آنچه باید در مورد علائم و درمان بدانید


با کوتاه‌تر و سردتر شدن روزها، برخی از افراد ممکن است بخواهند تمام روز را با یک کتاب یا یک برنامه تلویزیونی در رختخواب بغل کنند. اما برای دیگران، تغییر فصل می‌تواند کار دشواری باشد افسردگی.

اختلال عاطفی فصلی نوعی افسردگی است که حدود 10 میلیون نفر را در ایالات متحده تحت تاثیر قرار می دهد.

Inquirer با سه متخصص بهداشت روان در مورد SAD، علائم و راه‌های درمان آن صحبت کرد.

به خودکشی فکر می کنی؟

اگر شما یا هر،ی که می شناسید به فکر خودکشی است، کمک 24/7 در دسترس است:

  • خط زندگی خودکشی و بحران 988 به بیش از 150 زبان کمک ارائه می دهد. با شماره 988 تماس بگیرید یا پیامک کنید. به اسپ،ایی، marca al 1-888-628-9454. اگه تو هستی ناشنوا یا کم شنوا، با شماره 1-800-799-4889 تماس بگیرید.
  • مرکز خودکشی و بحران فیلادلفیا در 215-686-4420 راهنمایی و ارزیابی در مورد افسردگی، آسیب به خود، ناامیدی، عصب،ت، اعتیاد و مشکلات رابطه ارائه می دهد.
  • چت بحران جانبازان در 1-800-273-8255 یا از طریق پیامک در 838255 موجود است.
  • پروژه ترور برای جوانان 25 ساله و زیر LGBTQ+ پشتیب، بحران ارائه می کند. با شماره 1-866-488-7386 تماس بگیرید، START را به 678678 پیامک کنید، یا شروع کنید چت ،.

متیو وینترستین، روانشناس بالینی در دانشگاه توماس جفرسون گفت: «این اساساً افسردگی است که در زمان خاصی از سال وجود دارد. ممکن است تمایل داشته باشید که آن را به ،وان بلوز زمست، رد کنید، اما این یک شکل واقعی افسردگی استبه گفته موسسه ملی سلامت روان.

ساعات کوتاه‌تر نور روز و زندگی در مکان‌های سردتر خطر ابتلا به اختلال عاطفی فصلی را در پاییز و زمستان افزایش می‌دهد. اما ممکن است در بهار و تابستان نیز اتفاق بیفتد.

گفت که زمان بندی یک شاخص کلیدی اختلال عاطفی فصلی است جیسون لوئیس، مدیر اختلالات خلقی، اضطراب و تروما در بیمارستان کودکان فیلادلفیا. او گفت: «علائم باید به دلیل تغییر فصل باشد، نه به دلیل یک عامل استرس زا مرتبط با فصل، مانند شروع مدرسه.

اختلال عاطفی فصلی در دوران جو، ایجاد می‌شود و در بین ،ن شایع‌تر از مردان است. لوئیس گفت که در میان کودکان “نسبتا نادر” است. نوجوان، که اختلال عاطفی فصلی را تجربه می کنند ممکن است علائم متفاوتی نسبت به بزرگسالان داشته باشند.

علائم افسردگی ممکن است برای همه متفاوت باشد.

تفاوت بین افسردگی و غم در این است که افسردگی باعث ایجاد آن می شود وینترستین گفت: سطحی از اختلال. اگر متوجه می‌شوید که در حال انزوا هستید، در کار یا مدرسه کار دشواری دارید و با کارهای روزانه دست و پنجه نرم می‌کنید، با پزشک خود در مورد اینکه آیا ممکن است از درمان سود ببرید یا خیر صحبت کنید.

سایر علائم احتمالی عبارتند از:

  • خوابیدن زیاد یا کم

  • به سختی بیدار شدن

  • احساس خستگی، کم انرژی یا کندی سرعت

  • احساس غمگینی یا تحریک پذیری غیرمعمول

  • از دست دادن علاقه به انجام کارها (حتی کارهایی که قبلاً از آنها لذت می بردید)

  • احساس گناه یا انتقاد از خود

  • داشتن افکار خودکشی، آرزوی مرگ یا صدمه زدن عمدی به خود

  • تغییر در وزن یا اشتها

در پاییز و زمستان: پرخوابی، افزایش وزن، کناره گیری اجتماعی و پرخوری می تواند نشانه هایی باشد که نشان می دهد شما دچار SAD هستید. یکی از علائم منحصر به فرد، هوس، به ویژه کربوهیدرات است. وینترستین گفت: «بعضی از مردم آن را طوری توصیف می‌کنند که انگار شما در حال آماده شدن برای رفتن به خواب زمست، هستید.

