زمانی که خیال پردازی بیش از حد به یک اختلال تبدیل می شود


یادداشت ویراستار: نظرات بیان شده در این تفسیر صرفاً از نویسندگان است. سی ان ان کار خود را به نمایش می گذارد گفتگو، همکاری بین رو،مه نگاران و دانشگاهیان برای ارائه تحلیل و تفسیر اخبار. محتوا صرفا توسط The Conversation تولید می شود.



گفتگو

علیرغم آنچه اغلب به ما آموخته اند که باور کنیم، خیال پردازی می تواند بسیار مفید باشد. نه تنها می تواند منبع لذت و راهی برای رفع خستگی باشد، تحقیقات نشان می دهد که توانایی ما برای فرار ذهنی از زمان حال نیز می تواند خلاقیت، حل مسئله و برنامه ریزی را تقویت کند و ارائه دهد. پادزهر تنهایی.

رویاپردازی، زم، که به ،وان افکاری تعریف شود که به کاری که در حال حاضر انجام می‌دهید وابسته نیستند، به آن مشغول است. بخش خوبی از زندگی بیداری ما – یک میانگین از حدود 30 درصد مواقع اگر به طور تصادفی افراد را بررسی کنید. این بخشی از تجربه آگاهانه روزمره ما است. حتی ممکن است به آن فکر کنید حالت پیش فرض ما که ما به آن باز می گردیم، به خصوص در هنگام انجام کارهای پیش پا افتاده که به نیروی مغزی زیادی نیاز ندارند.

بیشتر بخو،د: خیال پردازی چیست؟ زم، که ذهن شما سرگردان است، بخش‌هایی از مغز فعالیتی شبیه به خواب نشان می‌دهند

اما این ،ن زده می شود 2.5٪ از بزرگسالان نوعی از رویاپردازی بیش از حد را تجربه کنید که به ،وان اختلال “رویاپردازی ناسازگار” تعریف می شود. به اصطلاح خیالبافان ناسازگار، به طور اجباری درگیر فانتزی های واضح و توطئه های خیال پردازی می شوند، به طوری که در توانایی آنها برای عملکرد در زندگی روزمره اختلال ایجاد می کند.

بیشتر بخو،د: چرا بی حوصلگی می تواند برای شما خوب باشد

رویاپردازی ناسازگار از چند جهت با خیال پردازی معمولی متفاوت است.

برخلاف رویاهای معمولی که می توانند زودگذر باشند (ث،ه های ماندگار) رویاپردازان ناسازگار می توانند چندین ساعت را در یک زمان در یک رویا سپری کنند. طبق یک مطالعه، خیالبافان ناسازگار به طور متوسط ​​هزینه می ،د حداقل نیمی از ساعات بیداری آنها غوطه ور در جهان های فانتزی عمدی ساخته شده. این جهان های اختراع شده اغلب غنی و خارق العاده هستند، با طرح های پیچیده و داستان های پیچیده که طی سالیان متمادی تکامل می یابند.

دنیای فانتزی خیالبافان ناسازگار، زنده و با ارزش است، و نیاز به ادامه فانتزی می تواند وجود داشته باشد. اجباری و اعتیاد آور. با رویاپردازی ناسازگار، میل شدیدی به رویاپردازی و آزار در مواقعی که امکان پذیر نباشد یا قطع شود، وجود دارد. همچنین بسیاری از آنها متوقف ، یا حتی کاهش مدت زم، را که صرف خیال پردازی می کنند دشوار است.

اما اولویت دادن به گذراندن زمان در واقعیت های جایگزین و تصوری به بهای نیازهای فیزیکی و اجتماعی می تواند مشکلاتی را در محل کار، مدرسه و حفظ روابط نزدیک ایجاد کند. بسیاری از افراد با خیالبافی ناسازگار ناراحتی رو،، مشکل در خواب و احساس شرم در مورد فعالیت خیال پردازی خود را گزارش کنید – چیزی که ممکن است از دیگران پنهان کنند.

توجه به این نکته مهم است که خیال پردازی غوطه ور و فعالیت فانتزی واضح به طور پیش فرض ناسازگار نیست. چیزی که خیال پردازی را «ناسازگار» می کند زم، است که کنترل آن دشوار می شود، زم، که زمان رویاپردازی بر زندگی واقعی اولویت دارد، و زم، که اجبار به رویاپردازی با اه، و روابط مهم زندگی تداخل می کند.

