خواندن برای لذت در دوران کودکی ممکن است منجر به رشد مغزی/شناختی بالاتر و رفاه ذهنی در دوران نوجوانی شود.


اوایل کودکی یک دوره حیاتی برای رشد مغز است که برای تقویت شناخت و سلامت ذهنی مهم است. سلامت مغز در این سن به طور مستقیم با سلامت رو،، شناختی و تحصیلی بهتر در نوجو، و بزرگسالی مرتبط است. همچنین می تواند در مواقع استرس ارتجاعی ایجاد کند.

اما، متأسفانه، رشد مغز می تواند توسط فقر مختل شود. مطالعات نشان داده است که فقر اولیه در دوران کودکی یک عامل خطر برای پیشرفت تحصیلی پایین است. همچنین با تفاوت در ساختار مغز، شناخت ضعیف تر، مشکلات رفتاری و علائم سلامت روان مرتبط است.

این نشان می دهد که چقدر مهم است که به همه بچه ها فرصتی برابر در زندگی بدهیم. اما تا زم، که اقدامات کافی برای کاهش نابرابری و بهبود نتایج انجام نشود، ما مطالعه جدیدمنتشر شده در Psyc،logical Medicine، یک فعالیت کم هزینه را نشان می دهد که حداقل ممکن است برخی از اثرات منفی فقر بر مغز را خنثی کند: خواندن برای لذت.

ثروت و سلامت مغز

درآمد بالاتر خانواده در دوران کودکی با نمرات بالاتری در ارزیابی زبان، حافظه فعال و پردازش نشانه های اجتماعی و عاطفی مرتبط است. تحقیقات نشان داده است که لایه بیرونی مغز، به نام قشر مغز، دارای سطح بزرگ‌تری است و در افراد با وضعیت اجتماعی-اقتصادی بالاتر نسبت به افراد فقیرتر ضخیم‌تر است.

ثروتمند بودن با داشتن ماده خا،تری بیشتر (بافت در لایه های بیرونی مغز) در نواحی جلویی و گیجگاهی (واقع در پشت گوش) مغز نیز مرتبط است. و ما می د،م که این زمینه ها از توسعه مهارت های شناختی حمایت می کنند.

ارتباط بین ثروت و شناخت در خانواده هایی که از نظر اقتصادی ضعیف تر هستند بیشترین میزان را دارد. در میان فرزندان خانواده های کم درآمد، تفاوت های اندک در درآمد با تفاوت های نسبتاً بزرگ در سطح مرتبط است. در میان فرزندان خانواده های با درآمد بالاتر، افزایش درآمد مشابه با تفاوت های کوچکتر در سطح مرتبط است.

نکته مهم این است که نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که وقتی به مادران دارای وضعیت اجتماعی-اقتصادی پایین هدایای نقدی ماهانه داده می‌شود، سلامت مغز فرزندانشان بهبود می‌یابد. به طور متوسط، آنها مغزهای متغیرتر (پ،تیسیته) و سازگاری بهتر با محیط خود را توسعه دادند. آنها همچنین دریافتند که متعاقباً توسعه مهارت های شناختی آسان تر است.

وضعیت اجتماعی-اقتصادی ما حتی بر تصمیم گیری ما تأثیر خواهد گذاشت. گزارشی از دانشکده اقتصاد لندن نشان داد که به نظر می رسد فقر تمرکز مردم را به سمت برآوردن نیازها و تهدیدات فوری تغییر می دهد. آنها بیشتر روی زمان حال متمرکز می شوند و فضای کمی برای برنامه های آینده دارند – و همچنین تمایل بیشتری به ریسک ، داشتند.

همچنین نشان داد که به نظر می رسد کودکان خانواده هایی با زمینه اجتماعی-اقتصادی پایین مک،سم های مق، با استرس ضعیف تری دارند و احساس اعتماد به نفس کمتری دارند.

اما دلایل این تاثیرات فقر بر مغز و پیشرفت تحصیلی چیست؟ در نهایت، برای درک کامل چرایی تأثیر فقر بر مغز به این طریق، به تحقیقات بیشتری نیاز است. عوامل موثر زیادی وجود دارد که بر هم اثر می گذارند. اینها شامل تغذیه نامن، و استرس خانواده ناشی از مشکلات مالی است. فقدان فضاهای امن و امکانات خوب برای بازی و ورزش و همچنین دسترسی محدود به رایانه و سایر سیستم های پشتیب، آموزشی نیز می تواند نقش داشته باشد.

خواندن برای لذت

اخیراً علاقه زیادی به ارتقاء سطح وجود داشته است. بنابراین چه اقداماتی می تو،م برای مق، با اثرات منفی فقر که می تواند در سطح جه، قابل اجرا باشد، اتخاذ کنیم؟

مطالعه مشاهده‌ای ما ارتباط چشمگیر و مثبتی را بین یک فعالیت سرگرم‌کننده و ساده – خواندن برای لذت در اوایل کودکی – و شناخت بهتر، سلامت روان و پیشرفت تحصیلی در نوجو، نشان می‌دهد.

