چگونه ترافیک ساعت شلوغی می تواند بر مغز شما تأثیر بگذارد


3 آوریل 2023 – هیچ ، دوست ندارد در ترافیک بنشیند. اکنون، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که سخت‌گیری در ساعات شلوغی ممکن است خطرات قابل توجهی برای سلامت مغز ایجاد کند که هرگز از آنها اطلاعی نداشتید.

آ مطالعه از دانشگاه بریتیش کلمبیا دریافتند که تنها چند دقیقه تنفس در آلودگی گازوئیل می تواند عملکرد مغز شما را در عرض چند ساعت کاهش دهد. به طور خاص، محققان دریافتند که این نوع قرار گرفتن در معرض می تواند مغز شما را تغییر دهد شبکه حالت پیش فرض، یا DMN. DMN از نواحی متصل مغز تشکیل شده است که تا حدی مسئول حافظه و فرآیند فکر هستند. محققان دریافتند این فعالیت در افرادی که در معرض آلودگی گازوئیل قرار گرفته بودند کمتر بود.

اختلال در اتصال عملکردی مغز نیز با آن مرتبط است افسردگی. این مطالعه نشان می دهد که عملکرد مغز ظرف چند ساعت پس از توقف قرار گرفتن در معرض آلودگی دیزل به حالت عادی باز می گردد. اما دقیقاً مشخص نیست که چقدر آلودگی می تواند باعث آسیب دائمی شود.

در جبهه ای دیگر، پژوهش منتشر شده توسط آکادمی عصب شناسی آمریکا نشان داد که ذره ای به نام PM2.5 که در آلودگی ترافیک یافت می شود، می تواند خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش دهد. PM2.5 از ذرات آلودگی که در هوا معلق هستند تشکیل شده است. از 91 میلیون نفر مورد تجزیه و تحلیل، 5.5 میلیون نفر دچار زوال عقل شدند. افرادی که این بیماری تشخیص داده شد نسبت به ،، که این بیماری را نداشتند بیشتر در معرض ترافیک قرار داشتند. محققان همچنین دریافتند که خطر ابتلا به زوال عقل به ازای هر میکروگرم در هر متر مکعب PM2.5 که یک فرد در معرض آن قرار می گیرد، 3 درصد افزایش می یابد. ذرات PM2.5 بسیار کوچک هستند و می توانند بسیار عمیق در ریه های شما استنشاق شوند و از طریق بینی وارد مغز شما شوند. تصور می‌شود که مرگ سلول‌های مغزی از این طریق شروع می‌شودو منجر به شرایطی مانند آ،ایمر شود.

اگزوز خودرو تنها بخشی از ترافیک است که می تواند تاثیر بدی بر مغز شما داشته باشد. در حالی که هیچ راهی برای جلوگیری از خطرات احتمالی به طور کامل وجود ندارد، خبر خوب این است که شما می تو،د در مورد روش هایی برای کاهش خطر و حفظ سلامت مغز خود به طور روزانه یاد بگیرید.

علائم مشکلات مغزی مرتبط با ترافیک چیست؟

هر نوع سرگیجه یا آشفتگی ذهنی که به طور خاص پس از قرار گرفتن در ترافیک متوجه می شوید باید به پزشک خود اطلاع داده شود.

مشکلات شنوایی ممکن است نشانه ای کمتر شناخته شده، اما مهم از تاثیری که قرار گرفتن در معرض ترافیک بر مغز شما داشته باشد، باشد.

قرار گرفتن بیش از حد در معرض سر و صدای ترافیک می تواند منجر به وزوز گوش“گفت استفان اف میسون، دکترا، استادیار گوش و حلق و بینی / جراحی سر و گردن در دانشکده پزشکی هاروارد و محقق اصلی در آزمایشگاه Eaton-Pea،y در M، General Brigham M،achusetts Eye and Ear در بوستون. این کار باعث می شود همیشه صدای زنگ یا وزوز در گوش شما ایجاد شود. این علائم می تواند منجر به کم خوابی، اضطراب و افسردگی شود.

یک دلیل کمتر شناخته شده برای مشکلات مهارت های ذهنی پس از شنیدن صدای ترافیک است هایپراکوزیس. این اختلال نادر قرار گرفتن در معرض صداهایی مانند موتور خودرو را به طرز غیر قابل تحملی بلند می کند. ممکن است پس از ضربه به سر، به دلیل وجود ویروس یا در نتیجه شرایطی مانند میگرن، دچار هیپراکوزیس شوید.

