معرفی رشته دندانپزشکی

دانشجویان با برخورداری از بورسیه‌های تحصیلی می‌توانند تا حد زیادی از هزینه‌های تحصیل در ترکیه را تأمین کنند. اما دندان‌پزشکانی که مطب شخصی دارند، به شرط این که در طول ماه به تعداد بالا بیمار داشته باشند، می‌توانند بیش‌تر از این هم درآمد کسب کنند. حداکثر درآمد یک پزشک عمومی تازه کار هم تقریبأ همین اندازه است، اما در پزشکی اگر شما تخصص خوبی قبول شوید، معمولأ درآمد بالاتری را تجربه خواهید کرد و در اکثر موارد بالاتر از درآمد یک دندان‌پزشک متخصص خواهد بود.

این بدین معنی است که داوطلبان بدون هیچ دردسر و مشکلی می‌توانند به فکر انتخاب این رشته تحصیلی باشند. اولین و مهم‌ترین مزیت رشته دندانپزشکی، بازار کار این رشته تحصیلی است. این رشته تحصیلی از بازار کار خوبی برخوردار است و فارغ‌التحصیلان به راحتی می‌توانند پس از اتمام دوران تحصیل خود وارد بازار کار شوند. این رشته امنیت روانی و آرامش زیادی دارد و داوطلبان را با چالش‌ها و دردسرهای زیادی روبه‌رو نمی‌کند.

  • طول دوره دندانپزشکی حدودا شش سال است و درس های آن در سه بخش عمومی، پایه و اختصاصی برنامه ریزی شده است، که از لحاظ نحوه تعلیم و تدریس، به درس های نظری، عملی نظری و عملی تقسیم می شود.
  • ابتدا دندانپزشک می‌بایست در مورد دندان های فرد مراجعه کننده، سوالات عمومی را بپرسد تا اطلاعات لازم را به دست آورد سپس برای معاینه دندان ها با آینه و پروب، تک تک دندان ها را بررسی کند.
  • در بهار سال ۱۳۹۷ با هدف ارائه ی خدمات نوین و پیشرفته دندانپزشکی در تهران افتتاح گردید .
  • کلینیک فروردین یکی ازبهترین کلینیک دندانپزشکی و درمانگاه دندانپزشکی غرب تهراناست که بصورت بک درمانگاه تخصصی دندانپزشکی شبانه روزی فعالبت میکند .

دوم راه این هست که اگر روزانه نباشید میتونید انصراف بدید و برای گرفتن دیپلم تجربی اقدام کنید سپس در کنکور تجربی شرکت کرده و بعد از کسب رتبه قبولی، وارد رشته دندانپزشکی بشید. توجه کنید که اگر دوره روزانه باشید، در صورت انصراف یک سال از کنکور محروم خواهید شد. اما اگر برای شما نیز سوال ایجاد شده است که مدت زمان تحصیل در دوره تخصص دندان‌پزشکی چند سال است! باید بگوییم که، طول مدت دوره تخصص بر اساس نوع تخصص و برنامه آموزشی دانشکده‌ها بین 3 تا 5 سال است که بیش‌ترین دوران مربوط به تخصص جراحی دهان، فک و صورت می‌باشد. رشته دندان‌پزشکی نیز مانند رشته پزشکی جزو 11 رشته دارای طرح اجباری مناطق محروم است و بعد از فارغ‌التحصیلی به مدت 2 سال باید این طرح گذرانده شود.

باکتری‌هایی که روی این پلاک‌ها زندگی می‌کنند می‌توانند سبب بیماری لثه و پوسیدگی‌های دندانی شوند. بنابراین دیگر نیازی به تراشیدن کل تاج دندان‌های پایه نیست و کمترین صدمه به دندان‌های مجاور وارد می‌شود. بریج محافظه‌کارانه اغلب برای جایگزین کردن یک یا دو دندان مناسب هستند و برای جایگزین شدن بیشتر از استحکام کافی برخوردار نیستند. کامپازیت یک ماده ترمیمی همرنگ دندان است که روی سطح دندان قرار گفته و توسط دندانپزشک فرم داده می‌شود. لمینت­های کامپوزیتی در داخل مطب ساخته می‌شوند اما ساخت لمینت سرامیکی در مطب امکان‌پذیر نمی‌باشد و باید در لابراتوارهای دندان‌پزشکی ساخته شود.