ما داده‌های پروژه رشد مغز و شناختی نوجوانان (ABCD)، یک مطالعه همگروهی ملی ایالات متحده با بیش از 10000 شرکت‌کننده در قومیت‌های مختلف و وضعیت اجتماعی-اقتصادی متفاوت را تجزیه و تحلیل کردیم. مجموعه داده شامل معیارهایی از نوجوانان جوان 9 تا 13 ساله و چند سالی است که آنها در دوران کودکی خود برای لذت خواندن صرف کرده اند. همچنین شامل داده هایی در مورد سلامت شناختی، رو، و سلامت مغز آنها بود.

حدود نیمی از گروه نوجوانان در اوایل دوران کودکی شروع به خواندن ،د، در حالی که بقیه، تقریباً نیمی، در اوایل کودکی هرگز مطالعه نکرده بودند یا دیر شروع به خواندن کرده بودند.

ما کشف کردیم که خواندن برای لذت در اوایل کودکی با نمرات بهتر در ارزیابی های شناختی جامع و پیشرفت تحصیلی بهتر در نوجو، مرتبط بود. همچنین با مشکلات سلامت روان کمتر و زمان کمتری که برای وسایل الکترونیکی صرف می‌شود، همراه بود.

نتایج ما این را نشان داد خواندن برای لذت در اوایل کودکی می تواند بدون توجه به وضعیت اجتماعی و اقتصادی مفید باشد. همچنین ممکن است بدون توجه به سطح هوش اولیه کودکان مفید باشد. این به این دلیل است که تأثیر آن به چند سال تحصیلات والدین کودکان بستگی ندارد – که بهترین معیار ما برای هوش کودکان بسیار کوچک است (IQ تا حدی قابل ارث است).

ما همچنین کشف کردیم که کودک، که برای لذت مطالعه می‌کنند، سطح قشر بزرگ‌تری در چندین ناحیه مغز دارند که به طور قابل‌توجهی با شناخت و سلامت روان (از جمله نواحی پیش،) مرتبط است. مهمتر از همه، این بدون توجه به وضعیت اجتماعی-اقتصادی بود. بنابراین، نتایج نشان می‌دهد که خواندن برای لذت در اوایل کودکی ممکن است مداخله‌ای مؤثر برای مق، با اثرات منفی فقر بر مغز باشد.

در حالی که داده‌های فعلی ما از خانواده‌ها در سراسر ایالات متحده به‌دست آمده است، تجزیه و تحلیل‌های آتی شامل بررسی‌هایی با داده‌های سایر کشورها – از جمله کشورهای در حال توسعه، زم، که داده‌های قابل مقایسه در دسترس باشد، خواهد بود.

بنابراین چگونه خواندن دقیقاً می تواند شناخت را تقویت کند؟ از قبل مشخص شده است که یادگیری زبان، از جمله از طریق خواندن و بحث در مورد کتاب، یک عامل کلیدی در رشد سالم مغز است. همچنین یک بلوک ساختم، حیاتی برای سایر اشکال شناخت، از جمله کارکردهای اجرایی (مانند حافظه، برنامه ریزی و خودکنترلی) و هوش اجتماعی است.

از آنجایی که دلایل مختلفی وجود دارد که چرا فقر ممکن است بر رشد مغز تأثیر منفی بگذارد، ما به یک رویکرد جامع و کل نگر برای بهبود نتایج نیاز داریم. در حالی که خواندن برای لذت بعید است به تنهایی بتواند به طور کامل به اثرات چالش برانگیز فقر بر مغز رسیدگی کند، اما روش ساده ای برای بهبود رشد و پیشرفت کودکان ارائه می دهد.

یافته های ما همچنین پیامدهای مهمی برای والدین، مربیان و سیاست گذاران در تسهیل خواندن برای لذت بردن در کودکان ،دسال دارد. برای مثال می‌تواند به مق، با برخی از اثرات منفی بر رشد شناختی کودکان ،دسال ناشی از قرنطینه‌های همه‌گیر COVID-19 کمک کند.

– درباره نویسندگان: دکتر. باربارا ژاکلین ساهاکیان استاد عصب روانشناسی بالینی در دانشگاه کمبریج است کریستل لنگلی دانشیار پژوهشی فوق دکتری است. دکتر جیان فنگ فنگ استاد علم و فناوری برای هوش الهام گرفته از مغز در دانشگاه فودان است یون جون سان فلوشیپ فوق دکتری است. این مقاله در ابتدا در تاریخ منتشر شده است گفتگو.

برای ،ب اطلاعات بیشتر:




منبع: https://sharp،ins.com/blog/2023/07/19/reading-for-pleasure-during-child،od-may-lead-to-higher-،in-cognitive-development-and-mental-well-being-during-adolescence