معرفی رشته دندانپزشکی

و دندانپزشکی که موفق به کسب نمره قبولی در این امتحان شود، دارای بورد تخصصی است. دندانپزشک در طول این مدت با آموزش های لازم، حوزه کاری خود را محدود به درمان های ویژه ای می کند. در نتیجه، قادر به انجام درمان های تخصصی تر و پیچیده تری در حوزه کاری خاص می شود. طول مدت تحصیل در رشته های تخصصی، بین 3 تا 5 سال بسته به رشته تخصصی متغیر است.

  • دکترای عمومی این رشته پرطرفدار به صورت 6 ساله در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد.
  • رایج ترین مواد برای پر کردن دندان ها، مواد پر کننده ی همرنگ دندان ها است که شکل بدی به دندان ها نداده و زیبایی ظاهر دندان ها را نیز حفظ می‌کند.
  • اطمینان حاصل کنید که تمام سطوح پروتز، از جمله سطحی که با لثه‌های شما تماس دارد، را به‌صورت کامل مسواک بزنید.
  • این رزین ممکن است به‌مرورزمان نیاز به تعویض داشته باشد، زیرا سایش یا لکه در آن ایجاد می‌شود.

کشورهایی مانند ایرلند، سوئد، ژاپن، استرالیا، ایالات متحده، اسپانیا از بهترین کشورها برای شغل دندانپزشکی به حساب می آید. اگر در قصد تحصیل دراین رشته و مهاجرت را دارید، بهتر است از الان برای مهاجرت به این کشورها و داشتن یک شغل عالی برنامه ریزی کنید. شغل هایی مانند متخصص پروتز، ارتودنسی، دندانپزشک، جراح فک و صورت از پردرآمد ترین شغل ها دراین حرفه در دنیا به حساب می آیند. یکی از رشته هایی که داوطلبان کنکور می توانند آن را در دفترچه انتخاب رشته کنکور مشاهده نمایند، رشته دندانپزشکیمی باشد. داوطلبان علاقه مند به دندانپزشکیمی بایست پیش از آغاز انتخاب رشته کنکور اطلاعات کافی در خصوص این رشته، درس های عمومی و اختصاصی و بازارکار آن داشته باشند. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم رشته دندانپزشکی را معرفی کرده و در خصوص موقعیت شغلی و بازارکار آن توضیحاتی ارائه دهیم.

دانشجویانی که پس از فارغ‌التحصیلی به فکر مهاجرت هستند باید به زبان کشور مقصد تسلط داشته باشند. برخی از کشورها برای اجازه کار دوره‌های آموزشی خاصی را برای دندانپزشکان برگزار می‌کنند. این بدین معنی است که داوطلبان باید قبل از هر کاری به سایت دانشگاه‌ها مراجعه کنند و از شرایط ادامه تحصیل در آن دانشگاه و کشور مطلع شوند. کشورهایی مانند آلمان، کانادا، اتریش، دانمارک، استرالیا و آمریکا بهترین کشورها برای ادامه تحصیل و کار دندانپزشکی محسوب می‌شوند.

فرصت های شغلی برای رشته دندانپزشکی

از دندان پزشکی عمومی گرفته تا متخصص ارتودنسی، جراح دندان پزشکی، متخصص ریشه و ترمیم دندان همگی گزینه‌های متعددی هستند که باید باتوجه‌به نوع مشکل و درمان موردنیاز به آنها مراجعه کرد. برای مثال برای دریافت انواع خدمات و درمان های دندانپزشکی مختص کودکان و خردسالان، باید به مطب دندان پزشکی اطفال مراجعه کرد. یکی از روش‌های زیبایی دندان، جراحی لثه به‌منظور تغییر شکل لثه و اصلاح خطوط لثه است.

تاریخچهٔ دندان‌پزشکی در ایران[ویرایش]

دسته‌ی اول در دو سال ابتدایی تحصیل قبل از امتحان جامع علوم پایه ارائه می‌شوند که شامل دروس پایه‌ی پزشکی مانند فیزیولوژی عمومی، آناتومی عمومی، باکتری شناسی، بیوشیمی، ژنتیک و … دسته دیگر دروس اختصاصی در طول چهار سال انتهایی که بعد از قبولی در آزمون جامع علوم پایه ارائه می‌شود که شامل دروس جراحی، پریودونتیکس، اندودونتیکس، پاتولوژی دهان، ترمیمی، پروتزهای دندانی و … درست مانند سایر رشته‌ها و تخصص‌های پزشکی، حرفه دندان پزشکی نیز تخصص‌های متفاوتی دارد.

نکات منفی در رشته دندانپزشکی

شاید برای بسیاری از داوطلبان این سوال پیش آید که دانشجویان در این دوره دو ساله باید چه کارهایی انجام دهند؟ دانشجویان در این دوره دو ساله در مناطق محروم خدمات دندانپزشکی ارائه می‌دهند. این خدمات دندانپزشکی شامل کشیدن دندان، ترمیم و پر کردن دندان، درمان کانال ریشه، پروتز، درمان لثه و … است. به عبارت دیگر دانشجویان در این مناطق به افرادی کمک می‌کنند که امکانات لازم برای خدمات درمانی دندانپزشکی را در شهرها ندارند. دانشجویان رشته دندانپزشکی پس از گذراندن 6 سال تحصیلی می‌توانند به سراغ گرایش‌های تخصصی یا به عبارتی دیگر دوره تخصص رشته دندانپزشکی بروند. دوره تخصصی رشته دندانپزشکی در یک بازه زمانی 5 ساله در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد. دوره تخصص رشته دندانپزشکی در سه بخش مختلف دروس عمومی (دروس نظری)، دروس پایه (دروس عملی نظری) و دروس اختصاصی (دروس عملی) ارائه می‌شود.