رشته دندانپزشکی معرفی گرایش ها، دروس، درآمد و بازار کار + فیلم رایگان فرادرس مجله‌

به همین دلیل یکی از رایج ترین روش های درمان، کشیدن دندان آسیب دیده است. بعضی اوقات پوسیدگی دندان ها بسیار افزایش پیدا می‌کند و ریشه و لثه عفونت می‌کند و باعث درد شدید دندان ها می‌شود. هنگامی که بر اثر ضربه های شدید تاج دندان ها آسیب می‌بیند و اندازه آن ها تغییر می‌کند، برای ترمیم دندان آسیب دیده از این روش استفاده می‌شود. رایج ترین مواد برای پر کردن دندان ها، مواد پر کننده ی همرنگ دندان ها است که شکل بدی به دندان ها نداده و زیبایی ظاهر دندان ها را نیز حفظ می‌کند. ابتدا دندانپزشک می‌بایست در مورد دندان های فرد مراجعه کننده، سوالات عمومی را بپرسد تا اطلاعات لازم را به دست آورد سپس برای معاینه دندان ها با آینه و پروب، تک تک دندان ها را بررسی کند. از آن جایی که بهتر است بیماری ها و مشکلات دندان و دهان زود تشخیص داده شود پس باید معاینه به طور منظم و هر 6 ماه یکبار انجام شود.

  • در گذشته، دندان‌پزشکی را برابر با دندان‌سازی می‌دانستند اما امروزه دندان‌سازی تنها بخشی از دندان‌پزشکی است.
  • دروس تخصصی این رشته با دروس دوره‌ی دبیرستان بسیار متفاوت هستند اما میتوان گفت باید به درس زیست شناسی علاقه‌مند باشید.
  • وقتی لثه تحلیل برود، علاوه بر بیش از حد نمایان شدن ریشه دندان ها که ظاهر نازیبایی به لثه ها می‌دهد باعث خرابی ریشه دندان ها و در نتیجه از دست دادن دندان ها می شود.
  • همان‌طور که می‌دانید مینای دندان یک روکش طبیعی روی دندان‌هاست که ظاهر یکدست و سالم دندان‌ها مدیون آن است.
  • شهریه کلیه واحدهای پردیس خودگردان پزشکی و دندان‌پزشکی به غیر از سه دانشگاه مستقر در تهران، برای یک ترم تحصیلی مبلغی معادل بیش از 10 میلیون 500 تا 10 میلیون و 900 هزار تومان بوده است.
  • دندانپزشکی شاخه ای از پزشکی است که شامل مطالعه، تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری ها، اختلالات و شرایط حفره دهان، معمولا در دندان ها، همچنین مخاط دهان و ساختارها و بافت های مجاور و مرتبط، به خصوص در فک و ناحیه صورت.

امسال قرار است پرداخت شهریه در این دانشگاه با سال‌های گذشته تفاوت پیدا کند. امسال در ابتدا واحدهای دانشگاهی براساس زیر ساخت‌ها و امکانات آموزشی خود دسته‌‌بندی خواهند شد، سپس شهریه مشخص می‌شود. به طور مثال، شهریه دانشجویی که در واحد علوم‌ و تحقیقات تهران تحصیل می‌کند، با شهریه دانشجویی که در ایلام درس می‌خواند، متفاوت خواهد بود.

این یک مانع فیزیکی است که از جمع شدن غذا و سایر باکتری‌ها در شکاف‌های دندان جلوگیری کرده و مانع ایجاد پوسیدگی در دندان‌ها می‌شود. فیشور سیلانت معمولا برای کودکان توصیه می‌شود، زیرا خطر پوسیدگی دندان‌های دائمی را کاهش می‌دهد. در گذشته، دندان‌پزشکی را برابر با دندان‌سازی می‌دانستند اما امروزه دندان‌سازی تنها بخشی از دندان‌پزشکی است. حوزه سلامت کشور هر روز شاهد اخبار و رویدادهای گوناگونی است که مهم‌ترین آنها را در قالب بسته «اخبار سلامت» مرور می کنیم. گروه جهادی شهید شکری، جمعی از دندان‌پزشکان هستند که دغدغه‌شان کمک به مردم در این شرایط سخت اقتصادی و خدمت به خانواده شهدای مدافع حرم است. و در نهایت دانشجو بعد از گذراندن دوران پری کلینیک به درمان بالینی بیماران می پردازد.

