکور اطلاعات کافی در خصوص این رشته، درس های عمومی و اختصاصی و بازارکار آن داشته باشند. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم رشته دندانپزشکی را معرفی کرده و در خصوص موقعیت شغلی و بازارکار آن توضیحاتی ارائه دهیم.

دسته‌ی اول در دو سال ابتدایی تحصیل قبل از امتحان جامع علوم پایه ارائه می‌شوند که شامل دروس پایه‌ی پزشکی مانند فیزیولوژی عمومی، آناتومی عمومی، باکتری شناسی، بیوشیمی، ژنتیک و … دسته دیگر دروس اختصاصی در طول چهار سال انتهایی که بعد از قبولی در آزمون جامع علوم پایه ارائه می‌شود که شامل دروس جراحی، پریودونتیکس، اندودونتیکس، پاتولوژی دهان، ترمیمی، پروتزهای دندانی و … درست مانند سایر رشته‌ها و تخصص‌های پزشکی، حرفه دندان پزشکی نیز تخصص‌های متفاوتی دارد.

حدود 70 درصد دندانپزشکان تنها یک دندانپزشک عمومی هستند

خطر ابتلا به سرطان دهان با افزایش سن به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد و عوارض می‌توانند هم به بازسازی زیبایی و هم به بازسازی عملکردی دندان نیاز داشته باشند. برای معافیت از گذراندن دوران طرح، در دوران دندان‌پزشکی عمومی شرایط خاصی به جز موارد گفته شده خود سازمان علوم پزشکی، وجود ندارد. اما همان‌طور که می‌دانید بعد از اتمام دوران تخصص نیز دوره طرح باید گذرانده شود.

این موضوع به مرور زمان آن‌ها را با مشکلات جدی و سختی روبه‌رو می‌کند. بنابراین داوطلبانی که به دنبال قبولی در این رشته تحصیلی هستند باید از این موضوع آگاه باشند که مشکلات جسمانی زیادی خواهند داشت. دندانپزشکان با انجام حرکات ورزشی می‌توانند از بروز مشکلات زیادی جلوگیری کنند. یکی دیگر از دشواری های این رشته به امکان انتقال بیماری‌های عفونی مربوط می‌شود. دندانپزشکان ممکن است با مشکلاتی مانند انتقال بیماری ایدز یا هپاتیت روبه‌رو شوند.

شاید برای بسیاری از داوطلبان این سوال پیش آید که دانشجویان در این دوره دو ساله باید چه کارهایی انجام دهند؟ دانشجویان در این دوره دو ساله در مناطق محروم خدمات دندانپزشکی ارائه می‌دهند. این خدمات دندانپزشکی شامل کشیدن دندان، ترمیم و پر کردن دندان، درمان کانال ریشه، پروتز، درمان لثه و … است. به عبارت دیگر دانشجویان در این مناطق به افرادی کمک می‌کنند که امکانات لازم برای خدمات درمانی دندانپزشکی را در شهرها ندارند. دانشجویان رشته دندانپزشکی پس از گذراندن 6 سال تحصیلی می‌توانند به سراغ گرایش‌های تخصصی یا به عبارتی دیگر دوره تخصص رشته دندانپزشکی بروند. دوره تخصصی رشته دندانپزشکی در یک بازه زمانی 5 ساله در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد. دوره تخصص رشته دندانپزشکی در سه بخش مختلف دروس عمومی (دروس نظری)، دروس پایه (دروس عملی نظری) و دروس اختصاصی (دروس عملی) ارائه می‌شود.