آیا کاسه غذای سگ شما نیمه پر است یا نیمه خالی؟


چگونه بفهمیم سگ شما بدبین است یا خوشبین؟

نقاشی از یک سگ سفید بسیار شاد و خوش بین
اثر هنری: سارا آلسمی،

پست مهمان توسط Sky Sobol

همه ما افرادی را می شناسیم که خوش بین هستند. لیوان همیشه نیمه پر است و آنها جنبه روشن همه چیز را می بینند. همه ما همچنین بدبین‌هایی را می‌شناسیم – افرادی که نیمه خالی لیوان را می‌بینند و در خنثی‌ترین رویدادها عذاب و غم را می‌خوانند. در انسان، به راحتی می توان گفت که یک فرد چقدر خوشبین است، اما سگ شما چطور؟ آیا سگ شما ظرف غذا را نیمه خالی یا نیمه پر می بیند؟ خوشبختانه علم می تواند به پاسخ به این سوال کمک کند.

در روان‌شناسی انس،، تمایل فرد به خوش‌بینی یا بدبینی، تعصب قضاوت نامیده می‌شود (رولوفز و ون دی استای 2017). افراد خوش بین سوگیری قضاوت مثبت دارند و افراد بدبین سوگیری قضاوت منفی دارند. خوش‌بینی و بدبینی صفات ثابتی نیستند و در انسان، این ویژگی‌ها بر اساس تجربیات مثبت و منفی زندگی تغییر می‌کنند و احساسات را منع، می‌کنند (Schwaba et al 2019). توانایی اندازه گیری سوگیری قضاوتی یک فرد می تواند دریچه ای به وضعیت عاطفی و رفاه یک فرد به ما بدهد.

حیوانات نیز سوگیری قضاوتی دارند. در تحقیقات رفاهی حیوانات، می‌تو،م سوگیری قضاوت را در حیوانات با استفاده از چیزی به نام «آزمون سوگیری قضاوت» اندازه‌گیری کنیم (Mendl et al 2009). این آزمایش بر روی حیوانات مختلف از جمله سگ ها استفاده شده است (Mendl et al 2010) و می تواند به ما بگوید که آیا حیوانات احساس خوش بینی یا بدبینی دارند. درست مانند انسان‌ها (Conversano et al 2010)، سطوح خوش‌بینی می‌تواند چیزهای زیادی در مورد رفاه یک حیوان به ما بگوید، بنابراین آزمون سوگیری قضاوت در اصل می‌تواند رفاه یک حیوان را اندازه‌گیری کند.

در ابتدا، این آزمایش با استفاده از موش ها ایجاد شد (Harding et al 2004)، و موش ها یک مدل عالی برای نشان دادن نحوه عملکرد این آزمایش هستند. من تست را با استفاده از دو موش توضیح خواهم داد. نام یک موش زلدا و دیگری زوئی است.

برای شروع آزمایش، زلدا و زوئی مرحله تمرینی را آغاز می کنند. Zelda و Zoe به صورت جداگانه در اتاقی با یک اهرم قرار می گیرند. آنها آموزش دیده اند که وقتی یک لحن موسیقی را می شنوند (این لحن را A-sharp بنامیم) اگر اهرم را فشار دهند لذت خواهند برد. از طرف دیگر، زلدا و زویی همچنین یاد می‌گیرند که هر بار که آهنگ دیگری را می‌شنوند (ما آن را D-flat می‌نامیم)، اگر اهرم را فشار دهند، شوکه می‌شوند. هر دو موش این را به سرعت یاد می گیرند. اما چه اتفاقی می افتد که ما یک لحن جدید موسیقی را معرفی می کنیم (این لحن B خواهد بود)؟ آیا زلدا و زوئی اهرم را فشار خواهند داد؟

به موش‌ها آموزش داده می‌شود که بین رنگ‌هایی که به م،ای پنیر یا بدون پنیر است، تمایز قائل شوند
به موش‌ها آموزش داده می‌شود که بین یک آهنگ موسیقی که هنگام فشار دادن یک اهرم، یک آهنگ (سمت چپ) را پیش‌بینی می‌کند و یک آهنگ موسیقی دیگر که هنگام فشار دادن اهرم یک شوک (وسط) را پیش‌بینی می‌کند، تمایز قائل شوند. وقتی یک لحن مبهم پخش می شود چه اتفاقی می افتد؟ (درست). تصویر: آسمان سوبول.