بیشتر بخو،د: در ستایش از انجام هیچ کاری

محققان گمان می‌کنند افرادی که با خیال‌پردازی ناسازگار دست و پنجه نرم می‌کنند، ممکن است توانایی ذاتی داشته باشند فانتزی های تخیلی فراگیر. بسیاری این توانایی را در اوایل دوران کودکی کشف می‌کنند، درک فانتزی و رویاپردازی می‌تواند برای تنظیم پریش، استفاده شود. با ایجاد دنیای درونی آسایش، آنها می توانند از واقعیت فرار کنند.

برخی – اما نه همه – رویاپردازان ناسازگار ممکن است از رویاپردازی به ،وان استفاده کنند یک استراتژی مق، ای. به ،وان مثال، رویاپردازی می تواند حواس را از واقعیتی ناخوشایند منحرف کند که ممکن است به مق، با تروما، رویدادهای دشوار زندگی یا انزوای اجتماعی کمک کند. اما انجام این کار می تواند منجر به چرخه معیوب فانتزی اجباری، جایی که استفاده از فانتزی برای جلوگیری از احساسات منفی، میل به رویاپردازی را تشدید می کند.

از بسیاری جهات، رویاپردازی تبدیل به یک رفتار اعتیاد آور می شود که همان مشکلاتی را که قرار بود کاهش دهد، دامن می زند. شاید تعجب آور نباشد که رویاپردازی ناسازگار تمایل به این دارد در کنار سایر اختلالات رخ می دهدشایع ترین آنها اختلال کم توجهی بیش فعالی، اضطراب، افسردگی و اختلال وسواس فکری-اجباری است.

به نظر می رسد رابطه قوی بین OCD و خیال پردازی ناسازگار وجود دارد. یک مطالعه نشان داد که بیش از نیمی از شرکت کنندگان دارای رویاپردازی ناسازگار نیز هستند علائم OCD را نشان داد. این ممکن است مک،سم های مش، احتمالی بین این دو اختلال را نشان دهد، از جمله افکار مزاحم، تفکیک و عدم کنترل شناختی.

اگرچه رویاپردازی های ناسازگاری به وجود آمده است افزایش توجه آنلاین و از طریق رسانه های اجتماعی، هنوز به طور رسمی در دستورالعمل های تشخیصی روانپزشکی به رسمیت شناخته نشده است.

این بدان م،ی است که بسیاری از متخصصان بهداشت ممکن است از این وضعیت بی اطلاع باشند، که منجر به تشخیص اشتباه یا رد علائم می شود، پریش،، انزوا و شرم بیشتر برای رویاپردازان ناسازگار خیلی ها در عوض به آن روی می آورند انجمن های آنلاین برای پشتیب، و شناخت همتایان.

این واقعیت که رویاپردازی ناسازگار به ،وان یک بیماری روانپزشکی شناخته نمی شود همچنین به این م،ی است که ما اطلاعات کمی در مورد گزینه های درم، داریم. وجود دارد یک مطالعه موردی مستند منتشر شده در یک مجله معتبر که نشان می دهد یک مرد 25 ساله توانست مدت زم، را که برای رویاپردازی می گذراند به نصف کاهش دهد – از تقریباً سه ساعت در روز به کمتر از یک ساعت و نیم. این کار در طول شش ماه با استفاده از ،یبی از درمان‌های روان‌شناختی مانند درمان شناختی رفتاری و ذهن آگاهی انجام شد.

اگرچه درمان تأثیری بر میزان سودآور بودن رویاپردازی او نداشت، اما او بهبودهایی را در کار و عملکرد اجتماعی و همچنین وسواس های اساسی گزارش کرد. امید است که با افزایش شناخت و درک رویاپردازی ناسازگار، گزینه های درم، بیشتری برای مبتلایان در دسترس باشد.

بیشتر بخو،د: چگونه نژاد، طبقه و ،ت شما روی رویاهای شما برای آینده تأثیر می گذارد


منبع: https://www.cnn.com/2023/01/09/health/maladaptive-daydreaming-disorder-wellness-partner