خشم مرزی | روانشناسی امروز


تصویر توسط دبی دی جاگر از پی،ابی

بوق ها را قفل نکنید

منبع: تصویر دبی دی جاگر از پی،ابای

یکی از علائم رایج اختلال شخصیت مرزی (BPD) شلاق خشمگینانه به دیگران است. به نظر می رسد که این خشم ها اغلب ناشی از مسائل جزئی یا حتی مشکلات تولیدی است. اه، این خشم، اغلب اقوام یا افراد نزدیک، احساس می‌کنند از این ،مت‌ها کتک خورده‌اند، در حالی که می‌پرسند چه اشتباهی انجام داده‌اند که چنین واکنش‌های تهاجمی را به همراه داشته باشد. این ،مت ها برای روابط بسیار چالش برانگیز هستند. آنها همیشه به روابط آسیب می رسانند و گاهی به آنها پایان می دهند. درک مک،سم های اساسی که باعث ایجاد خشم و عصب،ت نامتن، می شود، راهبردهایی را برای حفظ روابط با افراد مبتلا به علائم BPD و در عین حال به حداقل رساندن آسیب شما ارائه می دهد.

افراد با علائم BPD از خلق و خوی ناپایدار، ادراک خود و روابط رنج می برند. نحوه رفتار آنها با دیگران تحت تأثیر این تغییرات است که می تواند به سرعت و گاهی بدون تحریک قابل شناسایی رخ دهد. آنها می توانند در هر لحظه از حالت شوخی به خصمانه تبدیل شوند. این تغییرات اغلب به طور ناگه، رخ می دهد زیرا BPD باعث می شود افراد مبتلا به جهان را در مفاهیم باینری یا سیاه و سفید ببینند. دیدگاه آنها نسبت به خود در برابر تغییر از دیدگاه آرم، یا بزرگ به سمت نفرت از خود آسیب پذیر است. در طول خود نگرش ایده آل، آنها گاهی اوقات به ،وان خودشیفته دیده می شوند، زیرا ابراز بزرگی می کنند و اصرار دارند که درست هستند، حتی در حالی که دیگران موافق نیستند. در طول بیزاری یا وضعیت بی ارزش، ممکن است به خودزنی یا سایر اشکال آسیب رساندن به خود یا بی احترامی متوسل شوند. در بسیاری از موقعیت‌ها، خشم مرزی در واقع ناشی از نیاز به حذف هرگونه شواهدی است که با خود ایده‌آل در تضاد است یا خود بی‌ارزش‌شده را تأیید می‌کند. این در گفتگوی زیر بین زوئی که علائم BPD دارد و مادرش نشان داده شده است.*

مامان: زویی، میدونی کلید ماشینم کجاست؟

زویی: از کجا بدانم؟

مامان: گاهی از ماشین استفاده می کنی.

زویی: پس اگر مشکلی هست، باید من باشم.

مامان: من اینو نگفتم.

زویی: حالا داری به من گاز میزنی.

مامان: چرا اینجوری رفتار میکنی؟

زوئی: من دیگر نیازی به استفاده از ماشین شما ندارم. من دزد و دروغگو نیستم.

مامان: من تو را به هیچ چیز متهم نکردم. من فقط در مورد کلید ماشین پرسیدم.

زویی: کلید ماشینت را گم کردی و مرا سرزنش می کنی. والدین عالی

نیاز زوئی به تقویت مداوم دیدگاه ایده آل خود باعث می شود که او بیش از حد هوشیار باشد یا در مورد کوچکترین چیزهای دیگران پارانوئید باشد. به همین دلیل سوال خنثی مادرش در مورد کلید ماشین را به ،وان اتهام نقص او شنید. زوئی به اتهام تلقی شده حمله می کند و مادرش برای دفاع از تصویر ایده آل خود در تلاش برای خنثی ، تهدید.

مفاهیم ایده آل سازی و کاهش ارزش طبق تعریف تحریفاتی هستند. ایده آل به م،ای بهتر از واقعی و بی ارزش به م،ای بدتر است. دفاع از یک ایده آل تحریف شده مست،م تحریف بیشتر آنچه واقعی است. در مثال بالا، زوئی م،ای آنچه مادرش می‌گوید را تحریف می‌کند تا فرصتی برای دفاع از تصویر خود به ،وان ،ی که هرگز اشتباه نمی‌کند یا مرتکب اشتباهی نمی‌شود، ایجاد کند. به همین دلیل است که افراد مبتلا به علائم BPD از عذرخواهی برای هر چیزی بیزارند: اگر اشتباه یا نقصی را تصدیق کنند، از نظر آنها بی ارزش می شوند.