از آنجاست که امتحان شروع می شود. وقتی زلدا صدای جدید را می شنود سریع می دود تا اهرم را فشار دهد. می‌تو،م فرض کنیم که زلدا خوش‌بین‌تر است، زیرا احتمالاً فکر می‌کند که با شنیدن نت B از او لذت می‌برد. با این حال، زوئی تردید زیادی از خود نشان می دهد و فشار دادن اهرم مدت زیادی طول می کشد، اگر حتی اهرم را فشار دهد. زوئی به احتمال زیاد بدبین تر است زیرا احتمالاً فکر می کند با شنیدن نت B از اهرم وسط ضربه می خورد.

موش خوشبین با شنیدن لحن مبهم فکر می کند پنیر می گیرد، در حالی که موش بدبین این کار را نمی کند.
زلدای خوش بین فرض می کند که لحن باعث ایجاد لذت می شود. زوئی بدبین فرض می کند که لحن آن شوک ایجاد می کند. آسمان سوبول.

آموزش سگ‌ها با شوک الکتریکی بر رفاه سگ تأثیر منفی می‌گذارد (Ziv 2017). از آنجایی که نمی‌خواهیم به سگ‌هایمان شوک وارد کنیم، آزمایش کمی متفاوت از روشی است که در موش‌ها انجام می‌شود. ما دو سگ به نام‌های روفوس و راینی داریم که به ما در توضیح این تست کمک می‌کنند. Rufus و Rainy به صورت جداگانه در اتاقی قرار می‌گیرند که در آن به آنها آموزش داده می‌شود که مکان سمت چپ حاوی یک کاسه با خوراکی است و مکان سمت راست حاوی یک کاسه خالی است.

یک سگ یاد می گیرد که کاسه سمت چپ همیشه غذا دارد در حالی که کاسه سمت راست خالی است
به سگ‌ها آموزش داده می‌شود که بین یک درمان و بدون درمان تفاوت قائل شوند. آسمان سوبول.

یک سگ تصمیم می گیرد که به نظر آنها کاسه در محل مبهم حاوی چه چیزی باشد
مانند آزمایش موش، یک کاسه مبهم می، معرفی شده است. آسمان سوبول.

هنگامی که دو سگ تفاوت بین دو مکان را یاد می گیرند، یک کاسه مبهم در وسط معرفی می شود. مانند زلدا، اگر روفوس سریع به سمت کاسه بدود، می‌تو،م فرض کنیم که روفوس خوش‌بین‌تر است، زیرا احتمالاً تصور می‌کند که قرار است از او لذت ببرد. از سوی دیگر، بار، نسبت به کاسه مبهم تردید زیادی نشان می دهد و ممکن است اصلا به کاسه نزدیک نشود. می‌تو،م فرض کنیم که راینی بدبین‌تر است، زیرا احتمالاً فکر می‌کند که قرار نیست از او لذتی ببرد.

سگ خوش بین فکر می کند کاسه حاوی غذا است، در حالی که سگ بدبین اینطور نیست
این سگ خوش بین فرض می کند که کاسه غذا قرار است خوراکی تولید کند. سگ بدبین فرض می کند که کاسه وسط هیچ خوراکی نخواهد داشت. آسمان سوبول.

در حالی که بسیار خوب است که می‌تو،م خوش‌بینی و بدبینی را در حیوانات اندازه‌گیری کنیم، اما این آزمایش کاربردهای گسترده‌تری نیز دارد. ما می‌تو،م با مقایسه میانگین زمان لازم برای رسیدن هر دو گروه به کاسه می،، به سطوح خوش‌بینی و بدبینی بین گروه‌های مختلف سگ نگاه کنیم. به ،وان مثال، این آزمایش به ما کمک کرد تا دریابیم که سگ‌های صاحبخانه عموماً خوش‌بین‌تر از سگ‌های پناهگاه هستند (Burani et al 2020). این منطقی است زیرا سگ های پناهگاه اغلب سطوح بالایی از استرس و عدم اطمینان را تجربه می کنند.

