تفاوت مشاور، روانشناس، روانکاو، روان درمانگر و روانپزشک

همان‌طور که در بالا توضیح داده شد در زمان مواجهه با مشکلاتی که نیاز به تصمیم گیری مهم یا تغییرات فوری دارید مثل ازدواج، کار، انتخاب رشته و مهارت‌های زندگی کمک از مشاور مناسب تر است. زمانی که احساس می‌کنید یک اشتباه را مدام تکرار می‌کنید اما نمی‌توانید سر نخ آن را پیدا کنید بهترین انتخاب شما می تواند روانشناس باشد. شما خوانندگان عزیز در صورتی که نیاز به اطلاعات بیشتر در زمینه‌های تخصصی روانشناسی دارید، می توانید سوالات خود را از متخصصین مرکز مشاوره افرا بپرسید. ابتدا باید ببینیم روانشناسی چیست؟ روانشناسی، مطالعه‌ی علمی رفتار، افکار و احساس انسان است که به دنبال فهم ریشه رفتار، افکار و احساس است و هدف غایی آن ترمیم آسیب‌های گذشته و بالا بردن سلامت روان است. روانشناس ریشه‌ی آسیب‌های روانی را در پیش زمینه‌های الگوهای خانوادگی و ژنتیکی می‌بیند و در یکی از زمینه‌های اختلالات روانی کودک، نوجوان و بزرگسال تخصص بالینی دارد و شناخت بیماری‌های روانی و درمان آن‌ها از جمله مسئولیت‌های مهم اوست. در صورتی که افراد با مشکل حادی مواجه شوند، می‌توانند از مشاور کمک گرفته و درصورتی که مشکلات خود را نتیجه‌ی مشکلاتی می‌دانند که از کودکی نشات گرفته، بهتر است به یک روانشناس با سابقه‌ی روان تحلیلی و یا روانکاو مراجعه کنند.

يكي از مهمترين دلايل مراجعه به روانشناس، داشتن کسی است که یک غریبه است، شما را نمی شناسد و در مورد شما قضاوت نمی کند، می تواند به شما این آزادی را بدهد که درمورد چیزهایی صحبت کنی که معمولاً به دوستان و خانواده خود نخواهيد گفت. این بسیار کمک می کند تا افراد احساس تنهایی و انزوا در رنج های خود را كمتر احساس کنند، به خصوص اگر چیزی را در ذهن خود داشته باشید که در صحبت كردن در مورد آن خجالت می کشید ، مراجعه به روانشناس می تواند بسیار کمک کننده باشد. مجله جراحتو، رسانه تخصصی در زمینه زیبایی و پزشکی و یکی از پربازدیدترین وبسایت ها در زمینه معرفی بهترین پزشکان، جراحان و کلینیک های زیبایی تهران و سایر شهرهای ایران می باشد. ما در رسانه جراحتو سعی می کنیم با تولید محتوای باکیفیت و کاربردی برای شما عزیزان، بهترین و مجرب ترین پزشکان هر حوزه را معرفی نماییم.

  • با عضویت در خبرنامه پیامکی از برنامه کارگاه ها، همایش ها و تخفیف های کلینیک ها مطلع شوید.
  • چون این فرد متخصص کمکمان می‌کند تا مشکلات را به صورت ریشه‌ای و عمیق بررسی و برای درمان قطعی آنها اقدام کنیم.
  • شما با مراجعه به متخصص اشتباه نمی‌توانید انتظار نتیجه مطلوب داشته باشید.
  • در عوض این متخصصان باید مهارت زیادی در ارتباطات انسانی داشته باشند، داشتن خلاقیت و ابتکار در انتخاب برنامه‌های درمانی نیز اهمیت زیادی دارد.
  • در این قسمت از مقاله می خواهیم درباره ی روانشناس و این که چه کاری انجام می دهد، صحبت کنیم برای کسب اطالاعات بیشتر تا انتهای مطالب همراه ما باشید.

روانپزشکان ابتدا دوره‌ی عمومی پزشکی را گذرانده و پس از دو سال آموزش‌های روانپزشکی اقدام به درمان می‌نمایند. همچنین، روانپزشکان می‌توانند به صورت اختیاری پس از گذراندن واحدهای تخصصی روانشناسی، کار یک روانشناس را نیز انجام دهند. روانپزشکان آسیب روانی را بیماری روانی تلقی کرده و نسبت به اختلالات روانی دیدگاه زیست شناسی دارند. مهمترین وظیفه‌ی یک روانپزشک تشخیص، ارزیابی، درمان و پیشگیری از اختلالات رفتاری، عاطفی و ذهنی انسان است. یک روانپزشک مجرب، پس ازشناسایی اختلال و ناهنجاری روانی فرد، متناسب با نوع و شدت آن و با استفاده از دارو و برخی ابزار پزشکی دیگر مانند نوروفیدبک اقدام به درمان می‌نماید. البته شایان ذکر است که امروزه بسیاری از دوره‌های درمان در شاخه‌ی غیردارویی به بسیاری از روانپزشکان نیز داده می‌شود.

روانشناسی مشاوره ای که به افراد دارای مشکلات عاطفی، اجتماعی، کاری، بهداشتی یا تحصیلی در هر سنی کمک می کند. با استفاده از بخش جستجو و فیلترهای موجود در این صفحه بهترین پزشکان آنلاین روانشناسی را جستجو و با کلیک بر روی دکمه دریافت نوبت، اولین نوبت خالی را انتخاب کنید. همچنین در صورتی که پزشکان برنامه کاری خود را تکمیل کرده باشند، میتوانید در زمان دلخواه خود نوبت دریافت کنید.

