دکتر روانشناس تفاوت دکتر روانشناس و روانپزشک- آیا روانشناس دکتر است تغییر رشته

تا اینجا به این نتیجه رسیدیم که روانشناسی رشته‌ایست با شاخه‌های مختلف. مثلاً اگر دچار اختلال روحی یا روانی شده‌اید که نیازمند درمانید، بالطبع مجبورید به‌یک روانشناس بالینی که شغلش درمان بیماری‌های روحی و روانی است، مراجعه‌کنید. اما اگر مثلاً دارای بچه‌ای هستید که در آموزش دچار مشکل است، حتما باید به روانشناس تعلیم و تربیت مراجعه‌کنید. یا اگر می‌خواهید از قابلیت‌های ذهنی کودک یا خودتان آگاهی یابید، مثلاً بدانید توانایی هوشی فرزندتان و خودتان چه‌حدیست، یا شخصیت خودتان را برمبنای عدد و ارقام بسنجید، نیازمند آن هستید که به یک روان‌سنج مراجعه نمایید. درنتیجه، هر کدام از این رشته‌ها در شاخه‌ی روانشناسی، کارکرد و عملکرد متفاوتی دارند.

  • مشاوره فرایندی آموزشی بین مشاور و مراجع است که در آن مراجع با کمک مشاور به بررسی و تحلیل مشکل خود پرداخته و آگاهی بیشتری نسبت به مشکل خود پیدا کرده و با کمک مشاور به جستجوی راه حلی برای رفع آن می‌پردازد.
  • آیا می‌خواهید با کودکان کار کنید؟ قدم برداشتن در راستای یک روانشناس بالینی یا مددکار اجتماعی دارای مجوز گزینه‌های خوبی برای رسیدن به این هدف است.
  • روش های درمانی متفاوتی در مشاوره برای افسردگی و اضطراب وجود دارد.
  • با توجه به اینکه معمولا برقراری تماس با شماره تلفن در ایران برای بسیاری از افراد، دشوار یا غیرممکن است بنابراین افرادی که خارج از ایران حضور دارند می توانند از طریق واتس اپ، پیام داده و تقاضای مشاوره آنلاین با خانم دکتر لیلا جبلی نمایند.

یک روانشناس خوب در جلسه اول ارزیابی درست و دقیقی از مراجع و مشکل او به عمل می‌آورد. این می‌تواند از طریق مصاحبه بالینی، تست‌های روانشناسی، صحبت با اطرافیان، بررسی نشانه‌های رفتاری و کلامی و سایر ابزارهای تشخیصی انجام گیرد. همچنین، یک روانشناس خود شما را با کتاب‌ها، منابع و فیلم‌های مفید در زمینه سلامت روان آشنا می‌کند. مطالعه و تماشای منابع مرتبط می‌توانند به شما در خودشناسی، خودآگاهی و یافتن راهکارهای حل مشکل کمک کنند.

در چه مواردی باید به روانشناس مراجعه کرد؟

درواقع مثل پزشکی‌که در شاخه‌های دیگر پزشکی فعالیت‌می‌کند، دکتر روانشناس می‌تواند در شاخه‌هایی‌که مربوط‌به بیماری‌های روحی و روانی می‌شود، فعالیت‌نماید. به‌همین علت است که یک دکتر روانشناس بالینی در بسیاری از کشورها جایگاه بهتری را نسبت به روانشناسی‌های دیگر دارد. و بین روانشناسی بالینی و روانشناسی آموزشی یا روانشناسی جنایی، روانسنجی و بقیه‌ی رشته‌های روانشناسی تفاوت زیادی وجود ندارد. و در حال حاضر کدام یک از آن‌ها می‌توانند کمک بهتری برای من باشند. از آن‌جایی که سلامت روان نقش بسیار مهمی در زندگی انسان داشته و طبق آمارها در جامعه ما از هر چهار نفر یک نفر مبتلا به اختلالات روانی می‌باشد، مراجعه به متخصصان این حیطه برای رفع مشکل ضروری می باشد.

