اثرات تغییر اقلیم بر سلامت روان


بر اساس گزارش انجمن ملی اقیانوسی و جوی، ماه گذشته گرم ترین ماه ژوئن در تاریخ بود. جهان در بحبوحه موج گرمای تنبیهی قرار دارد و دمای دره مرگ در کالیفرنیا می تواند رکورد داغ ترین دمایی را که تا کنون به طور قابل اعتماد روی زمین اندازه گیری شده است، ثبت کند.

گرمای شدید باعث عوارض جدی و گاه کشنده بر بدن انسان می شود. کمتر شناخته شده است که گرمای طول، مدت چگونه بر سلامت روان ما تأثیر می گذارد. به گفته انجمن روانپزشکی آمریکا، گرمای شدید با افزایش تحریک پذیری و علائم افسردگی همراه با افزایش خودکشی همراه است.

علاوه بر گرمای شدید طول، مدت، تغییرات آب و هوایی مسئول افزایش بلایای طبیعی جدی مانند طوفان، سیل، و آتش‌سوزی‌های جنگلی مانند آتش‌سوزی‌های کانادا در تابستان امسال است. تحقیقات در مورد تأثیرات تغییر آب و هوا بر سلامت جسمی فراوان است، اما تحقیقات کمتری در مورد چگونگی تأثیر آن بر سلامت روان ما در دسترس است. در اینجا برخی از چیزهایی است که ما می د،م:

  • اختلالات اضطرابی: در یک بررسی بریت،ایی منتشر شده در International مجله تحقیقات و بهداشت عمومی، محققان دریافتند افرادی در بریت،ا که خسارت طوفان یا سیل را تجربه ،د، افزایش قابل توجهی در اضطراب، اختلال استرس پس از سانحه، استفاده از داروهای تجویزی و الکل گزارش ،د. نویسندگان 17 مطالعه را بررسی ،د که تأثیر رویدادهای شدید آب و هوایی مانند سیل و امواج گرما را بر سلامت روان شرکت‌کنندگ، که در آن رویدادها زندگی می‌،د، بررسی ،د. آنها دریافتند که شیوع اختلال استرس پس از سانحه 30 درصد است که بسیار بیشتر از میزان شیوع 8 درصدی در طول زندگی گزارش شده در جمعیت عمومی است.
  • خشونت مبتنی بر ،ت: بررسی اخیر در Lancet Planet Health نتایج 41 مطالعه را گزارش کرد که اثرات بلایای طبیعی مانند سیل، طوفان و خش،الی را بر خشونت مبتنی بر ،ت در جوامعی که از طریق بلایا زندگی می ،د، مورد بررسی قرار داد. آنها افزایش خشونت مبتنی بر ،ت گزارش شده را در ا،ر جوامع مورد مطالعه مشاهده ،د. یک نظریه ارائه شده این است که زندگی در میان رویدادهای شدید می تواند گزارش و افشای نقاب از خشونت از قبل موجود را افزایش دهد. برخی از قرب،ان پس از زندگی در حوادث شدید احساس می ،د که دیگر نمی توانند این آزار را تحمل کنند. یکی دیگر از توضیحات ارائه شده این است که گرد هم آمدن به ،وان یک جامعه پس از یک رویداد شدید، دیده شدن خشونت را افزایش می دهد. نقش ها و هنجارهای اجتماعی موجود همراه با سایر اشکال نابرابری می تواند باعث شود که ،ن و اقلیت های ، به طور نامتن،ی در برابر رویدادهای شدید آسیب پذیر شوند. این یافته‌ها با سایر مطالعاتی که افزایش کلی خشونت در جوامع را پس از بلایای طبیعی گزارش می‌کنند، مطابقت دارد.

در تحقیقاتی که به بررسی افزایش خشونت پس از بلایای طبیعی می پردازد، چندین موضوع ظاهر می شود. افزایش عوامل استرس زا که جرقه خشونت را ایجاد می کند، مانند تروما، مشکلات سلامت روان، ناامنی مالی، افزایش محیط های توانمند به دلیل عدم وجود پلیس، و اختلال در خدمات بهداشتی و پشتیب، وجود دارد. تأثیر انزوا در طول قرنطینه در طول همه گیری اخیر COVID-19 نیز مشهود بود. وقوع خشونت خانگی و کودک آزاری به طور چشمگیری هم در داخل و هم در سطح جه، در آن زمان افزایش یافت.

  • خودکشی: خودکشی با بیش از 800000 مرگ سالانه در سراسر جهان یکی از نگر، های عمده بهداشت عمومی است. این دومین عامل مرگ و میر در جوانان 15 تا 29 ساله است. تحقیقات گذشته افزایش دمای محیط را با افزایش میزان خودکشی مرتبط دانسته است. آگوست گذشته، مؤسسه تحقیقات بهداشتی و پزشکی فرانسه گزارشی منتشر کرد مبنی بر اینکه دمای بالا همزمان با افزایش نرخ خودکشی است. نویسندگان پیشنهاد ،د که این رابطه می تواند به دلیل تأثیر دما بر سطح سروتونین بدن ما باشد. سروتونین یکی از انتقال دهنده های عصبی اصلی ماست. کمبود سروتونین با تعدادی از شرایط روانپزشکی مانند افسردگی و اضطراب مرتبط است.

