دندانپزشکی راهنمای جامع رشته دندانپزشکی ، از رتبه قبولی و دروس تا دانشگاه ها و بازار کار

یکی دیگر از مهمترین تخصص های دندانپزشکی تخصص جراحی لثه است؛ این تخصص مربوط به لثه و بافت های نگهدارنده اطراف دندانهاست. این بافتها شامل نسج نرم و استخوان می باشند که تکیه گاه و پایه دندانها هستند. معمولا با افزایش سن و بویژه رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان، لثه دچار تحلیل و بیماری می شود. با توجه به پیشرفت آهسته و بدون درد بیماری لثه، بسیاری از بیماران در مراحل پایانی متوجه بیماری خود می شوند که درمان را بسیار مشکل خواهد کرد.

یکی دیگر از روش‌های ترمیم و زیبایی دندان‌ها، استفاده از روکش‌های زیبایی روی دندان‌هاست. این روکش‌ها ظاهری یکدست، منظم، تمیز، سفید و سالم به دندان‌ها می‌دهند و موجب بهبود طرح لبخند نیز خواهند شد. استفاده ازاین روکش‌های زیبایی دندان نیز یکی از رایج‌ترین گزینه‌ها در بین انواع خدمات و درمان های دندانپزشکی است. برای مثال کاشت نگین دندانی یکی از آنهاست که متناسب با ساختار دندان‌ها، کاشت نگین روی دندان برای زیبایی ظاهری آنها انجام می‌شود.

  • استفاده از تکنولوژی پیشرفته و مواد دندانپزشکی با کیفیت، دانش و تجربه سالها فعالیت، باعث اطمینان بخشی به بیماران از لحاظ تجربه درمانی متفاوت می باشد.
  • دردهای عضلانی و مفصلی، خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی و واگیردار و نیاز به هزینه نسبتا بالا برای راه اندازی مطب و فرسودگی جسمی هم از معایب این رشته هستند.
  • کلینیک فروردین در تمام اوقات شبانه روز و بدون تعطیلی آماده ارائه خدمات به هموطنان عزیز می باشد .
  • این موضوع به مرور زمان آن‌ها را با مشکلات جدی و سختی روبه‌رو می‌کند.
  • دورهٔ آن پنج سال بود که چهار سال آن صرف آموزش‌های عملی و نظری می‌گردید و یک سال به تهیه و تدوین پایان‌نامه اختصاص داشت.
  • شرایط درمانی کودکان دارای تفاوت های بسیاری نسبت به بزرگسالان است که به همین دلیل تخصصی جداگانه برای کودکان در نظر گرفته شده است.

کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی فروردین واقع در غرب تهران یکی از مجهزترین کلینیک های دندانپزشکی تهران میباشد. در پایان دوره باید در آزمون کشوری بورد تخصصی (دانشنامه تخصصی) شرکت نمود تا صلاحیت علمی لازم را احراز نمود. افرادی که در این آزمون پذیرفته می شوند بر روی تابلوی مطب خود عبارت “دارای بورد تخصصی” یا “بورد تخصصی ناسیونال” را درج می نمایند و مدرک “دانشنامه تخصصی” را در معرض دید مراجعین قرار می دهند. برای مشکلات شدید فکی، جراحی و نمونه برداری از کیستها و تومورهای ناحیه فک و صورت، کاشت دندان ، انواع جراحیهای زیبایی صورت مانند عمل بینی،گونه و لب و … .

جراح – دندانپزشک

بنابراین دانشجویان و دندانپزشکان، نباید خود را به دروس دانشگاهی و آموزش‌های تئوری محدود کنند، بلکه باید از هر فرصتی برای افزایش مهارت‌های علمی و عملی خود نهایت استفاده را ببرند. برای ورود به بازار کار، علاوه بر آشنایی با مهارت‌های تخصصی رشته مورد نظر باید با سایر مهارت‌های فردی هم آشنایی داشته باشید. در حقیقت، این مهارت‌های فردی هستند که یک شخص را از میان رقبا متمایز می‌کنند و سبب موفقیت او در زمینه‌ها و موقعیت‌های شغلی می‌شوند. چنین مهارت‌هایی سبب تعامل بهتر فرد در سازمان و محیط‌های کاری خواهد شد و به طور معمول با نام «مهارت‌های نرم» از آن نام می‌برند.

دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی و هنگام شرکت در طرح اجباری به صورت ماهیانه حقوق دریافت می‌کنند. بدون شک نمی‌توان رشته‌ای را پیدا کرد که داوطلبان را دچار دردسر نکند یا یک رشته آسان و بی چالش باشد. بنابراین داوطلبان باید از این موضوع مطلع باشند که هر رشته تحصیلی دشواری های خاص خود را دارد. داوطلبان باید قبل از انتخاب رشته تحصیلی از تمامی سختی های رشته مورد علاقه خود آگاه باشند.

ابلاغ تعرفه دندانپزشکی برای اولین بار در کشور

البته مشکلات متعددی نیز با این تحلیل لثه‌ها ایجاد می‌شود که از جمله آن می‌توان به افزایش خرابی ریشه دندان‌ها، ازدست‌دادن دندان و افزایش حساسیت لثه و دندان نیز شود. به همین دلیل در روش دیگر چند ماه پس از برداشتن دندان‌ها می‌توان دندان مصنوعی را متناسب با ساختار و زاویه‌های فک ساخت. این به استخوان فک زمان می‌دهد تا بهبود یابد و به این معنی است که پروتز می‌تواند تناسب بهتری با ساختار فک داشته باشد.

البته در این دانشگاه در صورت داشتن شرایط خاص مانند برخورداری از سهمیه ایثارگران و جانبازان، تخفیف شهریه چشم گیری را شاهد خواهید بود. در این درس در ارتباط با مسایل ترمیمی و بازسازی دستگاه جونده (دندانها و ساختمان مجاور کناری صورت) از طریق پروتزهای ثابت، متحرک (پارسیل و کامل) و فک و صورت بحث می‌شود. همچنین مسایل مربوط به اصول اکلوژن در این رشته مورد تدریس علمی عملی قرار می‌گیرد. در این مرحله دانشجویان درسهای نظری و عملی علوم پایه و عمومی را در دانشگاه (کلاس و آزمایشگاه)‌ می‌گذرانند.

ایمپلنت دندان یکی از روش‌های نسبتا دید دندانپزشکی است که برای جایگزینی دندان ازدست‌رفته انجام می‌شود. باید به این مورد اشاره کنیم که هر ساله در ایران حدود ۱۲ هزار دندانپزشک در دانشگاه ها پذیرش می شوند. معمولا در کلینیک ها دندانپزشک یک حقوق ثابت دارند و علاوه بر آن به ازای هر بیمار، درصدی هم به عنوان حق العمل دریافت می‌کند که بستگی به توافق و قرارداد بین مالک کلینیک و دندانپزشک دارد. در ادامه دروسی را آورده ایم، که در هر دوره از دندانپزشکی گذرانده می شود. ، اندودانتیکس، پاتولوژی دهان، ترمیمی، پروتزهای دندانی و… را بگذراند.

اگر این پلاک باعث شکسته شدن مینای دندان بشود، باکتری ها وارد هسته ی دندان شده و باعث آلوده شدن خون و اعصابی که در هسته ی دندان وجود دارد می‌شود و این امر می‌تواند آسیب جدی به دندان وارد کند. اگر دندان ها اوربایت یا بیرون زده باشد و یا بیشتر از حد معمول باشند، توصیه می‌شود که از این روش استفاده شود. دندان های مصنوعی خود را حتما قبل از خواب از دهانتان بیرون آورده و با آن ها نخوابید چون این دندان ها باید روزانه تمیز شوند. در بعضی مواقع فضایی برای این روکش نیست، در نتیجه دندانپزشک مجبور است شکل دندان ها را کمی تغییر دهد.