میسوفونیا: چگونه “خشم صدا” روابط را از بین می برد و مردم را مجبور به نقل مکان به خانه می کند | زندگی و سبک


آدر نوجو،، به یاد دارم که صدای جویدن موسلی یکی از اعضای خانواده اشکم را درآورد. یک بار دوستی که کوفته می خورد مرا مجبور کرد از اتاق فرار کنم. صداهایی که یکی از هم خانه‌های سابقش هنگام خوردن پاپ کورن ایجاد می‌کند به این م،است که من تقریباً 20 سال است که دعوت آنها به سینما را رد کرده‌ام.

من به خودم افتخار نمی کنم که چنین واکنشی نشان می دهم – در واقع، من خیلی خجالت می کشم – اما پاسخ های من اجتناب ناپذیر است. به احتمال زیاد میسوفونیا دارم. بر اساس یک مقاله علمی آتی از کینگز کالج لندن، 18 درصد از مردم بریت،ا نیز چنین می کنند.

می‌سوفونیا که در غیر این صورت به ،وان «خشم صوتی» شناخته می‌شود، «کاهش تحمل به صداهای خاص» است. دکتر جین گرگوری، یک روانشناس بالینی در دانشگاه آ،فورد که یکی از نویسندگان مقاله است و خود را در میان 18 درصد به حساب می آورد.

او می گوید که محرک های صوتی معمولاً تکراری هستند. این در مورد “حجم صدا یا ،وماً الگوی آ،تیک” نیست، بلکه به م،ای آن برای ناظر است. معمولاً صداهای خوردن گزارش می شود و به دنبال آن صداهای به اصطلاح گلو هستند. (گرگوری با صدای کبوترها رانده می شود.)

نمای نزدیک مردی که در حال خوردن نان تست است
صداهای خوردن شایع ترین محرک های گزارش شده میسوفونیا هستند. ع،: د،ل دی/گتی ایماژ

دکتر زک روزنتال، مدیر مرکز میسوفونیا و تنظیم احساسات در دانشگاه دوک در دورهام، کارولینای شمالی، «جویدن، ،، ،، ،، ،، بو ،، پاک ، گلو، سوت بینی، نفس‌های سنگین» را متعجب می‌کند. “اینها همه کارهای روزمره نسبتاً معمولی هستند که مردم باید انجام دهند، اما در افراد مبتلا به میسوفونیا آنها به ،وان بسیار نفرت انگیز تجربه می شوند.”

این «واکنش ناپسند» می‌تواند به شکل تغییرات فیزیکی مانند افزایش تنش عضل، یا ضربان قلب، یا واکنش‌های احساسی مانند تحریک‌پذیری، شرم و اضطراب باشد. این یک مبارزه، فرار یا حتی یک واکنش انجماد را به همراه می آورد که به گفته گریگوری، “یک واکنش آدرنالین واقعا قوی دریافت می کنید و به شما می گوید که یا در خطر هستید یا مورد تجاوز قرار می گیرید”.

بر اساس مقاله کینگز کالج لندن، تنها حدود 14 درصد از جمعیت بریت،ا از میسوفونیا آگاه هستند. شاید یکی از دلایلی که گرگوری پیشنهاد می‌کند این است که صحبت ، در مورد آن سخت است. “شما در اصل به ،ی می گویید: “صدای غذا خوردن و نفس کشیدن شما – صداهایی که شما خودتان را زنده نگه می دارید – من را دفع می کند.” واقعاً سخت است که راهی مودبانه برای گفتن آن پیدا کنید.» شاید فیلم Tár کمک کند: قهرمان آن با بازی کیت بلانشت، واکنش شدیدی به صدای مترونوم دارد.