نظریه دیگری که توسط مرکز پیشگیری از خودکشی بلژیک ارائه شده است، شامل تغییر در تعاملات اجتماعی در روزهای بسیار گرم است. بسیاری از مردم ترجیح می دهند زم، که هوا بسیار گرم است در خانه بمانند. این می تواند منجر به انزوای اجتماعی برای ،، شود که در معرض خطر افکار خودکشی هستند.

محققان دانشگاه استنفورد به ارتباط قوی بین هوای گرم و افزایش خودکشی در ایالات متحده و مکزیک پی بردند. آنها داده های دمایی تاریخی و خودکشی را در هزاران شهرستان ایالات متحده و شهرداری های مکزیک طی چندین دهه مقایسه ،د. این تیم همچنین این زبان را در بیش از نیم میلیارد به‌روزرس، یا توییت توییتر مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند تا بیشتر مشخص کنند که آیا دمای بالاتر بر سلامت روان تأثیر می‌گذارد یا خیر. برای مثال، آن‌ها تجزیه و تحلیل ،د که آیا توییت‌ها حاوی زبان‌هایی مانند «تنها»، «به دام افتاده» یا «خودکشی» هستند یا خیر. نتایج آنها نشان داد که شواهد قوی وجود دارد مبنی بر اینکه دمای بالاتر استفاده از زبان افسردگی در رسانه های اجتماعی و همچنین میزان خودکشی را افزایش می دهد.

  • اختلالات خواب خواب کافی برای سلامت کلی ما از جمله سلامت روان بسیار مهم است. دمای گرم می تواند منجر به مشکلات قابل توجهی در خواب شود. برای ،، که سرمایش کافی مانند تهویه مطبوع یا فن ندارند، این روند حتی دشوارتر می شود. کمبود خواب طول، مدت می تواند منجر به از دست دادن حافظه و سایر نقص های شناختی شود. اختلال در خواب می تواند منجر به یک دوره شیدایی برای افرادی شود که دارای اختلال دوقطبی زمینه ای هستند. جدا از اینکه خواب برای سلامت کلی ما حیاتی است، یک جزء ضروری برای تنظیم خلق و خو است. بدخوابی به ،وان یکی از عوامل دخیل در افزایش میزان خودکشی در هوای بسیار گرم مطرح شده است.
  • اختلال در تنظیم کننده های عصبی: گرما می تواند سروتونین، یکی از انتقال دهنده های عصبی ما را کاهش دهد. در تنظیم خلق و خو و کنترل تکانه های تهاجمی مهم است. سروتونین پیام رسان مهمی است که سیگنال ها را بین پوست و ناحیه ای از مغز که در تنظیم دما نقش دارد ارسال می کند. افراد مبتلا به افسردگی اغلب با این فرآیند تنظیم حرارت مشکل دارند. جالب است که وقتی این افراد یک داروی ضد افسردگی مصرف می کنند که سطح سروتونین مغز (SSRIs) را افزایش می دهد، می توان مشکلات را کاهش داد.

بر اساس مجله طب شغلی و محیطی هند، تغییرات آب و هوایی احتمالاً به طرق مختلف بر سلامت روان ما تأثیر می گذارد. ضرورت کاهش گازهای گلخانه ای شامل اتکای کمتر به سوخت های فسیلی و توسعه و استفاده از منابع انرژی کارآمد جایگزین است.

امسال داغ ترین سال ثبت شده بوده است و دلیلی وجود ندارد که باور کنیم این روند ادامه نخواهد داشت. دانستن تأثیری که تغییر آب و هوا بر سلامت روان دارد، باید قانونگذاران را تشویق کند تا تحقیقات در این زمینه را تأمین مالی کنند و زیرساخت‌های لازم را برای درمان مواردی که در حال حاضر افزایش شیوع بیماری‌های رو، و فقدان گزینه‌های درم، کافی را ایجاد می‌کنند، ترغیب کنند. در تحقیق در مورد این موضوع، من در مورد The اتحاد روانپزشکی آب و هوا، گروهی از ارائه دهندگان بهداشت رو، که هم به مردم و هم به متخصصان در مورد بحران تغییرات آب و هوایی آموزش می دهند، به ویژه که بر سلامت روان تأثیر می گذارد. یکی از بنیانگذاران آن، دکتر رابین کوپر از دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو، معتقد است: «ما باید در مورد تغییر آب و هوا به ،وان یک بحران سلامت روان فکر کنیم. اگر تغییرات آب و هوایی را به ،وان یک تهدید برای سلامت عمومی نادیده بگیریم، از نقش خود به ،وان ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی چشم پوشی می کنیم.


منبع: https://www.psyc،logytoday.com/intl/blog/its-not-just-in-your-head/202307/the-effects-of-climate-change-on-mental-health