Maison می گوید: «هیپراکوزیس می تواند منجر به افسردگی نیز شود. اگر مشکوک به علائم وزوز گوش یا هیپراکوزیس هستید، آزمایش شنوایی بدهید.

آیا صدای ترافیک می تواند باعث یا بدتر شدن شرایط سلامت روان شود؟

بله، کارشناسان می گویند – بسته به میزان سر و صدایی که در معرض آن هستید. تیمی از محققان بریت،ایی و آلم، گزارش شده است که اگر به سر و صدا بسیار حساس هستید، صداهای ترافیکی که واقعاً شما را آزار می‌دهد، می‌تواند منجر به اشکال مختلف بیماری رو، شود، اگر در معرض خطر هستید. سر و صدای ترافیک همچنین ممکن است شرایط سلامت رو، را که قبلا تشخیص داده شده بود بدتر کند.

اما روشی که ممکن است رخ دهد، بسته به فرد مبتلا متفاوت است.

نویسنده ارشد این مطالعه گفت: “من فکر نمی کنم مدت زمان خاصی از قرار گرفتن در معرض صدای ترافیک جاده ای باشد که آزاردهنده تر باشد.” استفان استنسفلد، دکترا، استاد بازنشسته روانپزشکی در دانشگاه کوئین مری لندن، ،ستان «مثلاً اوقات روز; سر و صدای ترافیک در اوایل صبح یا اوا، شب ممکن است آزاردهنده‌تر باشد و زمان استراحت و خواب را آزار دهد.

یکی دیگر مطالعه دریافتند که قرار گرفتن در معرض سر و صدای حمل و نقل می تواند منجر به 9٪ احتمال اضطراب شدید شود. تصور می شود که این اتفاق می افتد زیرا صداهایی مانند ترافیک می تواند هورمون های استرس را در برخی افراد تحریک کند.

به نظر می رسد کلید این که آیا این نوع پیامدهای نامطلوب ممکن است رخ دهند، مدت زم، است که شما صدای ترافیک را می شنوید. رفت و آمدهای طول، – نه فقط یک رانندگی کوتاه یا پیاده روی در یک منطقه شلوغ – که مداوم هستند به نظر می رسد بیشترین تأثیر را داشته باشند.

استنسفلد گفت: “اثرات سلامتی با مدت زمان طول، تر در طول زمان، ماه ها و سال ها محتمل تر است.”

چگونه می توانم از مغز خود در طول رفت و آمد محافظت کنم؟

Maison پیشنهاد کرد: «در گوش گیرهای سفارشی سرمایه گذاری کنید. می‌تو،د از گوش‌گیرهای فوم استاندارد استفاده کنید، اما راحت نیستند، و بنابراین کمتر احتمال دارد که به استفاده از آن‌ها ادامه دهید. گوش گیرهای سفارشی بسیار راحت هستند زیرا دقیقاً در شکل گوش شما قرار می گیرند.

گوش‌گیرهای سفارشی نیز در سطوح مختلف مسدودکننده صدا موجود هستند، که بسیار مهم است تا بتو،د همچنان آنچه را که در اطرافتان اتفاق می‌افتد بشنوید. هنگام رانندگی هرگز شنوایی خود را مسدود نکنید.

نکات دیگر عبارتند از:

  • پنجره هایت را جمع کن این ساده ترین راه برای جلوگیری از تنفس دود است. همچنین مطمئن شوید که فیلتر هوای خودروی شما در حالت نوک قرار دارد.
  • موسیقی را در ماشین خود با صدای بلند پخش نکنید.
  • اگر برای مدت طول، در ترافیک گیر کرده اید، موتور خود را خاموش کنید تا اگزوز اضافی از طریق دریچه ها وارد خودروی شما نشود.
  • اگر پیاده یا با دوچرخه به محل کار می روید، مسیری را تا حد امکان دور از مناطق پرتردد انتخاب کنید.
  • از نشستن در نزدیکی منابع اگزوز در وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس خودداری کنید.
  • برای رفت و آمد خود نقاب بپوشید، فقط برای اینکه در سمت امن باشید.


منبع: https://www.webmd.com/،in/news/20230403/،w-rush-،ur-traffic-can-affect-your-،in