، خوش بین در نقطه نظری در بالای یک کوه
ع،: Sky Sobol

از آنجایی که خوش‌بینی و بدبینی ویژگی‌های ثابتی نیستند و می‌توانند تحت تأثیر تجربیات زندگی قرار گیرند، آزمون سوگیری قضاوت در روشن ، اینکه چه نوع شرایط زندگی می‌تواند بر رفاه سگ‌های ما تأثیر بگذارد مفید است. با استفاده از این دانش، می تو،م تغییراتی ایجاد کنیم تا به توله هایمان کمک کنیم یاد بگیرند که کاسه غذا را به جای نیمه خالی، نیمه پر ببینند.

تصویر آسمان سوبول با سگش.
آسمان سوبول با سگش

اسکای سیبل یک P.hd اکولوژی، تکامل و رفتار است. دانشجوی دانشگاه ایالتی بویز، و در مورد رفاه و رفتار سگ ها مطالعه می کند. هنگامی که او تحقیقات خود را آغاز کرد، متوجه شد که راه های زیادی برای اندازه گیری وضعیت عاطفی سگ وجود ندارد. خوشبختانه، او تست سوگیری قضاوت را کشف کرد، و او اینجاست تا به شما کمک کند تا بفهمید این تست چگونه کار می کند و چه چیزی می تواند به ما بگوید.

منابع

بور،، سی.، بارنارد، اس.، و،، دی.، پلوسی، ا.، و والسکی، پی. (2020). استفاده از آزمون سوگیری قضاوت در سگ های خانگی و پناهگاه (Canis familiaris): اخطارهای روش شناختی و آماری. پلوس یک15(10), e0241344.

Conversano, C., Rotondo, A., Lensi, E., Della Vista, O., Arpone, F., & Reda, MA (2010). خوش بینی و تاثیر آن بر سلامت رو، و جسمی. عملکرد بالینی و اپیدمیولوژی در سلامت روان: CP و EMH، 6، 25.

د کاسترو، ACV، فو،، دی.، مورلو، جنرال موتورز، پاستور، اس.، د سوسا، ال.، و اولسون، IAS (2020). آیا روش تمرین مهم است؟ شواهدی برای تأثیر منفی روش‌های مبتنی بر تنفر بر رفاه سگ‌های همراه. پلوس یک15(12), e0225023.

فرناندز، جی جی، اولسون، IAS، و د کاسترو، ACV (2017). آیا روش‌های آموزشی مبتنی بر تنفر واقعاً رفاه سگ را به خطر می‌اندازند؟: مروری بر ادبیات. علوم کاربردی رفتار حیوانات، 196، 1-12.

هاردینگ، ای جی، پل، ES، و مندل، ام (2004). سوگیری شناختی و حالت عاطفی. طبیعت، 427(6972)، 312-312.

مندل، ام.، برو،، جی.، باس، سی، برمن، او.، پل، ای.، بلکول، ای.، و کیسی، آر. (2010). سگ هایی که رفتار مرتبط با جدایی از خود نشان می دهند، یک سوگیری شناختی «بدبینانه» از خود نشان می دهند. زیست شناسی کنونی20(19), R839-R840.

مندل، ام.، برمن، اوه، پارکر، RM، و پل، ES (2009). سوگیری شناختی به ،وان شاخصی از احساسات و رفاه حیوانات: شواهد در حال ظهور و مک،سم های اساسی علوم کاربردی رفتار حیوانات، 118(3-4)، 161-181.

رولوفس، اس.، و ون در استای، اف جی (2017). سوگیری قضاوت دایره المعارف شناخت و رفتار حیوانات، 7.

شوبا، تی.، رابینز، آر دبلیو، سن،ی، پی اچ و بلیدورن، دبلیو (2019). رشد خوش بینی در بزرگسالی و ارتباط با رویدادهای مثبت و منفی زندگی. روانشناسی اجتماعی و علم شخصیت، 10(8)، 1092-1101.

Ziv, G. (2017). اثرات استفاده از روش‌های آموزشی بد در سگ‌ها – مروری. مجله رفتار دامپزشکی، 19، 50-60.


منبع: https://www.companionanimalpsyc،logy.com/2023/06/is-your-dogs-food-bowl-half-full-or.html