دکتر روانشناس خوب چه ویژگی‌هایی دارد و چطور به مراجع کمک می کند؟

یک روانشناس خوب در جلسه اول ارزیابی درست و دقیقی از مراجع و مشکل او به عمل می‌آورد. این می‌تواند از طریق مصاحبه بالینی، تست‌های روانشناسی، صحبت با اطرافیان، بررسی نشانه‌های رفتاری و کلامی و سایر ابزارهای تشخیصی انجام گیرد. همچنین، یک روانشناس خود شما را با کتاب‌ها، منابع و فیلم‌های مفید در زمینه سلامت روان آشنا می‌کند. مطالعه و تماشای منابع مرتبط می‌توانند به شما در خودشناسی، خودآگاهی و یافتن راهکارهای حل مشکل کمک کنند.

  • بنابراین حتما باید در نظر داشت که همکاری و صداقت با مشاور درمانگر، یک اصل اجتناب ناپذیر و یک قدم بزرگ برای حل مشکلات است.
  • این بدان معنی است که حتی اگر دوست مشترکی بین شما و مشاور/روانشناس وجود داشته باشد، مشاور حق آن را ندارد که حرف‌های شما را برای وی افشا کند.
  • همچنین روانشناس می بایست مدام معلومات خود را ارتقا دهد و به تدریس مطالبی که در آنها تخصص دارد بپردازد .
  • حتی بعضی مواقع کسانی‌که در مقطع دکترای روانشناسی مطالعه‌می‌کنند، شاید مدت‌زمان بیشتری هم به‌علت ناپیوسته‌بودن بین مدارک، طی کرده‌باشند.
  • آموزش صحیح و ارزیابی دقیق نیاز به یادگیری مهارت های بین فردی دارد.
  • یا از روانسنجی و روان‌سنجانی که این رشته را مطالعه‌کرده‌اند، برای گرفتن آمار و تحقیقات استفاده‌می‌شود.

حرف‌های شما را به دقت گوش می‌دهند و باعث می‌شوند احساس بهتری داشته باشید. علاوه بر این اگر مشکل شما فراتر از یک درد و دل ساده باشد، احتمالا دوست شما نمی‌تواند بهترین راه‌حل را پیش روی شما بگذارد. امکان دسترسی به پزشکان با تجربه‌ی مشاوره‌های متعدد و موفق در درمان. اگر قصد دارید از خدمات روانشناسی مانند گفتار درمان یا همان جلسات مشاوره استفاده کنید باید اصل صداقت را در نظر داشته باشید. با توجه به موضوع مطالعه، روانشناسان از تکنیک هایی مانند مشاهده، ارزیابی و آزمایش استفاده می‌ کنند تا نظریه هایی درباره اعتقادات و احساساتی که بر عملکرد فرد تأثیر می گذارد، بسازند. زیگموند فروید، ایوان پاول اوف و کارل یونگ از روانشناسان مشهور هستند.

حدودا ۲ دهه است که در رویکردهای مختلف روان درمانی (روانپویشی، طرحواره درمانی، هیپنوتیزم درمانی و…) مشغول تدریس، تربیت روان درمانگر و مشاوره است. برای آشنایی بیشتر با دکتر بهشتیان روزمه کامل ایشان را از اینجا مطالعه کنید. روانشناس های بسیار زیادی در کشور وجود دارد و اینکه یک روانشناس را به عنوان بهترین روانشناس تهران و یا کشور معرفی کنیم ممکن نیست و حتی می تواند غیر اصولی باشد.

فرشته صابری فرد

همان‌طور که گفتیم تخصص‌های متنوعی در حوزه روانشناسی و بهداشت روان وجود دارد. انتخاب یک متخصص درست است که نتیجه گرفتن از درمان و مشاوره را تضمین می‌کند. یک روانشناس خوب در صورتی که شما به متخصص دیگری نیاز داشته باشید، شما را راهنمایی می‌کند و ارجاع می‌دهد. یک روانشناس خوب با حرف‌هایش به مراجع حس خوبی می‌دهد و او را به‌سوی خود جلب می‌کند. فن بیان مهارتی است که تمام روانشناسان و مشاوران باید از آن برخوردار باشند.

دکتر مجید کاظمی نژاد

روانشناس ها تاثیر بسیار زیادی بر کیفیت نهایی مردم در جامعه دارند. آنها به شکل برجسته ای به افراد کمک می کنند تا از سلامت روانی پایداری برخوردار باشند و زندگی بهتری را تجربه کنند. یک روانشناس بالینی به مشکلات بیمار گوش می ‌دهد و وضعیت او را درک می ‌کند که چگونه بیمار از نظر احساسی، ذهنی و فکری عمل می ‌کند. برخی دیگر به عنوان مشاور روانشناس بخشی از یک تیم مراقبت درمانی کار می‌ کنند و با پزشکان، مددکاران اجتماعی و دیگران همکاری دارند تا بیماری را درمان و رفاه کلی را ترویج دهند.

دکترای روانشناسی سلامت

درواقع مثل پزشکی‌که در شاخه‌های دیگر پزشکی فعالیت‌می‌کند، دکتر روانشناس می‌تواند در شاخه‌هایی‌که مربوط‌به بیماری‌های روحی و روانی می‌شود، فعالیت‌نماید. به‌همین علت است که یک دکتر روانشناس بالینی در بسیاری از کشورها جایگاه بهتری را نسبت به روانشناسی‌های دیگر دارد. و بین روانشناسی بالینی و روانشناسی آموزشی یا روانشناسی جنایی، روانسنجی و بقیه‌ی رشته‌های روانشناسی تفاوت زیادی وجود ندارد. و در حال حاضر کدام یک از آن‌ها می‌توانند کمک بهتری برای من باشند. از آن‌جایی که سلامت روان نقش بسیار مهمی در زندگی انسان داشته و طبق آمارها در جامعه ما از هر چهار نفر یک نفر مبتلا به اختلالات روانی می‌باشد، مراجعه به متخصصان این حیطه برای رفع مشکل ضروری می باشد.