برای کودکان: لوئیس گفت: به دنبال نشانه‌های تحریک‌پذیری، غمگینی، خواب‌آلودگی یا اشتها (یا تمایل به خوردن بیشتر یا کمتر از حد معمول) باشید.

وینترستین گفت: “اگر این تجربه ،ی در زمستان های قبلی بوده است، منطقی است پیش بینی کنیم که ممکن است دوباره اتفاق بیفتد.” طبق NIMH، SAD می‌تواند در خانواده‌ها اجرا شود و افراد مبتلا به اختلالات خوردن، ADHD، اضطراب، اختلال هراس و اختلال دوقطبی می‌توانند در معرض خطر باشند. ریسک بالاتر.

لوئیس توصیه می‌کند مطمئن شوید که فرزندتان دارای میزان من،ی از تعامل اجتماعی و فعالیت بدنی است، به خصوص در خارج. به آنها کمک کنید به برنامه خواب سالم پایبند باشند و وعده های غذایی مغذی ارائه دهند. و اگر به مبارزه ادامه دادند، با پزشک اطفال یا متخصص سلامت روان فرزندتان صحبت کنید.

برای تهیه یک برنامه درم، با پزشک صحبت کنید. برخی از رویکردهایی که آنها ممکن است توصیه کنند عبارتند از:

لوئیس درمان شناختی رفتاری (CBT) را به ،وان نقطه شروع برای درمان SAD توصیه می کند. او توضیح داد: “این به شما راه هایی می آموزد که متفاوت فکر کنید و عمل کنید تا به ارتقای خلق و خوی مثبت و استراتژی های مق، ای کمک کنید.”

این یکی ممکن است باعث شود شما کمی شبیه یک گیاه باشید، اما می تواند باشد به اندازه درمان موثر است به گفته NIMH برای بهبود علائم SAD.

نور درم، از دهه 80 وجود داشته است و شامل نشستن در مقابل یک لامپ تخصصی به نام لایت با، است تا بدن شما را فریب دهد تا فکر کند این دستگاه بسیار درخشان نور خورشید است. لوئیس استفاده از آن را به مدت 30 تا 60 دقیقه در روز برای بهبود خلق و خو و کاهش علائم SAD توصیه می کند.

لایت با، ها توسط سازمان غذا و دارو تنظیم نمی شوند و نیازی به نسخه ندارند، اما همیشه باید قبل از ،ید و استفاده با یک پزشک صحبت کنید.

لایت با، ممکن است برای افراد مبتلا به بیماری های چشمی، مصرف یا استفاده از داروهای موضعی که حساسیت به نور خورشید را افزایش می دهند و افراد مبتلا به دیابت مفید نباشد.

ت،ا زارنکی، مدیر مرکز مشاوره دانشگاه در،ل، گفت: به دنبال یکی باشید که حداقل 10000 لو، (اندازه گیری شدت نور) را حذف کند.

دانشگاه دارد VeriLux HappyLights لامپ های درم، برای استفاده دانش آموزان

جعبه باید تا حد امکان نور UV کمتری تولید کند. کلینیک مایو توصیه می کند لامپی را انتخاب کنید که باشد به طور خاص برای درمان SAD طراحی شده است. سایر لامپ‌هایی که برای درمان بیماری‌های پوستی طراحی شده‌اند ممکن است نور UV بیش از حد داشته باشند.

افرادی که علائم شدید دارند ممکن است از یک داروی ضد افسردگی بهره مند شوند. مانند بسیاری از داروها، داروهای ضد افسردگی ممکن است عوارض جانبی داشته باشند و ممکن است چند هفته طول بکشد تا احساس آرامش کنید. داروهای ضد افسردگی باید توسط پزشک تجویز شود.

شاید شنیده باشید که مکمل های ویتامین D می توانند به بهبود علائم افسردگی فصلی کمک کنند. تحقیقات سطوح پایین ویتامین D را در میان افراد مبتلا به افسردگی فصلی نشان داده است. اما به گفته NIMH، تحقیقات کمی در مورد اینکه آیا مصرف مکمل های غذایی می تواند علائم را بهبود بخشد، وجود دارد.

منابع خبره

  • متیو وینترستین، روانشناس بالینی در دانشگاه توماس جفرسون.
  • جیسون لوئیس، مدیر بخش اختلالات خلقی، اضطراب و تروما در بیمارستان کودکان فیلادلفیا.
  • ت،ا زارنکی، مدیر مرکز مشاوره دانشگاه در،ل


منبع: https://www.inquirer.com/health/wellness/what-is-seasonal-affective-disorder-do-i-have-it-20221208.html