رویاهای تکرار شونده: معنای آنها چیست و چگونه می توان با آن کنار آمد


برای سری خبرنامه خواب، اما بهتر از CNN ثبت نام کنید. راهنمای هفت ،متی ما نکات مفیدی برای رسیدن به خواب بهتر دارد.



CNN

سال‌ها رویای ، خوردن، لق شدن یا افتادن دندان‌هایم خوابم را آزار می‌داد. عزیزان من بارها و بارها رویای پرواز، غلتیدن با ماشین خودران یا دیر رسیدن به مدرسه یا محل کار را در سر داشته اند. اینها نیستند کابوس های معمولی، که معمولا یک بار اتفاق می افتد. آنها برخی از رایج ترین رویاهای تکرار شونده هستند که تمایل به منفی دارند و ممکن است برای غلبه بر آنها کمی تلاش شود.

دیردر بارت، محقق رویا، می‌گوید: «رویاهای تکرار شونده احتمالاً مربوط به تجربیات بسیار عمیق زندگی یا فقط مسائل منطقی شخصیتی هستند که به نوعی در زندگی بیداری تکرار می‌شوند، زیرا آنها بخشی از شما هستند تا یک رویداد یکباره. مدرس روانشناسی در بخش روانپزشکی در دانشکده پزشکی هاروارد.

رویاهای تکراری که تمایل به منفی دارند می توانند استرس زا باشند.

از آنجا که رویاهای ما به گفته بارت، معمولاً خود را تکرار نکنید، تنها کافی است یک رویا را دو بار یا بیشتر ببینید تا تکرار شونده در نظر گرفته شود. بارت گفت، آنها در دوران کودکی شایع تر هستند، اما می توانند تا بزرگسالی نیز ادامه داشته باشند. بارت گفت و رویاهای تکرار شونده همیشه در مجاورت یکدیگر اتفاق نمی‌افتند – آنها می‌توانند چندین بار در ماه یا سال‌ها از هم جدا شوند.

به گفته کارشناسان، رویاهای تکرار شونده ممکن است هر بار ی،ان باشند، یا فقط ممکن است همان سناریوها یا نگر، ها را بازیافت کنند.

دکتر نیریت سافر-دودک، روانشناس بالینی، مدرس ارشد گروه روانشناسی در دانشگاه بن گوریون، گفت: ارزیابی شیوع رویاهای مکرر دشوار است زیرا این چیزی نیست که به طور منظم برای ا،ر افراد اتفاق بیفتد. از Negev در اسرائیل، از طریق ایمیل. و هنگامی که از مردم در مورد رویاهای گذشته در زندگی خود سؤال می شود، ممکن است تحت تأثیر تحریف حافظه، علاقه به رویاها (یا فقدان آن) یا عوامل دیگر قرار گیرند.

دکتر ال، دیمیتریو، متخصص طب خواب، موسس Silicon Psych، یک مطب روانپزشکی و پزشکی خواب در منلو پارک، کالیفرنیا، گفت: صرف نظر از این، هر چیزی که به طور مکرر مطرح می شود ارزش بررسی دارد.

دیمیتریو گفت: «مردم این نوع رویکرد لمس ، و رفتن را با چیزهایی دارند که ناراحت کننده یا ترس آور هستند، و من فکر می کنم رویاها نیز به نوعی مشابه هستند. “به ،وان یک روانپزشک، من تمایل دارم بگویم که پیامی وجود دارد که ممکن است سعی شود به شما منتقل شود. و پاسخ ممکن است این باشد که بفهمیم آن چیست. و من فکر می‌کنم وقتی این کار را انجام می‌دهید، ممکن است بتو،د موضوع را آرام کنید.»

در اینجا نحوه تشخیص اینکه چه چیزی باعث رویاهای تکرار شونده شما می شود، آمده است.

برای برخی از رویاهای تکرار شونده، پیام ساده است – اگر به طور مکرر خواب می‌بینید که دیر به مدرسه یا محل کار می‌روید، احتمالاً اغلب از عدم آمادگی برای آن چیزها عصبی هستید. اما برخی دیگر، علی‌رغم رایج بودنشان، ممکن است م،ای جه، نداشته باشند، و برای یادگیری بیشتر باید کمی جستجوی روحی انجام دهید.

بارت گفت: «در تفسیر، ما واقعاً باور نداریم که نمادهای جه، وجود داشته باشد، اما (این) نوع سیستم نماد شخصی خود فرد و ارتباط آنها با چیزی است.

بارت و دیمیتریو گفتند، علاوه بر عدم آمادگی، سایر مضامین رایج رویاهای تکرار شونده عبارتند از شرمندگی اجتماعی، احساس بی کفایتی در مقایسه با دیگران و خطر به شکل تصادفات اتومبیل یا بلایای طبیعی.

بارت گفت، برخی از افراد رویاهایی در مورد اضطراب امتحان دارند، حتی اگر سال ها در مدرسه نرفته باشند. این می تواند نشان دهنده ترس عمومی از ش،ت یا احساس قضاوت شدن توسط شخصیت های معتبر باشد. رویاهای از دست دادن یا آسیب دیدن دندان ممکن است با از دست دادن چیز دیگری در زندگی، احساس ناامیدی یا بی دفاعی یا نگر، های سلامتی مرتبط باشد.

