اسرار “SuperAgers” با خاطرات برتر در دهه 80 خود


یادداشت ویراستار: برای سری خبرنامه تن، اندام، اما بهتر از CNN ثبت نام کنید. راهنمای هفت ،متی ما به شما کمک می کند تا با حمایت متخصصان، به یک روال سالم برسید.



CNN

کارول سیگ، 85 ساله علیرغم فعالیت داوطلبانه و ورزش ، در باشگاه چندین روز در هفته، معاشرت مکرر با دوستان و خانواده، خواندن انواع کتاب ها و انجام ج، کلمات متقاطع روزانه، ناآرام است.

“حوصله ام سر رفته. سیگ، که در حومه شیکاگو در پالاتین زندگی می کند، گفت: من احساس می کنم یک کوروت به ،وان گاری خواربار فروشی استفاده می شود.

سیگ، یک «سوپرآگر» شناختی است که مغزی به اندازه افراد 20 تا 30 سال جوان‌تر دارد. او بخشی از یک گروه نخبگان است که در آن ثبت نام کرده اند برنامه تحقیقاتی ابرپیری شمال غربی، که 14 سال به مطالعه سالمندان با حافظه برتر می پردازد. این برنامه بخشی از مرکز مسولام برای عصب شناسی شناختی و بیماری آ،ایمر در دانشکده پزشکی دانشگاه نورث وسترن فاینبرگ در شیکاگو است.

“من دو بار برای “خطر” تست دادم! و آنقدر خوب کار کرد که به آزمون های زنده دعوت شد. سیگ، می‌گوید سپس کووید ضربه خورد.

او با خنده اضافه کرد: “چه ،ی می داند که من چقدر خوب کار می کردم.” آنچه من به فرزندانم و هر ، دیگری که از من پرسیده‌ام گفته‌ام: ممکن است چیزهای زیادی در مورد بتهوون و لیست بدانم، اما در مورد بیانسه و لیزو اطلاعات کمی دارم.

کارول سیگ، SuperAger با نوه‌هایش نشان داده می‌شود (از سمت چپ): ال، سیگ،، 23;  الیزابت سیگ،، 27 ساله;  کارول سیگ،، 85;  مگان بویل، 18 ساله;  کانر بویل، 17 ساله;  جیکوب سیگ،، 29 ساله.

برای اینکه یک SuperAger باشد، اصطلاحی که توسط محققان شمال غربی ابداع شده است، یک فرد باید بالای 80 سال داشته باشد و تحت آزمایش های شناختی گسترده قرار گیرد. پذیرش در مطالعه تنها زم، اتفاق می‌افتد که حافظه فرد به خوبی یا بهتر از افراد عادی در دهه 50 و 60 زندگی باشد.

امیلی روگالسکی، عصب شناس شناختی، استاد روانپزشکی و روانپزشکی، گفت: «سوپراجرها باید حافظه اپیزودیک برجسته ای داشته باشند – توانایی یادآوری وقایع روزمره و تجربیات شخصی گذشته – اما پس از آن SuperAger ها فقط باید حداقل عملکرد متوسطی در سایر آزمون های شناختی داشته باشند. علوم رفتاری در دانشکده پزشکی فاینبرگ

روگالسکی که پروژه SuperAger را توسعه داده است، گفت: تنها حدود 10 درصد از افرادی که برای این برنامه درخواست می دهند، این معیارها را برآورده می کنند.

او گفت: «این مهم است که وقتی SuperAgers را با افراد متوسط ​​مقایسه می‌کنیم، آن‌ها سطح IQ مشابهی دارند، بنابراین تفاوت‌هایی که می‌بینیم فقط به دلیل هوش نیست.

پس از پذیرش، اسکن های سه بعدی رنگارنگ از مغز گرفته می شود و تست های شناختی و اسکن مغز هر سال یا بیشتر تکرار می شود. تجزیه و تحلیل داده ها در طول سال ها نتایج شگفت انگیزی را به همراه داشته است.

مغز ا،ر افراد با افزایش سن کوچک می شود. اما در SuperAgers مطالعات قشر مغز را مسئول تفکر، تصمیم گیری و حافظه نشان داده اند، بسیار ضخیم تر باقی می ماند و کندتر از افراد 50 و 60 ساله کوچک می شود.

مغز SuperAger که معمولاً توسط شرکت‌کنندگان پس از مرگ به برنامه تحقیقاتی اهدا می‌شود، همچنین دارای سلول‌های بزرگ‌تر و سالم‌تر در قشر آنتورینال است. تامار گفن، استادیار روانپزشکی و علوم رفتاری در نورث وسترن، در ایمیلی گفت: «این یکی از اولین نواحی مغز است که تحت تأثیر بیماری آ،ایمر قرار می‌گیرد».

گفن، نویسنده اصلی این پژوهش، گفت: قشر انتورینال با یک مرکز حافظه کلیدی دیگر، هیپوکامپ، ارتباط مستقیم دارد و برای حافظه و یادگیری ضروری است. مطالعه آبان ماه مقایسه مغز SuperAger های متوفی با مغز افراد مسن تر و جوان تر از نظر شناختی عادی و افرادی که آ،ایمر اولیه تشخیص داده شده است.