جراحی فک

وظیفه متخصص این رشته دندانپزشکی درمان های پیچیده ریشه و یا جراحی هایی است که معمولا از عهده توانایی های دندانپزشکان عمومی خارج است. رشتهٔ دندان‌پزشکی در مقطع دکترای عمومی نحوهٔ رعایت بهداشت، پیشگیری و درمان بیماری‌های دهان و دندان را آموزش می‌دهد. آموزش‌های نظری و عملی در این مقطع توسط دکتر آشوت هاروطونیان و شهریار سلامت انجام می‌شد. پایهٔ دانشگاه به سبک دانشگاه‌های اروپایی در سال ۱۳۱۳ خورشیدی ریخته شد. در مهرماه آن سال، دکتر محسن سیاح رئیس دانشکده و دکتر محسن لک عهده‌دار تدریس کلینیکی شدند.

است و در این دوره بیشتر واحد های درسی به صورت عملی و در آزمایشگاه ها ، کلینیک ها ، مراکز بهداشتی و درمانی و بیمارستان ها گذرانده می شود. بزاق دهان حاوی باکتری‌هایی است که یک‌ لایه نازک رسوبی شکل در دهان ایجاد می‌کند و سطوح دندان را می‌پوشاند. وقتی‌که چیزی می‌خورید اسیدها و قندهای موجود در غذا نیز به سطح دندان چسبیده و یک ساختاری به نام پلاک روی دندان ایجاد می‌کنند.

پرکردن سوراخ و شکاف‌های بین دندان‌ها

رشته دندانپزشکی یکی از رشته های پردرآمد و پرطرفدار است که افراد زیادی داوطلب تحصیل در این رشته هستند. طی سالیان اخیر پذیرش در رشته دندانپزشکی نسبت به جمعیت شرکت کنندگان افزایش یافته، ولی با این حال در برخی از شهرستان های کشور شاهد کمبود دندانپزشک هستیم. رشته های دندانپزشکی و پزشکی، هر دو رشته هایی با موقعیت اجتماعی بالا و بازار کار خوب هستند. برای پذیرش در این رشته ها، داوطلبان باید تلاش بسیاری کنند و توانایی های زیادی داشته باشند. بر اساس آخرین آمار، در مجموع ۳۷ دانشگاه دولتی و ۱۹ پردیس دانشگاهی از طریق کنکور سراسری در رشته دندان پزشکی اقدام به پذیرش دانشجو می‌ کنند.

وستیبولوپلاستی چیست؛ مزیت‌های جراحی آن

با توجه به این که پروسه انتخاب رشته یکی از حساس‌ترین و مهم‌ترین مراحل کنکور به شمار می‌رود، بهتر است حداقل میانگین درصد لازم برای قبولی هر رشته مورد نظرمان را بدانیم. کارنامه‌های قبولی سال گذشته چون نزدیک‌ترین آزمون نسبت به هر سال هستند، می‌توانند مبنا دقیق‌تری برای تحلیل وضعیت داوطلبان باشند. در سال 1400، ظرفیت پذیرش گروه علوم تجربی در دوره روزانه دانشگاه‌های دولتی در کل 35 هزار و 342 نفر بوده است و ظرفیت دوره نوبت دوم نیز 2 هزار و 384 نفر اعلام شده بود. از آن جایی که هر ساله بخش عمده‌ای از ظرفیت‌ها به رشته‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی اختصاص می‌یابد اما همیشه ظرفیت رشته دندان‌پزشکی به مراتب کم‌تر از ظرفیت رشته پزشکی است.

متاسفانه برخی از داوطلبان تصور می‌کنند که منابع کنکور برای دی ماه تنها نصف کتاب درسی است! بنابراین داوطلبان گروه تجربی برای هر دو نوبت کنکور باید دروس تخصصی را در پایه‌های دهم، یازدهم دوازدهم به طور کامل مطالعه کنند. ارزیابی سلامتی دندان‌ها و لثه‌ها، جرم گیری، عصب کشی دندان و گذاشتن روکش، جراحی دندان، ارتودنسی، خدمات زیبایی دندان و … باید توجه داشت که به دلیل افزایش پذیرش این رشته، خطر اشباع شدن رشته دندانپزشکی تا چند سال دیگر یا کاهش درآمد آن‌ها دور از انتظار نیست. بنابراین بازار کار و میزان درآمد یک دندانپزشک، نسبت مستقیمی با مهارت و قدرت بازاریابی او خواهد داشت. به‌صورت کلی بهتر است قبل از شروع مشکلات دهان و دندان به کلینیک دندان پزشکی مراجعه کرد و با انجام معاینات دوره‌ای از بروز مشکلات جدی‌تر جلوگیری کرد.