علم دندانپزشکی و شاخه های آن + دروس، گرایش ها، مزایا و معایب متخصص ارتودنسی

اگر داوطلب کنکور تجربی هستید، با مرکز مشاوره آویژه همراه باشید و این مقاله را تا به انتها بخوانید تا با رشته دندانپزشکی به صورت کامل آشنا شوید. همچنین یک دندانپزشک باید بطور مرتب نرمش و ورزش کند تا دچار کمردرد و پادرد مزمن نگردد. امکان ادامه تحصیل فوق دکترا در رشته‌های مختلف دندان‌پزشکی در ایران وجود دارد. در پزشکی مخصوصا دوره عمومی درس خواندن دوره دانشجویی و تسلط کافی به مباحث کتاب ها در کنار کار بالینی مهم تر از دندانپزشکی است. اما در دندانپزشکی کار عملی و مهارت دست که بلد باشید روی دندان انجام بدهید از درس خواندن مهم تر است. یعنی اگر خیلی مطالب علمی بلد باشید و مطالعه زیادی داشته باشد ولی در کار عملی و دستی ضعیف باشید دندانپزشک خوبی نخواهید شد.

  • ترمیم و بازسازی دندان های طبیعی و تأمین زیبایی ظاهری دندان ها بخشی از وظایف متخصصان این شاخه رشته دندانپزشکی است.
  • برای انتخاب صحیح رشته و شغل، لازم است که هر فرد به ویژگی‌های شخصیتی، استعداد، علایق و مهارت‌های خود توجه کند.
  • دندانپزشک به تشخیص و درمان بیماری‌های دهان و دندان می پردازد و از همین رو شاید بهتر باشد که عنوان این رشته را دهان‌پزشکی گذاشت.

ابتدا دندان‌های مصنوعی خود را مسواک بزنید تا تکه‌های غذا از بین برود. از یک پاک‌کننده دندان مصنوعی غیر ساینده استفاده کنید، نه خمیردندان. مراقب باشید که خیلی محکم آنها را مالش ندهید زیرا ممکن است باعث ایجاد شیارهایی در سطح آنها شود. همان‌طور که می‌دانید مینای دندان یک روکش طبیعی روی دندان‌هاست که ظاهر یکدست و سالم دندان‌ها مدیون آن است. اما به‌مرورزمان و به دلیل عدم مراقبت از دندان‌ها یا مصرف بیش از حد ترکیبات اسیدی و قندی این مینا از بین رفته و ظاهر دندان‌ها زشت می‌شود. در پر ‌کردن دندان، حفره دندان بعد از برداشتن پوسیدگی با مواد خاصی مهر و موم می‌شود.

شرایط ادامه تحصیل رشته دندان‌پزشکی در مقاطع بالاتر در دانشگاه‌های ایران

دندانپزشکی مثل پزشکی نیست که با نسخه نوشتن هم شاید بتوانید درآمد داشته باشید، باید کار عملی انجام بدهید. امروزه در کشور ایران فرصت‌های شغلی برای دندانپزشکان جوان به دو دلیل عمده محدودتر شده است که یکی از این دلایل پیشرفت بهداشت در کشور ایران است است. یعنی خوشبختانه کشور ایران نیز مانند سایر کشورهای جهان در جهت پیشگیری و اهداف بهداشتی حرکت کرده و بسیاری از بیماری‌ها را مهار و کنترل کرده است. از سوی دیگر در چند سال اخیر رشد پزشکان و دندانپزشکان نسبت به نرخ رشد جمعیت افزایش یافته است. برای مثال اگر تا ۲۰ سال قبل به ازای هر ۲۵ هزار نفر یک دندانپزشک وجود داشت حال به ازای هر ۵ یا ۶ هزار نفر یک دندانپزشک وجود دارد. البته ذکر عوامل فوق به معنای آن نیست که هیچ فرصت شغلی برای دندانپزشکان جوان وجود ندارد بلکه در بسیاری از شهرستانهای کشور، ایران هنوز شاهد کمبود دندانپزشک هستیم.

مدت زمان ایمپلنت دندان چقدر است؟

در این روش، دندانپزشک از ترکیبات شیمیایی و سایش لکه استفاده می‌کند و در نتیجه دندان هایی تمیز و سفید و بدون لک به دست می‌آید. برای ترمیم این روکش و رفع مشکلات دندان از روش میناکاری دندان استفاده می‌شود. به روکش طبیعی که روی دندان ها قرار دارد، مینا گفته می‌شود که ظاهری سالم و مرتب و یکدست به دندان ها می‌دهد. اما به دلیل مراقبت نکردن صحیح از دندان ها و مصرف بیش ار حد مواد خوراکی که برای دندان ها مضر است، این روکش به مرور زمان از بین می‎رود و ظاهری نامطلوب به دندان ها می‌دهد. اغلب در ورزش هایی که ممکن است به دندان و دهان آسیب جدی وارد شود، از محافظ دهان و دندان استفاده می‌شود تا از این آسیب هایی که ناشی از ضربه ها ی عمدی و یا غیر عمدی است، جلوگیری کند. برای پیشگری از آسیب دیدن لثه ها، دندان ها، فک و زبان از این محافظ استفاده می‌شود.این محافظ به طور کامل لثه ها و دندان ها را پوشش می‌دهد.

لمینت دندان چیست؟

با این تفاوت که در دوران طرح تخصص، با پرداخت شهریه دوره تخصص نیازی به گذراندن دوران طرح نخواهید داشت. البته این شرایط هم اکنون در دانشگاه‌های آزاد قابل اجرا می‌باشد و برای اطلاعات بیش‌تر، باید به دانشگاه مبدأ مراجعه شود. یکی دیگر از انواع خدمات و درمان های دندانپزشکی، اوردنچر دندان نام دارد. هنگامی که یک بیمار تمام دندان‌های بالایی یا پایینی خود را از دست می‌دهد، گزینه‌های مختلفی برای جایگزینی آن دندان‌ها در دسترس است. برخی از افراد پروتزهای دندانی معمولی را که روی لثه قرار می‌گیرند ترجیح می‌دهند.

البته این مشکل زمانی رخ می‌دهد که بیمار دستورات متخصص را برای استفاده منظم از پلاک‌های نگه‌دارنده رعایت نکند و یا ارتودنسی توسط دندان‌پزشک غیرمتخصص انجام شود. برای رسیدن به یک پیوند ساختاری خوب با آمالگام های سنتی اغلب لازم بود که بخشی از ساختار دندان تخریب شود تا بتوان مواد را درون محل قرارگیری آن شکل داد. نصب لومینیرز در دو جلسه انجام می‌شود که در جلسه اول یک قالب سفارشی از دندان‌های بیمار گرفته می‌شود و سایه‌ای مناسب دندان وی انتخاب خواهد شد. در جلسه دوم تناسب روکش و سایه آن بررسی‌شده و سپس به‌سادگی بروی دندان نصب می‌شود.