درآمد دندان‌پزشک عمومی و دندان‌پزشک متخصص (حداقل در بیشتر تخصص‌های دندان) تفاوت چشم‌گیری ندارند. اما در شاخه‌های پزشکی، اختلاف درآمد پزشک عمومی با پزشک متخصص (مخصوصأ تخصص‌هایی مانند زنان و زایمان یا تخصص‌هایی که شامل جراحی هم می‌شوند) معمولأ بسیار زیاد است. در شرایط فعلی جامعه ما، دندان‌پزشکی یکی از مشاغلی است که به داشتن درآمد بالا مشهور شده است. البته درآمد دندان‌پزشکان با توجه به محل و شرایط کار آن‌ها متفاوت خواهد بود. آن‌هایی که در بخش دولتی کار می‌کنند، مطابق با قوانین پرداخت دولتی حقوق دریافت خواهند کرد.

معرفی رشته مهندسی کشاورزی گرایش گياه پزشکی

رشته دندان پزشکی تلفیقی از علم پزشکی، هنر و ابتکار است یعنی شما صرفا اگر فردی باهوش هستید برای دندان پزشک شدن کافی نیست بلکه باید فردی باهوش، با ابتکار به عمل بالا و هنردوست باشید. برای مثال برای قوی شدن در کار عملی در درس‌هایی مانند مورفولوژی دهان و دندان و پروتز دانشجویان با گچ کار می‌کنند. البته ایجاد گرایش‌های جدید و متنوع این رشته امکان درآمدزایی آن را بیشتر می‌کند خصوصا اگر مهارت‌های لازم و کافی داشته باشید. در حال حاضر دندانپزشکی زیبایی یکی از پرطرفدارترین و پول‌سازترین گرایش‌های تخصصی در دندانپزشکی است. همان‌طور که گفته شد، امکان کار در مراکز دولتی، دانشگاه‌ها یا مطب خصوصی وجود دارد. اما این رشته به سه دوره مجزا تقسیم می‌شود که دوره اول را دوره 2 ساله علوم پایه و دوره دوم را دوره 4 ساله کارآموزی تشکیل می‌دهد.

تخصص ارتودنسی : (ORTHODONTICS)

با توجه به این که رشته دندان‌پزشکی دومین رشته پرطرفدار علوم تجربی است، میانگین درصد باید بالای 70 و رتبه قبولی را باید زیر 1000 در نظر گرفت. کشور اسپانیا را می‌توان از ارزان‌ترین کشورهای جهان برای تحصیل دندان‌پزشکی به حساب آورد. متقاضیانی که دارای مدرک مهارت زبان اسپانیایی می‌باشند، می‌توانند به صورت تقریبأ رایگان در رشته دندان‌پزشکی این کشور تحصیل کنند. متقاضیان برای تحصیل رشته دندان‌پزشکی نیازمند پذیرش در آزمون جامع می‌باشند. پس از گذراندن این مرحله و در صورت قبولی در این آزمون، ورود به دندان‌پزشکی برای افراد امکان پذیر می‌شود.

دندانپزشکان وظیفه تشخیص بیماری های دهان و دندان را دارند و علاوه بر آن ؛ مواردی همچون زیبایی دندان از طریق اقدامات ترمیمی و ارتودنسی نیز بر عهده آن هاست. دندانپزشکان عمومی می توانند، بیماری های مربوط به دندان ها و دهان را در مراحل اولیه تشخیص داده و جلوی پیشرفت بیماری را بگیرد و این بیماری را درمان کند. یک دندانپزشک عمومی سعی می‌کند از بروز مشکلات مربوط به دهان و دندان جلوگیری کند. تمام دندانپزشکان ابتدا دوره عمومی دندانپزشکی را میگذرانند و بعد از اینکه در آزمون رشته ی تخصصی مورد علاقه ی خودشان شرکت کردنند می‌توانند تخصصشان را در رشته ی مورد نظر بگیرند.

تنها داوطلبانی می‌توانند در رشته دندانپزشکی به ادامه تحصیل بپردازند که در کنکور سراسری قبول شوند. متاسفانه برخی از داوطلبان با فرض اینکه نمرات بالایی در سوابق تحصیلی دارند به فکر ثبت‌نام در رشته دندانپزشکی بدون کنکور هستند. داوطلبان گروه تجربی که به دنبال قبولی در این رشته پرطرفدار هستند باید یک رتبه عالی در کنکور سراسری به دست آورند.