این مطالعه همچنین نشان داد که مغزهای SuperAger سه برابر کمتر از مغز افراد کنترل کننده از نظر شناختی سالم، رگه‌های تائو یا تشکیل غیرطبیعی پروتئین در سلول‌های عصبی دارند. گره خوردن تاو نشانه بارز آ،ایمر و سایر زوال عقل است.

گفن می‌گوید: «ما معتقدیم که نورون‌های بزرگ‌تر در قشر انتورینال نشان می‌دهند که آنها از نظر ساختاری سالم‌تر هستند و احتمالاً می‌توانند در برابر تشکیل تاو فیبریلاری مقاومت کنند.»

گفن همچنین دریافت که مغز SuperAgers دارای نورون‌های فون اقتصاد بسیار بیشتری است، نوع کمیاب از سلول‌های مغزی که تاکنون در انسان‌ها، میمون‌های بزرگ، فیل‌ها، نهنگ‌ها، دلفین‌ها و دلفین‌ها یافت شده است. پرندگان آوازخوان. تصور می‌شود که نورون‌های فون ا،ومو مانند پیچ‌پنج‌باز امکان ارتباط سریع در سراسر مغز را فراهم می‌کنند. یکی دیگر تئوری این است که نورون ها به انسان ها و میمون های بزرگ در موقعیت های اجتماعی مزیت شهودی می دهند.

نورون‌های فون اقتصاد در قشر کمربندی قدامی یافت شدند که یقه‌ای را در جلوی مغز تشکیل می‌دهد که جنبه شناختی و استدلالی را با جنبه احساسی و احساسی پیوند می‌دهد. تصور می‌شود که حلقه قدامی برای تنظیم احساسات و توجه مهم است – کلید دیگری برای حافظه خوب.

گفن گفت که در مجموع، به نظر می رسد این اکتشافات به یک پیوند ژنتیکی برای تبدیل شدن به یک SuperAger اشاره می کند. با این حال، او افزود: «تنها راه برای تأیید اینکه آیا SuperAgers با نورون‌های بزرگ‌تر آنتورینال متولد شده‌اند یا خیر، اندازه‌گیری این نورون‌ها از بدو تولد تا زمان مرگ است. این بدیهی است که امکان پذیر نیست.»

روگالسکی، که همچنین مدیر مرکز مسولام برای عصب شناسی شناختی و بیماری آ،ایمر در فاینبرگ است، گفت: سوپراجرها ویژگی های مشابهی دارند. این افراد از نظر بدنی فعال هستند. آنها تمایل به مثبت دارند. آنها هر روز مغز خود را به چالش می کشند، می خوانند یا چیز جدیدی یاد می گیرند – بسیاری از آنها تا 80 سالگی به کار خود ادامه می دهند. SuperAger ها همچنین پروانه های اجتماعی هستند که توسط خانواده و دوستان احاطه شده اند و اغلب می توان آنها را به صورت داوطلبانه در جامعه یافت.

روگالسکی گفت: “وقتی ما SuperAgers را با افراد عادی مقایسه می کنیم، می بینیم که آنها تمایل دارند روابط مثبت بیشتری با دیگران داشته باشند.”

او گفت: «این ارتباط اجتماعی ممکن است یکی از ویژگی‌های SuperAgers باشد که آن‌ها را از ،، که هنوز خوب کار می‌کنند، اما آن‌هایی هستند که ما آن‌ها را یک سن متوسط ​​یا عادی می‌نامیم متمایز می‌کند.»

کارول سیگ، خواندن را در سنین جو، آموخت.

با نگاهی به زندگی خود، کارول سیگ، بسیاری از ویژگی های SuperAger را تشخیص می دهد. در دوران رکود بزرگ، در کودکی، املا و نواختن پیانو را به خود آموخت. او خواندن عبری را روی زانوی پدربزرگش یاد گرفت و رو،مه هفتگی ییدیش را تماشا کرد.

“من حافظه خوبی دارم. من همیشه آن را داشته ام. من همیشه آن کودکی بودم که می‌توانستید بگویید، “هی، شماره تلفن سوفیا چیست؟” و من فقط آن را از بالای سرم می‌دانستم.»

او در 16 سالگی از دبیرستان فارغ التحصیل شد و بلافاصله به کالج رفت. سیگ، در 23 سالگی گواهینامه خلب، خود را گرفت و بعداً یک تجارت خانوادگی را در زیرزمین خود راه اندازی کرد که به 100 کارمند رسید. او در 82 سالگی برنده مسابقات آمریکایی پازل ج، کلمات متقاطع برای گروه سنی خود شد، که به گفته او “به ،وان یک گنگ” وارد آن شد.

سیگ، پس از دیدن یک تبلیغ برای برنامه SuperAger در تلویزیون، فکر کرد که آن نیز سرگرم کننده به نظر می رسد. سیگ، گفت که انتخاب شدن به ،وان SuperAger هیجان انگیز بود، اما او می داند که خوش شانس به دنیا آمده است.

او گفت: “،ی با توانایی ها یا استعدادهای مشابه یک سوپرآگر که در مک، زندگی می کرد که راه بسیار کمی برای بیان آنها وجود داشت، ممکن است هرگز متوجه نشود که آنها را دارد.” “و این مایه شرمساری واقعی است.”


منبع: https://edition.cnn.com/2022/11/26/health/superager-secrets-good-memory-wellness