دیمیتریو گفت: هنگامی که با یک رویا تکرار شونده روبرو می شوید، از خود بپرسید که این پیام چه می تواند باشد. رابطه شما با چیزها یا افراد در خواب چیست؟ ترس و سیستم اعتقادی شما در مورد آن چیزها چیست؟ پنج چیز اصلی در زندگی شما که ممکن است باعث آن شود یا به آن مرتبط باشد چیست؟ واقعا نگران چی هستی؟

بارت گفت: “من قطعاً فکر می کنم خوب است که تعبیر خواب غیررسمی را انجام دهید، چه به تنهایی یا با یک فرد نزدیک و قابل اعتماد که ممکن است چیزهایی را در آن ببیند که شما نمی بینید.”

دیمیتریو گفت که افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه یا اضطراب بیشتر احتمال دارد رویاهای مکرر ببینند، به ویژه خواب هایی که ماهیت مضطرب دارند. رویای PTSD ناشی از ضربه ای شدید است که همچنان به ،وان یک کابوس برمی گردد.

او افزود: “مغز در تلاش است تا چیزی را حل کند و آن را در حالت استراحت قرار دهد.” اما «در افراد مبتلا به PTSD، رویاهای آنها به قدری واضح است که آنها را از خواب بیدار می کند. و این مشکل می شود زیرا رویا هرگز پردازش نمی شود. … و به همین دلیل است که دوباره تکرار می شود – این یک کار ناتمام است.

گاهی اوقات رویاهای تکرار شونده می توانند به منابع بیولوژیکی نیز اشاره کنند. دیمیتریو گفت: «افراد مبتلا به آپنه خواب خواب هایی مانند غرق شدن، خفگی، امواج غول پیکر، نفس نفس زدن، زیر آب بودن یا خفه شدن را گزارش می کنند، زم، که آنها واقعاً به دلیل شرایط خود دچار وقفه تنفسی می شوند.

او اضافه کرد که می‌تواند محرک‌های محیطی نیز وجود داشته باشد، مانند دزدگیر ماشین در خیابان یا یک شیر آب که می‌چکد، که می‌تواند رویاها را با تصاویر آن چیزها رقم بزند.

هنگامی که احساس بهتری نسبت به نگر، های خود پیدا کردید، نوشتن در مورد آنها قبل از خواب می تواند برای کاهش رویاهای تکرار شونده منفی و به طور کلی استرس مفید باشد.

دیمیتریو گفت: “برای بیماران من و خودم، ژورنال نویسی ابزار قدرتمندی است.” مدیتیشن نیز می تواند کمک کند.

هنگامی که می د،د چه ترسی در پس رویای شما نهفته است، دیمیتریو توصیه کرد که آن را از طریق پردازش کنید روش سه ستونی مورد استفاده در درمان شناختی رفتاری: فکر خودکار شما چیست؟ احساس خودکار شما چیست؟ در نهایت، فکر جایگزین مبتنی بر واقعیت چیست؟

تمرین درم، رویاییکه به ،وان تمرین درم، تصویرسازی نیز شناخته می شود، می تواند هم برای رویاهای تکرار شونده و هم برای کابوس های شبانه موثر باشد. این رویکرد شامل نوشتن جزئیات ،اصر روایی رویا، سپس بازنویسی آن است تا به طور مثبت پایان یابد. درست قبل از به خواب رفتن، قصد دارید با گفتن با صدای بلند، «اگر یا زم، که شروع همان خواب بد را ببینم، می‌توانم این خواب بسیار بهتر را با نتیجه مثبت ببینم، دوباره رویاپردازی کنید.»

به گفته کارشناسان، اگر رویاهای تکرار شونده شما را دچار استرس یا ناراحتی می‌کند، علائم دیگری ایجاد می‌کند، یا شروع به اختلال در توانایی شما در عملکرد منظم می‌کند، وقت آن رسیده است که از متخصصان کمک بگیرید.

Soffer-Dudek گفت که رویاهای تکرار شونده نیز می تواند ناشی از بهداشت نامن، خواب باشد.

او گفت: «خیلی چیزهای ناخوشایند در شب اتفاق می‌افتد که مردم کم‌خواب هستند، خیلی دیر کافئین می‌نوشند، خیلی دیر الکل می‌نوشند، خیلی دیر کار می‌،د یا شب گذشته چهار ساعت می‌خوابیدند زیرا خیلی دیر بیدار می‌ماندند». “هسته اساسی و پایه زندگی رویایی سالم با خواب سالم شروع می شود

دیمیتریو همچنین توصیه می‌کند حواس‌پرتی‌هایی را محدود کنید که در زمان انعکاس و پردازش شما اختلال ایجاد می‌کنند، مانند صرف زمان غیرضروری در تلفن یا همیشه پر ، سکوت.

او گفت: وقتی ذهن شما همیشه درگیر است، “آنچه اتفاق می افتد این است که پردازش باید در جایی اتفاق بیفتد.” بنابراین اکنون فشار بیشتری وجود دارد که این اتفاق در زندگی رویایی شما رخ دهد.


منبع: https://edition.cnn.com/2023/04/09/health/recurring-dreams-meaning-cause-wellness/index.html