دکتر زیبا شرافتی

حرف‌های شما را به دقت گوش می‌دهند و باعث می‌شوند احساس بهتری داشته باشید. علاوه بر این اگر مشکل شما فراتر از یک درد و دل ساده باشد، احتمالا دوست شما نمی‌تواند بهترین راه‌حل را پیش روی شما بگذارد. امکان دسترسی به پزشکان با تجربه‌ی مشاوره‌های متعدد و موفق در درمان. اگر قصد دارید از خدمات روانشناسی مانند گفتار درمان یا همان جلسات مشاوره استفاده کنید باید اصل صداقت را در نظر داشته باشید. با توجه به موضوع مطالعه، روانشناسان از تکنیک هایی مانند مشاهده، ارزیابی و آزمایش استفاده می‌ کنند تا نظریه هایی درباره اعتقادات و احساساتی که بر عملکرد فرد تأثیر می گذارد، بسازند. زیگموند فروید، ایوان پاول اوف و کارل یونگ از روانشناسان مشهور هستند.

حدودا ۲ دهه است که در رویکردهای مختلف روان درمانی (روانپویشی، طرحواره درمانی، هیپنوتیزم درمانی و…) مشغول تدریس، تربیت روان درمانگر و مشاوره است. برای آشنایی بیشتر با دکتر بهشتیان روزمه کامل ایشان را از اینجا مطالعه کنید. روانشناس های بسیار زیادی در کشور وجود دارد و اینکه یک روانشناس را به عنوان بهترین روانشناس تهران و یا کشور معرفی کنیم ممکن نیست و حتی می تواند غیر اصولی باشد.

آنگاه بعد از اتمام دوره‌ی پزشکی عمومی، که از ۴ تا ۸ سال در کشورهای مختلف طول می‌کشد؛ در مقطع تخصص، رشته‌ی روانپزشکی را انتخاب‌می‌کنند. در جوامع پیشرفته، زمانیکه به روانشناس بالینی مراجعه‌می‌کنید، اگر نیازمند روانسنجی باشید، شما را مانند پزشکی که به لابراتوار می‌فرستد برای گرفتن تست، به روانسنج معرفی‌می‌کند و اگر در حوزه‌ی خودش نباشد، به هیچ‌وجه دخالت‌نمی‌کند. در بسیاری از کشورها مانند کشور اسکاندیناوی دکترای روانشناسی ۷ تا ۸ سال نیز می‌تواند به درازا بکشد. در نتیجه کسی که مدرک دکترای روانشناسی دارد، و اقدام به کار کردن در رشته‌ی روانشناسی به عنوان دکتر می‌کند، حداقل ۹ تا ۱۰ سال و حداکثر ۱۵ سال و یا بیشتر در دانشگاه درس خوانده است. بسیاری از انسان‌ها وقتی می‌خواهند به دکتر روانشناس مراجعه‌نمایند، چند سوال مهم در ذهنشان ایجادمی‌شود. چه کارهایی یک دکتر روانشناس انجام‌می‌دهد که دکتر روانپزشک یا فوق‌لیسانس یا مشاور روانشناس انجام‌نمی‌دهد.

این روانشناسان می‌توانند به مشورت‌های بالینی در جهت پیشگیری از آسیب‌های روانشناختی بپردازند. کار روانشناس بالینی از جهاتی شبیه کار هنرمندان و از جهاتی شبیه کار دانشمندان است. اکثر افراد از چیز خاصی می ترسند مثلاً ترس از مار، عقرب یا ارتفاع زیاد که این ترس ها غیر طبیعی نیستند. اما اگر ترس ها شدید و یا غیر عادی باشند به آن فوبیا می گویند مانند ترس از بالا رفتن از نردبان کوتاه یا ترس شدید از خون به حدی که مانع از مراجعه به پزشک شود. فوبیا نیازمند درمان است و خوشبختانه درمان اکثر فوبیاها ساده و در چند جلسه امکان پذیر است.