روانشناس خوب

این افراد به عنوان پزشک شناخته نمی شوند و این امر را می توان از تفاوت های این افراد با روانپزشکان دانست. یک روانشناس بر اساس رویکرد خود حق تجویز نمودن داروهای درمانی را نداشته و لازم است از انجام هرگونه اقدام پزشکی پرهیز کنند. به طور کلی می توان گفت افرادی که به سراغ روانشناس ها می روند درمان جو بوده و افرادی که با روانپزشک ها سر و کار دارند بیمار شناخته می شوند. برای نوبت گیری از بهترین روانشناسان در لیست متخصصین روانشناس دکترتو، روانشناس خود را بیابید و اینترنتی نوبت خود را ثبت کنید. همچنین می توانید بصورت تلفنی و آنلاین از روانشناس خود مشاوره بگیرید. روانشناسی یک رشته‌ی کارشناسی است که به بررسی ذهن و رفتار انسان و رفتار های عادی یا غیر عادی فرد می‌پردازد.

دکتر زهرا حیدری ، دکترای روانشناسی

در جامعه ما هم چند سالی است که خوشبختانه این موضوع مورد توجه قرار گرفته است. اما در واقع ما چه زمانی به روانشناس نیاز داریم؟ در این مطلب از وبلاگ اسنپ‌دکتر به این سوال پاسخ داده‌ایم. یک روانشناس خوب باید دلسوزی و هم‌دردی خود را به بیمار نشان دهد و همواره صبور و شنونده بسیار خوبی باشد. دارای مهارت‌های ارتباطی قوی باشد و از سلامت روان برخوردار باشد و به سلامت خود اهمیت دهد. رفتار و گفتار یک روانشناس باید بسیار سنجیده و فردی راز نگهدار باشد.

حتی بعضی مواقع کسانی‌که در مقطع دکترای روانشناسی مطالعه‌می‌کنند، شاید مدت‌زمان بیشتری هم به‌علت ناپیوسته‌بودن بین مدارک، طی کرده‌باشند. اما مساله‌ی مهم اینجاست که دکتر روانپزشک برای درمان، بیشتر رویکرد فیزیولوژی یا داروشناسی دارد. یعنی متخصص روانپزشک یا اعصاب و روان، بیماری‌های روان را از زاویه‌ی تغییرات‌فیزیکی در اعصاب، شیمی‌مغز یا هورمون‌های بدن انسان جستجومی‌کند. به‌همین دلیل تلاش‌می‌کند با تجویز دارو، فیزیولوژی، فارماکولوژی و سیستم نورولوژی بدن را تنظیم‌کند.

شبیه کار دانشمندان است زمانی که یک روانشناس بالینی از روش‌های تحقیق و فرمول‌ها و پیش‌بینی‌های آماری در کار خود استفاده می‌کند. این روانشناسان باید از نظر عاطفی بسیار قوی باشند تا در طی فرآیند درمان تحت تاثیر ناراحتی‌ها و مشکلات مراجعان خود قرار نگیرند، چون این مسئله ممکن است روند درمان را مختل کند. در عوض این متخصصان باید مهارت زیادی در ارتباطات انسانی داشته باشند، داشتن خلاقیت و ابتکار در انتخاب برنامه‌های درمانی نیز اهمیت زیادی دارد.

مدرک کارشناسی ارشد در مددکاری اجتماعی

این بدان معنی است که ما به ندرت می توانیم زمان نشستن و پردازش احساس گناه، پشیمانی، اندوه یا غم را داشته باشیم. مراجعه به روانشناس، به معنای این است که شما زمانی را برای مواجهه با مسائل خود اختصاص دهید. عضو رسمی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران، عضو رسمی انجمن روانشناسی ایران و عضو رسمی انستیتو هیجان مدار ایران می باشند . اگر روانشناسی را انتخاب کرده‌اید که مسائل مالی برای او مهم‌تر از شماست، دائماً به ساعتش نگاه می‌کند که جلسه زودتر تمام شود، جلسات را زودتر از موعد تمام می‌کند تا مراجعان بیشتری را ببیند، بهتر است به فکر مشاور/روانشناس دیگری باشید. دکتر روانشناس خوب می‌داند که تغییر عادت‌ها و رفتارهای نادرست زمان‌بر است. به جای اینکه به مراجع بگوید تغییر کن و چطور تغییر کن، او را صبورانه در پروسه خودیابی همراهی می‌کند.

با بازسازی دلبستگی امن، روان‌درمانی حالت تدافعی اجتماعی ما را کم می‌کند و به ما کمک می‌کند که به یک نفر (درمانگر) اعتماد کنیم، چیزی که در نهایت ما را توان‌مند خواهد ساخت که خود را در معرض جهان قرار دهیم و به افرادی دیگر نیز اعتماد کنیم. از آنجایی که هر مراجعه کننده با مشکل متفاوتی مراجعه می کند روانشناسان بالینی باید افراد خلاقی باشند. روانشناس خلاق راه حل های جدید را به مراجعه کننده ارائه می دهد و از تکنیک ها و پیشنهادهای مختلف برای حل مشکل استفاده می کند. روانشناس خلاق سعی در استفاده رویکرد های جدیدتر و بروز تر برای درمان مشکلات دارد. پزشکی که تا خدودی روانشناسی نیز در دروس خود خوانده است روانپزشک می نامیم. روانپزشک دارو تجویز می کند اما از سویی بطور معمول قرار نیست مشاوره روانشناسی بدهد زیرا در این زمینه تخصصی ندارد.