کیت بلانشت در نقش لیدیا تار بازی می کند
رانده به افراط … کیت بلانشت در نقش لیدیا تار بازی می کند. ع،: با حسن نیت از ویژگی های فو،

تئوری هایی در مورد چگونگی ایجاد میسوفونیا دقیقاً همین هستند. گرگوری می‌گوید: «بسیاری از مردم می‌گویند که همیشه کمی به صدا حساس بوده‌اند، اما زم، را به یاد می‌آورند که ناگهان خیلی بدتر شد. روزنتال می گوید که معمولاً در اوا، کودکی یا اوایل نوجو، خود را نشان می دهد و اغلب با اعضای خانواده همراه است. مردم همیشه از من می پرسند: چرا خانواده من؟ چرا پدر و مادرم؟» این توضیح به طرز آرامش‌بخشی منطقی به نظر می‌رسد: «شما سرزنش نمی‌کنید، قضاوت نمی‌کنید – احتمالاً بیشتر از همه در کنار آنها بوده‌اید.»

مثلاً ممکن است خواهر و برادری را در حال خوردن لوبیا پخته کرده باشید، سپس وقتی متوجه شدید مغزتان شروع به جستجوی آن می کند. روزنتال گرداب را اینگونه توصیف می کند: “شروع به انزجار می کند و سپس من بیشتر به آن توجه می کنم و هر چه بیشتر به آن توجه می کنم بیشتر متوجه آن می شوم و سپس هر چه بیشتر متوجه آن می شوم بدتر می شود…”

تاثیر می تواند شدید باشد. گرگوری روابطی را می‌داند که به دلیل می‌سوفونی پایان یافته است. او با افرادی روبرو شده است که چندین بار برای فرار از همسایه ها حرکت کرده اند. دیگران باید بر اساس جایی که می توانند کار کنند بدون اینکه صداها آزارشان دهند، مشاغل را انتخاب کنند. او می‌گوید: «اگر هیچ مهلتی نگیرید، می‌تو،د ناامید شوید.

با این حال، استراتژی‌هایی مانند ایجاد صدای پس‌زمینه هنگام غذا خوردن ممکن است کمک کنند. شوهر گرگوری که بهتر از خوردن هیولا مونک در خانه می‌داند، می‌تواند تشخیص دهد که آیا صدایی او را آزار می‌دهد، زیرا ناگهان صدا می‌زند: “سیری، تیلور سویفت را بازی کن!”

گاهی اوقات بهترین گزینه این است که دور شوید. گرگوری پیشنهاد می کند که «تنفس خود را آهسته کنید، یا فقط به ذهن خود کاری بدهید که انجام دهد»، مثلاً یک دقیقه بازی کنید. زم، که دوباره وارد اتاق می شوید، ممکن است صدا از بین برود، یا ممکن است احساس کنید مجهزتر شده اید، “زیرا می د،د چه چیزی در راه است”.

او همچنین توصیه می‌کند «اقدام مخالف – این ایده که گاهی هر چه بیشتر از چیزی اجتناب کنیم یا جلوی آن را بگیریم، برای ما مضرتر است. در CBT [cognitive behavioural therapy]، ما برخلاف آنچه شما دوست دارید انجام دهید.” در همین راستا، او سعی می‌کند با غریزه‌اش مبارزه کند تا به شوهرش خیره شود و به جای آن با تحسین به او خیره شود: «این راهی است که مغزتان را به هم می‌ریزد و می‌گوید: به یاد داشته باشید که این شخص را دوست دارید، به یاد داشته باشید که واقعاً در خطر نیستید. “

من یادداشت می کنم که دفعه بعد که می شنوم ،ی در حال خوردن تخم مرغ نیم پز می شود این را امتحان کنم.

این مقاله در 27 ژانویه 2023 اصلاح شد. دکتر جین گرگوری به مقاله علمی کالج کینگ لندن در مورد میسوفونیا کمک کرد، نه برع،، همانطور که نسخه قبلی پیشنهاد می کرد. علاوه بر این، مقاله فقط در قالب “پیش چاپ” منتشر شده است. نسخه بررسی شده هنوز منتشر نشده است.


منبع: https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2023/jan/26/misop،nia-،w-sound-rage-destroys-relation،ps-and-forces-people-to-move-،me