مادرش با درک این موضوع که زوئی دارای علائم BPD است که باعث می‌شود برای هر اظهارات یا اقداماتی که دیدگاه ایده‌آل‌شده‌اش را به چالش می‌کشد بسیار هوشیار باشد، مادرش می‌تواند از ابزارهای زیر برای به حداقل رساندن تعارض بدون فعال ، رفتار ناسالم استفاده کند.

استراتژی پیشگیرانه

ابزارهایی وجود دارد که می تو،د از آنها برای کاهش بخشی از تعارض قبل از وقوع استفاده کنید. استفاده از این ابزارها مست،م درک نیاز به محافظت از خودانگاره ایده آل مرتبط با تمایل به دیدن چیزها در شرایط سیاه و سفید است. این به شما این امکان را می دهد که قبل از پرداختن به هر موضوعی که ممکن است تصویر آنها از خود را تهدید کند، اطمینان حاصل کنید. مادر زویی می‌توانست این کار را با شروع تعامل خود با گفتن «کلیدهای ماشینم را اشتباه جابجا کرده‌ام» انجام دهد. آیا می تو،د به من کمک کنید آنها را پیدا کنم؟” این جمله به زویی می‌رساند که مادر مسئول کلیدهای گم شده است و فقط از او کمک می‌خواهد.

حتی در شرایطی که فرد مبتلا به علائم BPD ممکن است مسئولیتی داشته باشد، تعارض را می توان با تمرکز بر نقش شما در معامله به حداقل رساند. برای مثال، اگر مادر زویی به تازگی ماشین را به او قرض داده بود و هنوز کلیدها را پس نگرفته بود، می‌تواند بگوید: «زویی، فراموش کردم از تو بخواهم که کلید ماشین را به من پس بدهی. آیا می توانم آنها را داشته باشم؟”

استراتژی واکنشی

مانند بسیاری از افرادی که با افراد مبتلا به BPD در ارتباط هستند، ممکن است متوجه شوید که درگیری‌ها گاهی به سرعت و به شدت به‌ظاهر بدون تسریع، یا از هیچ‌جا شعله‌ور می‌شوند. وقتی این اتفاق می افتد، ممکن است ابزارهای پیشگیرانه دیگر در دسترس نباشند. این مورد برای مادر زوئی بود. وقتی زویی گفت، “پس، اگر مشکلی وجود دارد، باید من باشم”، حال و هوای او و حالت چهره اش تغییر کرد. مامان می دانست که زویی در حال آشفتگی است. او سعی کرد با گفتن “من این را نگفتم” پاسخ دهد، اما این فقط زوئی را پرخاشگرتر می کرد زیرا او این را به ،وان حالت دفاعی شنید و مادر را متهم کرد که او را گاز گرفته است.

اگر با فردی با علائم BPD درگیری پیدا کردید، با ارائه تاییدیه و پشیم، برای صدمه زدن به احساسات او، شدت درگیری را به حداقل خواهید رساند. وقتی مادرش به زوئی پاسخ می‌دهد، ممکن است بگوید: «می‌بینم که حرف‌هایم به تو آسیب زد. خیلی متاسفم. قصدم صدمه زدن به شما یا ایجاد ناراحتی نبود. می خواستم برای پیدا ، کلید ماشینم از شما کمک بخواهم.”

افراد دارای علائم BPD اغلب بی ثباتی خود را نشان می دهند که خلق و خو و رفتار آنها را بی ثبات می کند. تغییر در ادراک از خود و خلق و خوی اغلب هنگامی که احساس می کنند که احساس ایده آل از خود به هر نحوی به چالش کشیده می شود، در روابط ایجاد تضاد می کند. این اغلب با شلاق تهاجمی همراه است. راهبردهای فوق می توانند به حداقل رساندن این تعارضات در صورت استفاده توسط افرادی که با این افراد در ارتباط هستند کمک کند.

* مثال‌ها از جنبه‌های تراکنش‌های مختلف که افراد مختلف را شامل می‌شوند، ساخته شده‌اند.


منبع: https://www.psyc،logytoday.com/intl/blog/my-side-of-the-couch/202307/borderline-rage